۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه



گاهنامۀ هنر و مبارزه/جغرافیای سیاسی
12.12.2015

نظامی سازی بزرگ جهان در سال 2015

بشریت در معرض خطر انقراض

ژول دوفور

Jules Dufour

ژول دوفور، استاد، جغرافیا شناس و استاد با سابقه. عضو انجمن ملی کبک. پژوهشگر و همکار مرکز مطالعات جهانی سازی، مونترآل، کبک، کانادا. عضو هیئت جهانی اتحادیۀ بین المللی برای مناطق حفاظت شده و حفظ محیط زیست، گلاند در سوئیس. عضو، انجمن جهانی سفیران صلح، پاریس. عضو گروه کانادائی PUGWASS در تورنتو.

 

مرکز مطالعات جهانی سازی 14 نوامبر 2015

ترازنامۀ نهائی : جهان بیش از پیش به سوی نظامی گری پیش می رود. بودجه های نظامی بسیاری از کشورها پیوسته افزایش یافته است. بیش از 5 میلیارد دلار در روز خرج جنگ و آماده سازی آن می شود. دولت ها کاملاً زیر نفوذ و خواست لابی های نظامی هستند.
کنترل اقتصاد جهانی توسط قدرت های بزرگ به مدد فرآیند نظامی سازی تمام دولت ها و حتی دولت های جوامعی که زیر سلطۀ آنها به سر می برند صورت می گیرد. از آغاز قرن این فرآیند با نظامی سازی عمومی شدت یافت. ایالات متحده در این زمینه در صحنۀ بین المللی با به کار بستن اصول سیاست خارجی اش یعنی با مداخلات نظامی به بهانه های «پیشگیری کننده» و یا «تنبیهی» در درون مناطقی که دارای منابع طبیعی استراتژیک هستند سلطۀ خود را حفظ کرده است.
وقتی ایالات متحده راه و روش حکومت های منطقه ای یا محلی را با سیاست هایش ناسازگار می بیند و یا  با آنها اختلاف نظر پیدا می کند، بر آن می شود تا با ایجاد تنش شرایط مناسبی برای راه اندازی جنگ به دست آورد. آخرین نمونۀ این نوع رویکردها اوکراین است. از آغاز قرن این راه کاری بود که برای خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا به کار بردند و سعی کردن به همین شکل در آمریکای لاتین تحریکاتی به وجود بیاورند. با اعلان کاهش بودجۀ نظامی در کوران دهۀ آینده ایالات متحده کشورهای عضو ناتو را فراخواند تا از این پس %2 تولید خالص داخلی را به بودجۀ نظامی اختصاص دهند، ولی بودجۀ دفاعی خود آمریکا %3،5 تولید خالص داخلی در سال 2014 را نشان می دهد (به گزارش داده های جمع آوری شده توسط بانک جهانی  selon les données compilées par la Banque mondiale) .
گفتار جنگ طلبانۀ بسیاری از نمایندگانشان تنها می تواند به شکل وخیمی موجب نگرانی ما باشد. از سوی دیگر، اعضای بریکس (BRICS) با امتیازی که در زمینۀ رشد اقتصادی داشته اند فعالانه به تدارک ذخیرۀ گستردۀ جنگ افزار پرداخته و بر این اساس صنایع دفاعی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را تغذیه کرده اند. در نتیجه در چنین وضعیتی است که نوشتۀ حاضر به موضوع نظامی سازی جهانی که طی ده های گذشته شاهد آن بوده ایم اختصاص خواهد داشت.
این نوشته را از نتیجه گیری های مقاله ای که پیرامون همین موضوع درسال 2009 منتشر کردیم آغاز می کنیم :
از دیدگاه ما، روند نظامی سازی جهان در گرو بحران اقتصادی نیست و بحران اقتصادی نیز آن را متوقف نکرده است. کاملاً بر عکس، طرح نجات اقتصادی به شکل گسترده به تولید اسلحه بستگی داشته و برای تولید کنندگانی مانند ایالات متحده و اعضای اتحادیۀ اروپا مفید فایده بوده است.  تأثیر ورشکستگی مالی نتایح بسیار سنگینی برای مجموعه شرایط زندگی تمام مردم جهان دارد، جمعیت هائی که از پیش فقر زده شده اند با افزایش بی کاری و مشکلات مرتبط به دسترسی به منابع طبیعی مانند آب و خوراک در وضعیت  شکننده تری قرار می گیرند ».
« با نظامی سازی گسترده به انضمام بحران اقتصادی، جهان وارد دهلیزی از کاستی ها و قروض دولتی عظیم می گردد که حفظ حقوق بشر و آزادی های بنیادی را به مخاطره می اندازد. بیش از هرگز روند گسترش فقر اکثریت مردم با آهنگ سریعتری پیش می رود (میشل شوسودوسکی، کسر بودجۀ مالیاتی در ایالات متحده)، زیرا راه حل هائی که دولت ها به کار می بندند تنها به تشدید ساخت و ساز دهلیز فقر، بردگی، بیماری و مرگ می انجامد و چنین امری تنها به هدف تضمین حفظ دارائی و افزایش قدرت ثروتمندترین افراد موجود روی کرۀ زمین ». (http://www.mondialisation.ca/le-grand-r-armement-plan-taire/13499).
یادآوری. مسابقۀ تسلیحاتی. چرخ دنده های درهم و بی انتها. در سال 2013 یک اسلحه برای هر 10 نفر از ساکنان روی کرۀ زمین. 1249 کارخانۀ اسلحه سازی در 90 کشور.
مسابقۀ تسلیحاتی وقتی به وقوع می پیوندد که چند دولت برای ایجاد نیروهای نظامی قدرتمند تر و جنگ افزارهای پیش رفته تر با فن آوری برتر با یکدیگر به رقابت بپردازند. در گسترش همین مفهوم، اصطلاح «مسابقۀ تسلیحاتی» به هر گونه شرایطی اتلاق می گردد که دو گروه (دو نوع جاندار، دو نظام؛ و غیره) در رویاروئی علیه دیگر متقابلاً خود را مجهز ساخته دست به اقدامات و پاسخ های تلافی جویانه بزنند. مسابقۀ تسلیحاتی معرف خصوصیت یک نظام رقابتی شدید است که بازیگران مختلف آن (قوم، گروه از افراد یا کشور و ملت) در جستجوی کسب سامانه ها هستند.
به گزارش سازمان غیر دولتی آکسفام Oxfam،  640 میلیون سلاح سبک در سال 2013  در سطح جهان پراکنده شده است (یک اسلحه برای ده نفر). تولید فشنگ نظامی 14 میلیارد در سال است. بخش وسیعی از فروش سلاح ها مرتبط است به انبارهای ذخیرۀ از دور خارج شده ها و یا مازاد بر نیاز، در واقع بجای تخریب سلاح های قدیمی یا مازاد بر احتیاج، دولت ها معمولاً ذخیره هایشان را به فروش می رسانند. نیجریه، لیتوانی و آفریقای جنوبی تنها کشورهائی هستند که سلاح های مازاد بر احتیاج و یا توقیف شده را تخریب می کنند. در سر تا سر جهان، 1249 تولید کنندۀ سلاح سبک در 90 کشور فعال است. قوانین و موازین بازرگانی در برخی از این کشورهای تقریباً وجود ندارد (به گزارش آرشیو روز جهانی تخریب سلاح سبک، 9 ژوئیه).
1) در سال 2014 با بالا گرفتن منحنی بودجه های نظامی در سطح جهان روند نظامی سازی جهانی شدت یافت
طی نیمۀ دوم قرن بیستم ما شاهد مسابقۀ تسلیحاتی در سطح جهان بودیم که در متن رویاروئی شرق و غرب صورت گرفت و دیوار آهنی نیز نماد آن بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، از این پس امید به پیدایش فضای صلح با کاهش بودجه های نظامی چندان دور و دست نیافتنی بنظر نمی رسید. پس از این رویداد، با کاهشی مختصر، بودجه های نظامی دوباره به شکل دائمی افزایش یافت.
از آغاز قرن بیست و یکم فرآیند نظامی سازی جهان تشدید شد. مسابقۀ تسلیحاتی هرگز باز نایستاد. کاملاً بر عکس، چندین جنگ موجب فعال سازی صنایع جنگی در کشورهای بزرگ قدرتمند شد. برای خیزش جدید دلیل و برهان های موجهی پیدا کردند که به کشتار جمعی در چندین کشور انجامید.
امروز، ما به دوران تنش های سنگین بین قدرت های بزرگ غربی و روسیه و تا حدودی چین وارد شده ایم. در نتیجه می توانیم انتظار داشته باشیم که بودجه های نظامی به شکل فوق العاده ای در کوران سال های آیند افزایش یابد. با وجود انبارهای سلاح اتمی و کلاسیک به شکل وخیمی امنیت بشریت به خطر افتاده است. تنها به دلیل حضور فعال نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در 160 کشور مانع برقراری صلح از طریق همکاری های متقابل، عدالت اجتماعی و همبستگی بین ملت ها می باشد.
باید حقیقت را گفت. ایالات متحدۀ آمریکا تقریباً نزدیک به %4 جمعیت جهان را تشکیل می دهد ولی مسئول اصلی وضعیت اسفناکی است که سیارۀ زمین و بشریت در آن به سر می برند. مداخلات آمریکای شمالی در خارج تنها به هدف حفاظت از منافع این کشور و به بهای وارد آوردن خسارت به محیط زیست و زندگی تمام ملت ها انجام می گیرد. حرص و طمع آمریکائی حد و مرز نمی شناسد. نخستین هدف آنها دست یازی مطلق و تسلط انحصاری به تمام منابع استراتژیک، معدنی، انرژی و آب جهان است. امپریالیسم به نهایت درجه مطرح است. تمام ساخت و سازها به هدف تحمیل کنترل و فرمانروائی بر جهان همآهنگ شده و  با ابزار تهدید مجازات علیه کشورهائی که در مقابلش مقاومت می کنند عمل می کند، مثل ایران، روسیه، ونزوئلا یا کرۀ شمالی. سندرم (نشانگان) دشمن و اصل «جنگ دائمی» در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده جای دارد. یادآوری فهرست دولت ها و سازمان هائی که توسط وزارت امور خارجه به عنوان تروریست یا مخالف امپراتوری و عناصری که از آنها پشتیبانی می کنند بسیارطولانی خواهد بود (wikipedia.org).. ما در اینجا، به بررسی بودجه های نظامی جهان مرتبط به محاسبات سال های 2013 و 2014، و انبارهای اسلحه که در بانک داده های مؤسسۀ بین المللی مطالعات صلح در استکهلم یافته ایم می پردازیم (SIPRI).
2) بودجه های نظامی در سطح جهانی در سال 2014
به گزارش مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم (SIPRI) در سال 2013 کل مجموع بودجه های نظامی در سطح جهان 1747 میلیارد دلار بوده است. این مبلغ معادل %2،4 تولید داخلی جهانی می باشد (تصویر 1). حتی می توانستیم مشاهده کنیم که گویا این بودجه در کشورهای غربی اندکی کاهش داشته ولی در کشورهای دیگر جهان سیر صعودی را پیموده است (http://www.sipri.org/research/armaments/milex). به گزارش همین منبع، کل مجموع  بودجه های نظامی در سطح جهان طی سال 2014 برای آمریکای شمالی 627 میلیارد دلار، برای اروپای غربی 270 میلیارد و برای خاور میانه 196 میلیارد دلار بوده است، برای این منطقه از سال 2004 مخارج نظامی تقریباً دو برابر شده در حالی که پیش از این 107،8 میلیارد دلار بوده است (SIPRI Milex data 1988-2014) (تصویر 1). آفریقای سیاه در سال 2014 بودجه ای معادل 30،1 میلیارد دلار به دفاع اختصاص داده است، آفریقای شمالی 20،1 میلیارد دلار، آمریکای مرکزی و کارائیب 10ء4 میلیارد و آمریکای جنوبی 67،3 میلیارد دلار. اعضای ناتو مبلغ 1000 میلیارد دلار به همین منظور اختصاص داده اند (SIPRI).
تصویر 1. بودجه های نظامی در سطح جهانی بین 1988 و 2013
منبع :
در سال 2014 گروه اطلاعاتی جینز (Jane's Information Group  شرکت اطلاعات منابع باز دربارۀ مضامین دفاع، امنیت، حمل و نقل و پلیس که در سال 1898 توسط فرد جین Fred T.Jane بنیانگذاری شد) گزارشی دربارۀ 77 کشور جهان تهیه کرد که %97 بودجۀ نظامی جهان را تشکیل می داد، یاآوری می کند که این بودجه ها در سال 2014 رو به افزایش خواهد داشت و جمع کل آن به 1547 میلیارد دلار خواهد رسید، افزایش نازل %0،6 در یک سال ولی نخستین از سال 2009. بر اساس این گزارش، پل برتون Paul Burton مدیر بخش هواپیمائی، دفاع و امنیت نوشته است که : «روسیه، آسیا و خاورمیانه موتور افزایشی هستند که برای امسال پیشبینی کرده بودیم و از سال 2016 از نو دوباره از سر گرفته خواهد شد». روسیه می خواهد بودجۀ نظامی اش را %44 طی سه سال آینده افزایش دهد. طرح مصوبۀ در پارلمان از هم اکنون به اجرا گذاشته شده و سومین بودجۀ نظامی در سال 2013 بوده و روسیه را با 68 میلیارد دلار در جلوی بریتانیا و ژاپن قرار داده است. بودجۀ نظامی چین 139 میلیارد دلار در سال 2013 و به گزارش همین منبع (IHS) مهمترین پس از ایالات متحده بوده است. گمانه زنی ها نشان داده است که در سال 2015 چین بیش از مجموع بودجه های نظامی بریتانیا، فرانسه و آلمان به امر دفاعی اختصاص خواهد داد. خوش باوری که در این جملات مشاهده می کنیم از ایدئولوژی این مؤسسه منشأ می گیرد. در نتیجه ترجیحاً توجه ما روی داده های انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم متمرکز خواهد شد که از اعتبار بیشتری برخوردار است.
«آسیا تنها منطقه ای بوده که در آن از آغاز بحران سال 2009 بودجه های نظامی پیوسته رو به افزایش داشته است. حجم بودجۀ نظامی در منطقۀ آسیای اقیانوس آرام بی آن که چین را به حساب آوریم از بودجۀ نظامی اروپای غربی در سال 2015 فراتر بوده، و کار شناسان در برخی بررسی ها پیشبینی کرده اند که در استرالیا، هند و کرۀ جنوبی باید منتظر افزایش چشمگیری باشیم. در خاور میانه، از سال 2011 بودجه های نظامی با شتاب فزاینده ای افزایش داشته است... بودجۀ نظامی عمان و عربستان سعودی بین سال های 2011 و 2013 رشدی فراتر از %30 را نشان می دهد. عربستان سعودی در نهمین رتبۀ در سال 2013، و در سال 2014 با پشت سر گذاشتن آلمان به رتبۀ هشتم ارتقاء می یابد. کاهش بودجۀ نظامی آمریکا می بایستی با شتاب بیشتری صورت گیرد : از 664 میلیارد دلار در سال 2012، به 582 میلیارد دلار در سال 2013 کاهش یافت و برای سال 2014 به 575 میلیارد دلار و سپس 535 میلیارد دلار برای 2015 پیشبینی می شود.» (تصویر 2 و 1)
 http://www.lapresse.ca/international/201402/04/01-4735474-les-depenses-militaires-mondiales-a-la-hausse-en-2014.php .
 لازم به یادآوری است که « سال 2015 هفتادمین سالگرد بمباران هیراشیما و ناکازاگی بود، و در عین حال سالی بود که بودجۀ نظامی ژاپن به بالاترین سطح خود پس از پایان جنگ دوم جهانی رسید، یعنی با 4980 میلیارد ین (36 میلیارد یورو) برای ارتش دفاعی کشور.
بودجه هائی که دولت ها به امور نظامی اختصاص می دهند هیچ هدفی بجز حفاظت از زیربناهای تولیدی متعلق به سرمایه گذاران سرمایه دار و برقراری صلح اجتماعی از راه تهدید یا خشونت مسلحانه ندارد، تا حفاظت از منابع استراتژیک موجود و پتانسیل ها را تأمین کنند.
تصویر 2. ده کشور با بالاترین بودجۀ نظامی در سال 2013
 
منبع :
 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures#/media/File:Top_ten_military_expenditu
تابلو 1. کشورهائی که در سال 2014  بالاترین بودجه های نظامی رانشان می دهند : کل بودجۀ جهانی 1776 میلیارد دلار، معادل % 2،3 تولید ناخالص داخلی
Rang  رتبه       Pays   کشور       Dépenses ($ mds.) بودجه     % du PIBتولید خالص داخلی   % du total mondial
—              مجموع جهانی               1 776,0                       2,3                               100,0
1                ایالات متحدۀ آمریکا            610,0                     3,5                                 34,3
2                چین                              216,0                         2,1                               12,2
3                روسیه                             84,5           4,5                                    4,8
4                عربستان سعودی                 80,8           10,4                                   4,5
5                فرانسه                             62,3            2,2                                    3,5
6                بریتانیا                             60,5            2,2                                     3,4
7                هند                                  50,0           2,4                                      2,8
8                آلمان                               46,5             1,2                                      2,6
9                ژاپن                                 45,8            1,0                                     2,6
10              کرۀ جنوبی                         36,7             2,6                                     2,1
منبع : مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم (SIPRI)  https://fr.wikipedia.org/wiki/Budget_de_la_D%C3%A9fense#D.C3.A9penses_de_d.C3.A9fense_en_2014
مخارج جانبی افزوده شده که به جنگ علیه تروریسم اختصاص دارد
هیئت رسیدگی به امور بودجه در سنای آمریکا قانون اصلاحی برای افزایش بودجه جهت تأمین مالی دو سوم عملیات نظامی در خارج را تصویب کرد که روز جمعه توسط سناتورهای جمهوری خواه کلی ایوت Kelly Ayotte و لیندسی گراهام Lindsey Graham  معرفی شده بود. قانونی که بودجۀ پیمان کاران که 38 میلیارد دلار تا 96 میلیارد دلار بود را افزایش می دهد گرچه بودجۀ پیشبینی شده 58 میلیارد دلار بود. کلی ایوت گفته است که قانون اصلاحی بودجۀ ضروری برای حفظ نیروهای حاضر در افغانستان و سپس برای مبارزه علیه دولت اسلامی و دیگر گروه های تروریست را تأمین خواهد کرد. او اضافه کرد که در دورانی که تهدیدات علیه ملت ما شدت یافته، چنین تصمیمی بودجۀ ضروری برای حفاظت از جان مردان و زنان را با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد ساخت و امنیت کشور ما را نیز تضمین خواهد کرد. کنگره در کوران ماه های آینده، مجدداً برای تعیین حدود قانون در زمینۀ کنترل بودجه کار خواهد کرد و بودجۀ دفاع را متشکل خواهد ساخت.
 (http://www.cubadebate.cu/noticias/2015/03/21/comite-del-senado-aprueba-aumentar-gastos-para-intervenciones-militares-de-eeu/#.VQ3h9JW1ZD-).
3) نظامی سازی جهان در سال 2015. انبارهای جدید جنگ افزار و هزینه های نظامی
در اینجا مختصراً بودجه های نظامی در جهان را بر اساس داده های موجود در تابلوهای گروهی یا منطقه ای منتشر شده توسط مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم (SIPRI) مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ناتو بازوی مسلح غرب. بودجه های نظامی کیهانی
در این جا یادآوری فهرست کشورهای بنیانگذار ناتو در سال 1949 را ضروری خواهد بود : بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایسلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتقال، بریتانیا و ایالات متحده. یونان و ترکیه در سال 1952 به این اتحادیه پیوستند، سپس آلمان (غربی) در سال 1955. در دسامبر 1966 فرانسه ازفرماندهی نظامی ناتو بیرون آمد و دوباره در سال 1996 به آن پیوست. در سال  1982 اسپانیا به ناتو پیوست، و در سال 1999 جمهوری چک، لهستان و مجارستان. در سال 2004 کشورهای استونی، بلغارستان، لتونی، لیتوانی، رمانی، اسلوواکی و اسلونی به آن پیوستند.
سپس آلبانی است که باید به این فهرست اضافه کنیم.
بر اساس تحلیل مانلیو دینوچی در سال 2014  بودجه های ناتو «به بیش از 1000 میلیارد دلار سالانه در 28 بودجۀ دفاعی به ثبت رسیده، سهمی را باید اضافه کنیم که هر یک از هم پیمانان برای کارکرد ناتو و گسترش فعالیت هایش می پردازند. این سهم بخش مهمی از « سهم غیر مستقیم» بوده و مانند سهمی است که برای عملیات و مأموریت هائی که زیر نظر ناتو صورت می گیرد می پردازند». در نتیجه چندین میلیون یورو بودجه برای شرکت نیروهای نظامی ایتالیا در عملیات رزمی ناتو در بالکان، لیبی و افغانستان «سهم غیر مستقیم» بودجۀ این اتحادیه را تشکیل می دهد.
« سپس « سهم غیر مستقیم » به سه بودجۀ جداگانه تقسیم می شود. بخش «مدنی» که با بودجه هائی که وزارتخانه های امورخارجه می پردازد تأمین می شود، یعنی به مخارج مدیریت مراکز فرماندهی اختصاص دارد. سهم امور نظامی که بیش از 50 بودجۀ جداگانه را تشکیل می دهد، بودجه های عملیات و نگهداری ساختار نظامی در سطح بین المللی را تأمین می کند. و سهمی که به «سرمایه گذاری برای امنیت» اختصاص دارد و ساخت و ساز مراکز فرماندهی (در بروکسل و جاهای دیگر) را تأمین می کند. علاوه بر این، تأمین مالی سامانه های ماهواره ای و اطلاعاتی، ایجاد جاده و سکو و سوخت رسانی  برای نیروهائی که در عملیات رزمی به سر می برند را نیز باید اضافه کنیم».
«تقریباً %22 «سهم مستقیم» توسط ایالات متحدۀ آمریکا تأمین می گردد، %14 توسط آلمان، و %11 (هر یک) توسط بریتانیا و فرانسه. ایتالیا تقریباً %8،7 که سهم کمی بنظر نمی رسد، یعنی حدود چند سد میلیون یورو در سال. ساخت و سازها و دفاتر و عملیات دیگر در ضخامت بودجه ها دیده می شود. به عنوان مثال ایتالیا در مخارج مرکز فرماندهی جدید در لاگو پاتریا Lago Patria در عین حال که سهم پرداخت، از «صندوق مناطق حاشیه ای» برای همین منظور استفاده کرد، و به همین گونه در سطح استان مبلغی معادل 25 میلیون یورو تخمین زده شده (در حالی که برای بازسازی لاکوئیلا بودجه کم آورده اند). پروندۀ سهم ایتالیا در تأمین مخارج پایگاه های ایالات متحده در ایتالیا مهر سرّی خورده است، آخرین بار در سال 2002 حدود %41 برای مبلغی معادل 366 میلیون دلار در سال بود، تحت اشکل مختلف، مانند : اجارۀ رایگان، کاهش مالیاتی، کاهش مخارج سوخت و دیگر خدمات. امروز این رقم باید خیلی فراتر از گذشته باشد » http://www.mondialisation.ca/lart-de-la-guerre-ce-que-nous-coute-lotan/5377390.
در یک ویدئو دربارۀ تاریخ ایالات متحده، ژرونیمو گیو جی یا Geronimo Guu Ji Ya  تعریف کاملاً درستی عرضه کرده است :
«جنگ به شکل درون بودی با تاریخ ایالات متحده در پیوند تنگاتنگ بوده و از نخستین روز پیدایش این کشور منشأ می گیرد. چنین جنگی به خصوصیتی مادر زاد با مفاهیمی همچون جنگ خیر و شر، جهان آزاد علیه دیکتاتوری توجیه می گردد و موتور محرکی را ماند که به ایالات متحده اجازه می دهد تا سلطۀ خود را در سطح جهانی و در راستای منافع تعدادی اندک از صاحبان امتیازات تحمیل کند». او اضافه می کند که : « تاریخ آمریکا از خودش حرف می زند. زیرا اگر ایالات متحده از آغاز جنگید، پیش از همه این جنگ بود که ایالات متحده را ایجاد کرد. ایالات متحده به تنهائی 201 جنگ از 248 جنگی که بین پایان جنگ دوم جهانی تا سال 2001 برپا شده را در کارنامۀ خود به ثبت رسانده » (https://www.youtube.com/watch?v=JDgrLQFBRd8)
تصویر 3 : انبار جنگ افزار هسته ای در سال 2009



(رنگ سبز در نقشۀ بالا قدرت های هسته ای قدیمی. رنگ آبی قدرت های نوین اتمی. رنگ قرمز کشورهائی که به گسترش برنامۀ  نظامی هسته ای در مظان اتهام هستند)
منابع اطلاعاتی :
Nuclear Threat Initiative (NTI), Federation of American Scientists (FAS), Natural Resources Defense Council (NRDC), Educational Foundation for Nuclear Science (EFNS), Bulletin for the Atomic Scientists, Nuclear Notebook, The Bulletin, 6042 South Kimbark, Chicago ; SIPRI.
اعضای بریکس BRICS یا کشورهای نو ظهور
بریکس به استثناء آفریقای جنوبی بین 15 بودجه نظامی مهم جهان است. علاوه بر این، رشد این بودجه ها طی دهۀ 2010-2001 ارقامی با تمایلات فزاینده را نشان می دهد. در واقع، چین، روسیه، هند و برزیل به ترتیب رشد فزاینده ای داشته اند %189 (چین)، %82،4 (روسیه)، %54،3 (هند) و 529،6 (برزیل). جمع کل در سال 2014 به عبارت زیر است : چین با 216 میلیارد دلار، روسیه با 84،5 میلیارد دلار، و هند با 50 میلیارد دلار (مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم).
به گزارش مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم، «در حالی که پنج کشور دارندۀ سلاح اتمی در پی کاهش یا حفظ ذخیرۀ هسته ای خود هستند، سه کشور دیگر بی وقفه سامانه های هسته ای شان را گسترش می دهند. امروز چین دارای 250 کلاهک هسته ای است با آگاه به این امر که در سال 2012 تعدادشان 240 کلاهک بود. پاکستان 100 تا 120 کلاهک در مقایسه با 90 تا 100 کلاهک در گذشته. هند 90 تا 110 کلاهک نسبت به 80 تا 100 کلاهک در گذشته. این مسابقۀ تسلیحاتی به اندازه ای نگران کننده است که  مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم با توجه به تنش فزاینده ای که از سال 2008  بین هند و پاکستان، بین دو کره و یا بین چین و ژاپن تداوم یافته، صلح در آسیا را شکننده ارزیابی کرده است. امضا کنندگان منشور خلع سلاح هسته ای « استارت » (START)، روسیه (امروز 8500 کلاهک) و ایالات متحده ( 7700 کلاهک) انبارهایشان را کاهش داده اند. فرانسه (300 کلاهک)، بریتانیا (225 کلاهک) و اسرائیل (80 کلاهک) این حجم از کلاهک هایشان را حفظ کرده اند.
دولت های دیگر
در آفریقا رشد فزاینده ای را مشاهده می کنیم. در مجموع 50 میلیارد دلار در سال 2014. «به گزارش مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم...، هزینۀ نظامی آفریقا در دهۀ آینده 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به همین گونه، قارۀ آفریقا در سال 2013 بالاترین میزان هزینۀ نظامی  در سطح جهانی را نشان داد. مرکز پژوهشی سوئدی در گزارشی که طی آوریل 2014 منتشر کرد مشخصاً یادآور شده است که این هزینه ها بیش از %8،3 در سال 2013 بوده یعنی 44،9 میلیارد دلار در مقایسه با 40 میلیارد دلار در سال 2012. چنین افزایشی به دلیل درآمدهای نفتی کشورهائی مانند الجزائر و آنگلولا امکان پذیر گشته است ».
 (http://www.afriqueexpansion.com/investissement/20255-2015-04-23-05-52-54.html).
هزینه های نظامی آمریکای مرکزی و کارائیب در سال 2014 به 10،4 میلیارد دلار رسید، آمریکای جنوبی 67،3 میلیارد دلار، کشورهای آسیا 410، و خاور میانه در مجموع 196 میلیارد دلار، رقمی که نسبت به سال 2004 تقریباً به دو برابر افزایش داشته است که 107،8 میلیارد دلار بوده (SIPRI).
تصویر 4. جنگ افزار در جهان

منبع : http://www.la-croix.com/Actualite/Monde/Les-depenses-militaires-ont-encore-augmente-en-2010-_EP_-2011-06-07-622522

انبار هسته ای در سطح جهانی (تصویر 4)


بر اساس داده های تحلیلی نوشتۀ رابرت هانس Robert S Hans و کریستنسن M. Kristensen در سال 2006، « با وجود تمام تردیدها، می دانیم که مجموع کل جنگ افزارهای هسته ای در انبارها خیلی کمتر از دوران اوج جنگ سرد در سال 1986 با 70000 کلاهک اتمی است. کشورهای دارنده به واسطۀ یک سری توافقات روی کنترل جنگ افزارهای اتمی و تصمیم های یک جانبه انبار جهانی را به پائینترین درجه طی 45 سال تنزل داده اند. طی همین دوران، تعداد کشورهای دارندۀ جنگ افزار هسته ای از 3 به 9 افزایش یافته است ».
« بر اساس گمانه زنی می توانیم بگوئیم که 9 کشور دارای تقریباً 27000 کلاهک هسته ای هستند که %97 آن در انبارهای ایالات متحدۀ آمریکا و روسیه به سر می برد (تصویر 3). تقریباً 12500 فروند از این کلاهک ها در وضعیت عملیاتی قرار دارند، بقیه عملیاتی نبوده و در انتظار خنثی سازی به سر می برد. ما حتی می توانیم ارزیابی هایمان را با بررسی تمام پیشرفت ها در زمینۀ جنگ افزار هسته ای، و با بررسی تمایلات در دراز مدت و پی گیری نحوۀ اجرائی قراردادها روی کنترل جنگ افزارها گسترش دهیم »(mondialisation.ca).
تصویر 5 . جنگ افزارهای هسته ای و منع گسترش
 
منبع : http://europe.jean-luc-melenchon.fr/2012/01/01/le-traite-de-non-proliferation-des-armes-nucleaires-tnp-de-1968/
بر اساس تحلیل استراتژی مداخله علیه روسیه که STRIKE پیشنهاد کرده است، « اطلاعیۀ باز بینی های نهائی در استراتژی هسته ای ناتو چند روز پس از انتشار گزارش دقیق تحت عنوان «طرح اتمی : تعریف استراتژی هسته ای ایالات متحده و وضعیت در سال 2050-2025» (intitulé «Project Atom: Defining US Nuclear Strategy and Posture for 2025-2050») توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (Center for Strategic and International Studies, CSIS) منتشر شد. بخش های اصلی این گزارش توسط یک استراتژ با سابقۀ دولت آمریکا و تحلیل گر با تجربۀ مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، کلارک موردوک Clark Murdock نوشته شده است که در گذشته به عنوان کارمند عالی رتبۀ سازمان سیا کار، در وزارت دفاع، هواپیمائی آمریکا و کالج ملی جنگ (National War College) کار می کرده است. این گزارش با شرکت گروهی از پژوهشگران و کارشناسان از جمله کارشناسان CNAS و NIPP تهیه شده است »
« نظریۀ مرکزی تحلیل مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی این است که ایالات متحده باید استفاده از ذخیرۀ هسته ای خود را در جنگ علیه روسیه، چین و یا دیگر قدرت ها به شکل ساده تری سازماندهی کند که استفاده از آن آسان تر باشد. ارتش باید استراتژی هسته ای آمریکا را با واقعیت های قرن بیست و یکم تطبیق دهد، یعنی بر اساس بمب های تاکتیک نسل جدید و سامانه های پرتاب. مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی از این نظریه دفاع می کند که جنگ افزارهای هسته ای تاکتیک به واشنگتن اجازه می دهد تا جنگ های هسته ای محدودی را راه اندازه کند بی آن که از بیم هلوکاست هسته ای دچار «خود بازدارندگی شود». مرکز مطالهات استراتژیک و بین المللی می نویسد «ایالات متحده باید جنگ افزارهای هسته ای قابل استفاده تر بسازد و مستقر سازد»، با « خسارات جانبی کمتر، با پرتو های قوی تر ، قابلیت نفوذ بیشتر در زمین، با انفجارهای الکترو مغناطیسی، و قابلیت های دیگر بر اساس پیشرفت های فنی »
 (http://www.wikistrike.com/2015/07/les-etats-unis-et-les-puissances-de-l-otan-accelerent-les-preparatifs-pour-une-guerre-nucleaire.html).
4. نظامی سازی و اعمال فشار روی تمام کشورهای جهان
نظامی گری. تبلیغ و تکرار دائمی همان حرف ها : امنیت ملی به یمن تمرین ها و آماده سازی جنگ تضمین می گردد.
نظامی گری حاوی یک فلسفه و حتی یک دکترین است که می خواهد در اذهان عمومی توهم خاصی را منعکس سازد که گوئی وجود ارتش ملی برای توسعۀ اقتصادی و امنیت ضرورت حیاتی دارد، در حالی که واقعیت امر چیزی دیگری است و این ارتش ها پیش از همه به عنوان ابزار در خدمت قدرت های حاکم یعنی در خدمت اقلیتی که قدرت را تصاحب کرده است می باشد، و اهمیتی نیز ندارد که رژیم سیاسی از نوع دیکتاتوری باشد و یا نوع دموکراتیک کنترل شدۀ غربی.
فشار دائمی روی دولت ها و افکار عمومی اعمال می شود. بازار جنگ افزار – تمرین نظامی – رژۀ نظامی – تبلیغ لابی نظامی
بازارها و نمایشگاه های جنگ افزار و دیگر تجهیزات دفاعی. برنامۀ سالیانه در تمام قاره ها

برای تحریک دائمی و تداول سیل بودجه های نظامی در راستای کسب تجهیزات جدید و برای تأمین خدمه روشن است که باید بازار بین المللی اسلحه را تشویق کنند. نمایشگاه ها یا بازارها در چهار گوشۀ جهان جنگ افزارهای مدرن را به نمایش می گذارند. هفتۀ گذشته، ترکیه در استانبول (تصویر 5) میزبان شرکت های بنام اسلحه سازی به مناسبت نهمین  نمایشگاه بین المللی   IDEF (L'Interactive & Digital Entertainment Festival) بود» (spyworld).

این بازار، مانند ده ها بازار دیگر هر ساله در تمام قاره ها نمایشگاه برگزار می کند، به تولید کنندگان و صادر کنندگان اجازه می دهد تا محصولاتشان را به خریداران احتمالی معرفی کنند. بر این اساس، استانبول بین 29 و 30 آوریل میزبان 462 فروشنده از 45 کشور بود. در مجموع 42 نمایندۀ رسمی در این قرار ملاقات حضور به هم رساندند. و این مهمترین بازار تجاری ترکیه است (spyworld-actu.com)

 (http://www.mondialisation.ca/le-grand-rearmement-planetaire/5329953?print=1).
این بازارها در سایه و مخفیانه برگزار می شود و اطلاعات در مورد قراردادهای خرید و فروش تجهیزات جنگی مخفی باقی می ماند. این اطلاعات تنها وقتی منتشر می شود که بتواند به عنوان اهرم سیاسی در انتخابات به کار برده شود. در این صورت به شکل جزئی پرده برداری می شود، و به برنامه سیاسی احزابی تعلق دارد که احتمالاً دولت در قدرت را تشکیل می دهند.
شرکت های صنایع نظامی با تمام دولت ها قرار ملاقات های متعددی آماده می کنند. در سال 2015، هشت نمایشگاه جنگ افزار در 17 شهر و 15 کشور برگزار شد. سه نمایشگاه در ایالات متحده، و یک نمایشگاه در اسرائیل...
 (http://www.foiresinfo.fr/Salons-des-armements-Y395-S1.html).
Semaine internationale de la défense et la sécurité
تصویر 6. شرکت های ژاپنی برای نخستین بار در سالن «هفتۀ بین المللی دفاع و امنیت» (یا Eurosatory) شرکت کردند، مهمترین سالت بین المللی جنگ افزار زمینی در 17 ژوئن 2014
Source : japoninfos.com
در سال 2016، چند برنامۀ پیشبین شده به قرار زیر است :
1) ISNR – سالن بین المللی برای امنیت و امنیت داخلی – ورود برای بازدیدکنندگان حرفه ای 12 تا 14 آوریل 2016- ابوظبی، امارات متحدۀ عربی
2) خدمات دفاعی آسیا – سالن و گردهمآئی دربارۀ فن آوری دفاعی و امنیتی – ورود برای بازدیدکنندگان حرفه ای- 18 تا 21 آوریل 2016، کوآلالامپور، مالزی.
3) Expomil – سالن فن آوری های نظامی – ورود برای بازدیدکنندگان حرفه ای و عموم – 18 تا 22 مه 2016- بخارست، رومانی.
4) Hemus – سالن بین المللی دفاع، مبارزه علیه تروریسم و امنیت – ورود برای بازدید کنندگان حرفه ای و عموم- 25 تا 28 مه 2016- پلوودیو، بلغارستان.
5) Indo Defence – سالن بین المللی فن آوری نظامی – ورود برای بازدیدکنندگان حرفه ای – 2 تا 5 نوامبر 2016 – جاکارتا، جاوا، اندونزی.
6) Ideas – سالن بین المللی صنایع دفاعی – ورود برای بازدیدکنندگان حرفه ای 22 تا 25 ...2016 ، کراچی، سند پاکستان.
7) Expo Naval – نمایشگاه و گردهمآئی دریائی بین المللی برای آمریکای لاتین – ورود برای بازدید کنندگان حرفه ای – 29 نوامبر تا 2 دسامبر 2016. والپاریزو، شیلی.
Source : http://www.foiresinfo.fr/Salons-des-armements-Y395-S1.html
تمرین های نظامی
ناتو بزرگترین تمرین نظامی خود را از 13 سال پیش به اجرا می گذارد. در حال حاضر 36000 سرباز از نیروهای هوائی و دریائی از 30 کشور در جنوب اروپا تمرین می کنند. هدف از این تمرین ها بالا بردن سطح واکنش، گسترش و آماده سازی گروه های نظامی است. از دیدگاه مدیر کل اتحادیه، این عملیات به همان اندازه اهمیت دارد که چالش  های  جدید امنیتی که از تاریخ طرح این تمرین در دو سال پیش مطرح شده است. ینس استولتنبرگ (نخست ویز سابق نروژ، دبیر کل منتخب ناتو از سال 2014) از تنش های موجود در شرق اوکراین و از مناسبات با روسیه یاد کرده است. ولی تأکید کرده است که کشورهای ناتو در پی مناسبات سازنده تر با مسکو هستند. از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ مسائل و مشکلاتی جنوب اروپا را یاد آور می شود : « ما شاهد خشونتی هستیم که دولت اسلامی و تمام سازمان های تروریستی به آن دامن زده اند. و دولت هائی را می بینیم که در وضعیت نابسامانی قرار گرفته اند.
با چنین رزمایش هائی پیمان آتلانتیک نیروی عملیاتی ارتش هایش را در سطح بالای آمادگی آزمایش می کند، و آن را « پیشگام » نامیده است. این یگان های واکنش سریع باید قابلیت تحرک در وضعیت نبردهای غیر کلاسیک (یا نا متعارف) را به دست آورند.
در نتیجه ناتو از مرحلۀ شبیه سازی روی کامپیوتر یا حمله به اهداف دور به مرحلۀ تازه ای گام می گذارد. این یگان ها برای عملیاتی شدن در سال آینده تمرین می کنند. ولی در حال حاضر این نیروهای واکنشی پیشگام 5000 نفر هستند (http://fr.euronews.com/2015/11/05/exercice-sans-precedent-pour-l-otan/).
وزیر دفاع ایالات متحده، اشتون کارتر Ashton Carter اخیراً طی سخنرانی اش در لوس آنجلس با لحن نظامی و جنگ طلبانه، که از سوی دیگر توسط پاتریک مارتین Patrick Martin به شکل برجسته ای مورد تحلیل قرار گرفته، از تمرین های اخیر ناتو را مانند تمرین های Trident Juncture (یک گروه دیگر از نیروهای واکنش سریع که 4000 نفر در آن شرکت دارند) با ستایش یاد کرد که تسخیر روسیه از طریق یکی از کشورهای ناتو در اروپای شرقی را تمرین و شبیه سازی می کنند. او بطور مشخص گفت : « ما تجهیزات و تمرین ها را تدارک می بینیم تا به ارتش اوکراین در رویاروئی علیه شورشیانی که در شرق اوکراین توسط روسیه پشتیبانی می شوند  کمک کنیم. » حرف او را به این معنا باید درک کنیم که به نیروهای شبه نظامی نئو نازی که از این پس در ارتش اوکراین به خدمت گرفته شده اند آموزش و تجهیزات خواهند داد.
لابی صنایع دفاعی
لابی نظامی خیلی قدرتمند است و در همه جا حضور دارد. این لابی ضامن نفی و حذف بینش خلع سلاح از فعالیت دولتها در تمام جهان است. موضوع خلع سلاح را در گفتار سازمان ملل متحد می یابیم، ولی آن را در رسانه های قدرت های حاکم هرگز نمی بینیم. رسانه های حاکم بخش مهمی از برنامه هایشان به مضمون نظامی گری و نظامیان و به همین گونه به تجلیل از نظامیان و شهامت و بی باکی آنها اختصاص دارد. این گفتار فاتحان است و در مفصل زبان فرماندهان واقع شده است.
در ویدئوی کوتاهی، دیوید کرونین David Cronin دربارۀ فعالیت لابی گراهای اسلحه در بطن مؤسسات اروپائی حرف می زند. اتحادیۀ اروپا در واقع برای تأمین بودجه های صنایع بزرگ نظامی در اروپا مبالغ نجومی اختصاص می دهد، بی آن که شرکای اقتصادی شان را در آمریکا و اسرائیل و تبانی آنها در جنگ هائی که مناطق مختلف جهان را مورد اصابت قرار داده بفراموشی بسپاریم. به گفتۀ دیوید کرونین مدافع و طرفدار فلسطینیان، « بین 2007 و 2013 اتحادیۀ اروپا کمابیش 1،4 میلیارد دلار صرف صنایع جنگی. از دیدگاه رسمی، اتحادیۀ اروپا اعلان کرده است که این پول را برای برنامۀ پژوهشی در زمینۀ امنیت اختصاص داده است، ولی « پژوهش در زمینۀ امنیت » شیوۀ بیانی خوشایندی بنظر می رسد که در واقع بودجه ای است که برای صنایع جنگی مصرف شده. در این برنامه طرح های بسیاری با گسترش پهپاد تلاقی می یابد. پهپادها نوعی از انواع هواپیماهای جنگی است که ایالات محده در افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی. به همین گونه اسرائیل از این نوع هواپیماها برای کشتار زنان و کودکان در نوار غزه استفاده کرد. از دیدگاه من به عنوان مدافع فلسطینی ها واقعاٌ خیلی چای نگرانی دارد که می بینم صنایع جنگی اسرائیل، شرکت های اسرائیلی از پشتیبانی های بزرگ اتحادیۀ اروپا برخوردار بوده اند. یعنی، در واقع همان شرکت هائی که از سوء قصدهای نوار غزه در سال گذشته، و در سال 2008 و 2009 بهره برداری کردند، از منبع مالی متعلق به مالیات دهندگان برخوردار شدند. من فکر می کنم که واقعاً این کار خیلی کثیفی است که اتحادیه اروپا به این درجه تنزل پیدا کرده که از جنایت علیه بشریت پشتیبانی می کند ».
نقش ارتش های ملی. شرکت در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی. تجلیل از امور نظامی
نظامیان در تمام مؤسسات ملی حضور فعال دارند و روی تمام بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می گذارند. هر ساله 11 نوامبر یادمان و بزرگداشت مبارزانی است که در جنگ های جهانی قرن بیستم شرکت داشته اند. ولی در این فرصت ها از 200 جنگ دیگر که بیش از 41 میلیون کشته به یادگار گذاشته اشاره ای نمی کنند و از دلایل چنین جنگ هائی چیزی نمی گویند و از مسئولان این جنگ ها نیز نامی نمی برند. و هیچ گزارشی از جنبش مقاومت ضد جنگ منتشر نمی شود. گوئی جنگ ها سرنوشت محتومی بوده و هستند که باید آن را پذیرفت. به سربازانی که در جنگ شرکت کرده اند پاداش می پردازند و از جراحاتی که بعضاً به افلیج شدن برخی از آنها می انجامد اظهار تأسف می کنند.
5. نتایج اقتصادی و اجتماعی مسابقۀ تسلیحاتی
نظامی سازی جامعه مانع بزرگی را برای گسترش دموکراسی به وجود می آورد. قدرتی که به ارتش ملی واگذار می شود در حد فوق العاده است. قدرت نظامی در رابطۀ تنگاتنگ با سیاست امور جاری را کنترل می کند. در واقع نظامیان در تمام بخش های جامعه دارای نفوذ پر رنگی هستند و در دستگاه دولتی نیز قویاً حضور دارند. ما همیشه از حضور نظامیان در سفارتخانه ها شگفت زده می شویم. ارتش ها بیش از پیش منابع مالی دولت ها را برای تهیۀ و خدمات جنگ افزار به خود اختصاص می دهند و بیش از همه حقوق بنیادی و ارزش های دموکراتیک را نقض می کنند. نظامی گری در عین حال در قطب مخالف همکاری و همبستگی بین ملت ها عمل می کند.

6. جنبش جهانی علیه جنگ و برای صلح بی ارتش و بی سلاح

خوش نیتی های سازمان ملل متحد. ساخت و سازهای متعدد سازمان ملل متحد برای شرکت های اسلحه سازی و تبدیل صنایع. سه سازمان جهانی برای صلح.
نخستین هیئت در نشست عمومی (خلع سلاح و امنیت بین المللی)، دفتر امور مرتبط به خلع سلاح در سازمان ملل متحد، هیئت علمی سازمان ملل متحد برای بررسی تأثیرات پرتوهای یونیزان، گردهمآئی برای خلع سلاح، هیئت خله سلاح، شورای مشاوراتی در خصوص امور خلع سلاح، هیئت 1540 (برای جلوگیری از گسترش لاح های کشتار جمعی هسته ای، شیمیائی و بیولوژیک)، هیئت برای استفادۀ صلج جویلته از فضا و فرا آتمسفری، مؤسسۀ سازمان ملل متحد برای مطالعات مرنبط به خلع سلاح.
 (http://www.un.org/fr/events/againstnucleartestsday/machinery.shtml).
« پس از گردهمآئی در سطح بالای نشست عمومی پیرامون موضوع خلع سلاح هسته ای که در 26 سپتامبر 2014 در سازمان ملل متحد برگزار شد، نخستین هیئت نشست عمومی – با مأموریتی برای خلع سلاح هسته ای – قطعنامۀ  [A/RES/68/32]  را به تصویب رساند که بر اساس آن می خواهد « که گفتگوها در چهار چوب گردهمآئی برای خلع سلاح هر چه زودتر آغاز گردد. این قطعنامه می خواهد که در راستای تصویب سریع قرارداد جهانی در رابطه با سلاح های هسته ای، ممنوعیت نگهداری، تنظیم برای آماده سازی سلاح، ساخت، خرید، ازمایش، انباشت، انتقال و استفاده از این سلاح های برای تهدید به تصویب رسد و تخریب این سلاح ها را نیز پیشبینی کنند». روز بین المللی برای خلع سلاح قطعی هسته ای. 26 سپتامبر » un.org.
سازمان جهانی صلح - نیویورک
هدف سازمان جهانی صلح (OMPP) به عنوان مؤسسه ای غیر انتفاعی حفظ زندگی بشر در جهان می باشد. این سازمان (L’OMPP/WOPF) خود را با رویکردهای سازمان ملل متحد تطبیق می دهد، یعنی با سازمان مادر و حاکم که به انضمام تمام کشورهای عضو در تعیین سرنوشت بشریت نقش بازی می کند. هدف اصلی سازمان جهانی صلح مداخله برای اعلام آتش بش در هر نقطه از جهان و تشویق گفتگو برای برقراری صلح بوده و علاوه بر این در گسترش فرهنگ صلح و نیک بختی عمومی می کوشد.
 دفتر بین المللی صلح (BIP)- ژنو
دفتر بین المللی صلح قدیمی ترین سازمان بین المللی برای صلح است. این دفتر در سال 1891 بنیاانگذاری شد و جایزۀ صلح نوبل را نیز در سال 1910 به خود اختصاص داد.
 
شورای دفتر بین المللی صلح در سال 1899
دفتر بین المللی صلح با نام دفتر دائمی بین المللی صلح خود را معرفی کرد. از سال 1946 تا 1961 فعالیت هایش را با نام هیئت مناسبات بین المللی سازمان های صلح (CLIOP) فعالیت می کرد - به انگلیسی Committee of Organizations for Peace – ILCOP
 (https://fr.wikipedia.org/wiki/Bureau_international_de_la_paix ).
گروه پژوهشی و اطلاعاتی در امور صلح و امنیت (GRIP). مرکز پژوهشی بلژیک که روی مسائل مرتبط به پیشگیری جنگ و گسترش جنگ افزار، به ویژه در آفریقا کار می کند.
گروه پژوهشی و اطلاعاتی در امور صلح و امنیت یک مرکز پژوهشی بلژیکی غیر انتفاعی مستقل و پلورالیست است که در سال 1979 توسط برنارد آدم Bernard Adam بنیانگذاری شد و تا سال 2010 مدیریت آن را نیز به عهده داشت. بر اساس اصول بنیادی گروه پژوهشی به ویژه روی موضوع پژوهش، اطلاعات و آموزش مسائل مرتبط به صلح و امنیت بین المللی در اروپا و در جهان تمرکز دارد.
نتیجه گیری
نظامی سازی جهان با شتاب افسارگسیخته در شرف تکوین است. ایالات متحده انبارهای هسته ای و کلاسیک خود را تقویت می کند و در پی عملیاتی کردن و مؤثر تر ساختن جنگ افزارهایش می باشد و در عین حال نیروها و سامانه هایش را در سراسر جهان، در دریا و فضا مستقر می سازد. از سال 2014 ما شاهد پیشروی سامانه های دفاعی در اروپای شرقی در بطن فرآیند محاصرۀ روسیه هستیم. برتری نظامی در غرب اقیانوس آرام با حضور بیش از پیش پر اهمیت چین تنزل یافته ولی با این وجود روی این کشور فشار وارد می سازد. بر اساس اطلاعات جمعی آوری شده توسط  مؤسسۀ بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم مجموع کشورهای بریکس در سال 2011 مبلغ 274،08 میلیارد دلار را به دفاع اختصاص داده اند.
 (http://www.sipri.org/research/armaments/milex/milex_database).
جنگ هائی که مستقیماً و یا به شکل نیابتی توسط ناتو در خاور میانه، آسیای مرکزی، و آفریقا بر پا گردیده، روند محاصرۀ روسیه، و بی ثبات سازی در شماری از کشورها در قاره های آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا، موجب گردیده تا تقاضای جهانی در زمینۀ جنگ افزار و تجهیرات ضمیمه افزایش شایان توجهی بیابد. صنعت مرگ شیوه های مختلفی را برای تحریک دولت ها جهت خرید جنگ افزارهای نوین با فن آوری پیشرفته به کار می بندند. دو عنصر اصلی بازیابی دفاع به بازارها یا نمایشگاه های اسلحه و تمرین های نظامی هستند که نمایندگان صنایع به آن دعوت می شوند، تماماً توسط لابی های نظامی، وزارت دفاع و ارتش ملی تهیه می شود و ضامن حضور فعال نزد تصمیم گیرنده های سیاسی و افکار عمومی هستند.
در مجموع، جهان بیش از پیش نظامی سازی می شود. مخارج نظامی در چندین منطقه از جهان تشدید می یابد و دولت های حاکم بیش از پیش زیر فشار لابی های نظامی قرار می گیرند.
بطور مشخص، کنترل اقتصاد جهانی توسط قدرت های بزرگ از طریق روند خاصی تضمین می گردد، به این معنا که وضعیت را به شکلی سازماندهی می کنند که برای منافع آنها مساعد باشد :
بطور مخشص، کنترل تولید صنعتی فن آوری پیشرفته در زمینۀ جنگ افزار با بودجۀ دولت ها و به ضرر بخش های اقتصادی و اجتماعی دیگر :
_ ارتش های ملی غالباً دارای قدرت مطلق بوده و به دستگاه درونی دولت حساب پس نمی دهند.
_ حکومت سیاسی که بیش از پیش از الگوی نظامی گری الهام می گیرد در زمینۀ دموکراسی سیر قهقرائی می پیماید.
_ گفتار رسانه های حاکم بی وقفه از نظامی گری تجلیل به عمل می آورند و با تأکید روی خصوصیت اجتناب ناپذیر فعالیت های نظامی برای اقتصاد افکار عمومی را از درک هدف اصلی که پیرامون مسابقۀ تسلیحاتی در سطح جهان می باشد منحرف می سازند.
Jules Dufour


Références مراجع
ANONYME. 2015. L’Arabie Saoudite, 1er importateur mondial d’armes.  Armement. En 2014, les ventes d’armes ont augmenté pour la sixième année, atteignant 64,4 milliards de dollars. 24HEURES. Le 8 mars 2015. En ligne : http://www.24heures.ch/monde/L-Arabie-Saoudite-1er-importateur-mondial-darmes/story/25722263
BANQUE MONDIALE. 2015. Dépenses militaires (% du PIB). En ligne : http://donnees.banquemondiale.org/indicateur/MS.MIL.XPND.GD.ZS
BOSSÉ-PELLETIER, Simon. 2014. Dépenses militaire dans le monde: légère baisse sur papier, légère hausse dans les faits. 45eNORD. Le 15 avril 2014. En ligne : http://www.45enord.ca/2014/04/depenses-militaire-dans-le-monde-legere-baisse-sur-papier-legere-hausse-dans-les-faits/
CERCLE DES VOLONTAIRES. 2014. Le lobby de l’armement au coeur des institutions européennes : entretien avec David Cronin. Le 23 juillet 2014. En ligne : http://www.cercledesvolontaires.fr/2014/07/23/le-lobby-de-larmement-au-coeur-des-institutions-europeennes-entretien-avec-david-cronin
CNAPD. 2014. Désarmer pour développer – Journée mondiale d’action contre les dépenses militaires. Le 16 avril 2014. En ligne : http://www.cnapd.be/Desarmer-pour-developper-Journee837.html
DINUCI, Manlio. 2014. Le “contrôle des dépenses militaires”: Ce que nous coûte l’OTAN. Le 10 avril 2014. Mondialisation.ca et ilmanifesto.it. En ligne : http://www.mondialisation.ca/lart-de-la-guerre-ce-que-nous-coute-lotan/5377390
DINUCCI, Manlio. 2015. RAPPORT ANNUEL DU SIPRI. Chaque jour, 5 milliards de dollars sont consacrés à la guerre dans le monde. Mémoire des luttes. Le 21 avril 2015. En ligne : http://www.medelu.org/Chaque-jour-5-milliards-de-dollars
DINUCCI, Manlio. 2015.  « De nouvelles armes contre le bouclier ». Poutine répond aux USA et l’OTAN. Mondialisation.ca et Ilmanifesto.info. Le 12 novembre 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/de-nouvelles-armes-contre-le-bouclier-poutine-repond-aux-usa-et-lotan/5488361
DUFOUR, Jules. 2007. La nouvelle course aux armements. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 9 juillet 2007. En ligne : http://www.mondialisation.ca/la-nouvelle-course-aux-armements/6270
DUFOUR, Jules. 2009. Le grand réarmement planétaire. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 5 mai 2009. En ligne : http://www.mondialisation.ca/le-grand-r-armement-plan-taire/13499
DUFOUR, Jules. 2015. La conjoncture mondiale 2015: le risque d’une conflagration « nucléaire » pointe de nouveau à l’horizon. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 18 février 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/la-conjoncture-mondiale-2015-le-risque-dune-conflagration-nucleaire-pointe-de-nouveau-a-lhorizon/5431693
DUFOUR, Jules. 2015. La militarisation planétaire s’intensifie. Les drones de combat sèment la terreur et la mort. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 3 mars 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/la-militarisation-planetaire-sintensifie-les-drones-de-combat-sement-la-terreur-et-la-mort/5434583
DUFOUR, Jules. 2015. L’aube du XXIème siècle. Plus d’armements. Plus de guerres. La spirale de la terreur et de la mort se poursuit. (1ère partie). Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 2 avril 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/laube-du-xxieme-siecle-plus-darmements-plus-de-guerres-la-spirale-de-la-terreur-et-de-la-mort-se-poursuit/5440161
DUFOUR, Jules. 2015. L’aube du XXIème siècle. Plus d’armements. Plus de guerres. La spirale de la terreur et de la mort se poursuit.  Les interventions et occupations militaires de l’Occident dans le monde. Irak, Syrie, Libye et Gaza (2ième partie). Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 6 avril 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/laube-du-xxieme-siecle-plus-darmements-plus-de-guerres-la-spirale-de-la-terreur-et-de-la-mort-se-poursuit-2ieme-partie/5440984
DUFOUR, Jules. 2015. Mondialisation de la guerre: Une «guerre interminable» contre l’humanité. Une recension de l’ouvrage du Dr. Michel Chossudovsky. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 17 avril 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/mondialisation-de-la-guerre-une-guerre-interminable-contre-lhumanite/5443542
DUFOUR, Jules. 2015.  Panorama géopolitique de l’Arctique en 2015. Le prélude d’une « longue » guerre froide se dessine. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 21 mai 2015. En ligne: http://www.mondialisation.ca/panorama-geopolitique-de-larctique-en-2015-le-prelude-dune-longue-guerre-froide-se-dessine/5450925
DUFOUR, Jules. 2015. Militarisation de l’Europe de l’Est: Menaces US/Otan à l’endroit de la Russie. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). Le 30 juin 2015. En ligne: http://www.mondialisation.ca/militarisation-de-leurope-de-lest-menaces-usotan-a-lendroit-de-la-russie/5459176
ÉGALITÉ ET RÉCONCIALITION. 2015. 610 milliards de dollars de dépenses militaires en 2014 pour les États-Unis. Le 23 avril 2015. En ligne : http://www.egaliteetreconciliation.fr/610-milliards-de-dollars-de-depenses-militaires-en-2014-pour-les-Etats-Unis-32500.html
EURONEWS. 2015. Exercice sans précédent pour l’Otan. AFFAIRES EUROPÉENNES — Le bureau de Bruxelles  Le 11 novembre 2015. En ligne : http://fr.euronews.com/2015/11/05/exercice-sans-precedent-pour-l-otan/
GALLOIS, Dominique. 2015. 2015, année record pour l’industrie de l’armement de la France. Le Monde.fr. Le 30 avril 2015. En ligne : http://www.lemonde.fr/economie-francaise/article/2015/04/30/2015-annee-de-tous-les-records-pour-l-industrie-de-l-armement-tricolore_4625902_1656968.html
GODBOUT, Jacques N. 2015. La Russie a exporté pour 15 milliards $ US d’armes en 2014, annonce Poutine. 45e NORD.CA. Le 28 janvier 2015. En ligne : http://www.45enord.ca/2015/01/la-russie-a-exporte-pour-15-milliards-us-darmes-en-2014-annonce-poutine/
HANS, Robert S. et M. Kristensen. 2006. Stocks Nucléaires Mondiaux. Atomic Scientists vol 62, n°4, Planète non-violence (version française) 16 octobre 2006. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM). En ligne : http://www.mondialisation.ca/stocks-nucl-aires-mondiaux/3504
GUU JI YA, Geronimo.  2012. Les États-Unis, une dictature militaire mondiale. Le 17 décembre 2012. En ligne : https://www.youtube.com/watch?v=JDgrLQFBRd8
LEITENBERG, M. 2006. Deaths in Wars and Conflicts in the 20th Century. Cornell University, Peace Studies Program. Occasional Paper #29. 3nd ed. August 2006. 83 pages.
LE MONDE.fr avec AFP. 2013. Chine, Inde et Pakistan continuent de renforcer leur arsenal nucléaire. Le 3 juin 2013. En ligne : http://www.lemonde.fr/international/article/2013/06/03/chine-inde-et-pakistan-continuent-d-accroitre-leur-arsenal-nucleaire_3422592_3210.html
LE MONDE.FR ET AFP. 2015. Augmentation des dépenses militaires en Europe de l’Est. Le 13 avril 2015. En ligne : http://www.lemonde.fr/international/article/2015/04/13/augmentation-des-depenses-militaires-en-raison-de-la-crise-ukrainienne_4614634_3210.html
MARTIN, Patrick. 2015. Washington se prépare à la Troisième Guerre mondiale. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM) et WSWS.org. Le 7 novembre 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/washington-se-prepare-a-la-troisieme-guerre-mondiale/5487295
MARTIN, Patrick. 2015. Le secrétaire d’État américain à la Défense menace la Russie et la Chine. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM) et WSWS. Le 11 novembre 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/le-secretaire-detat-americain-a-la-defense-menace-la-russie-et-la-chine/5488193
MBOUNGOU, Vitraulle. 2015. Dépenses militaires : Forte croissance en Afrique. AFRIQUE EXPANSION. Le 23 avril 2015. En ligne : http://www.afriqueexpansion.com/investissement/20255-2015-04-23-05-52-54.html
ROUPPERT, Bérangère. 2012. La hausse des dépenses militaires de BRICS : Menace pour la sécurité ou aubaine pour l’industrie européenne de l’armement. Groupe de recherche sur la paix et la sécurité (GRIP). Le 22 juin 2012. En ligne : http://archive.grip.org/fr/siteweb/images/NOTES_ANALYSE/2012/NA_2012-06-22_FR_B-ROUPPERT.pdf
REKACEWICZ, Rekacewicz, Philippe. 2010.  Stock d’armes nucléaires en 2009.  Le Monde diplomatique. En ligne : https://www.monde-diplomatique.fr/cartes/stocknucleaire
STOCKHOLM INTERNATIONAL PEACE RESEARCH INSTITUTE (SIPRI). Military Expenditure Database. En ligne : http://www.sipri.org/research/armaments/milex/milex_database
STOCKHOLM INTERNATIONAL PEACE RESEARCH INSTITUTE (SIPRI). Military Expenditure. En ligne : http://www.sipri.org/research/armaments/milex
STOCKHOLM INTERNATIONAL PEACE RESEARCH INSTITUTE (SIPRI).  Les ventes des plus grandes entreprises d’armements ont encore baissé en 2012, mais celles des firmes russes ont augmenté fortement. Communiqué de presse. Le 31 janvier 2014.  En ligne : http://www.sipri.org/media/pressreleases/2014/Press_Release_Translations_14/press-release-sipri-top-100-in-french
STOCKHOLM INTERNATIONAL PEACE RESEARCH INSTITUTE (SIPRI).  SIPRI Yearbook 2014. Armaments, Disarmament and International Security. Résumé en français.    28 pages. En ligne : http://www.sipri.org/yearbook/2014/files/sipri-yearbook-2014-resume-en-francais
UNESCO. 1979. La course aux armements et le désarmement : leurs conséquences sociales et économiques. Tendances de la recherche et bibliographie. Rapports et documents de sciences sociales no 39. En ligne : http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001357/135771fo.pdf
VAN AUKEN, Bill. 2015. L’OTAN divulgue un projet de déploiement de 4.000 soldats aux frontières russes. Montréal, Centre de recherche sur la mondialisation (CRM) et WSWS.org. Le 1 novembre 2015. En ligne : http://www.mondialisation.ca/lotan-divulgue-un-projet-de-deploiement-de-4-000-soldats-aux-frontieres-russes/5486040
WIKIPÉDIA. 2015. Course aux armements. Dernière mise à jour : Le 27 mai 2015. En ligne : https://fr.wikipedia.org/wiki/Course_aux_armements
WIKIPÉDIA. 2015. Liste des pays par dépenses militaires. Dernière mise à jour : Le 23 septembre 2015. En ligne : https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_pays_par_d%C3%A9penses_militaires
WIKIPÉDIA. 2015. Budget de la Défense. Dernière mise à jour : Le 23 septembre 2015. En ligne : https://fr.wikipedia.org/wiki/Budget_de_la_D%C3%A9fense#D.C3.A9penses_de_d.C3.A9fense_en_2014
WIKIPÉDIA. 2015. Liste d’organisations non gouvernementales internationales. Date de la dernière mise à jour : Le 4 octobre 2015. En ligne : https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_d%27organisations_non_gouvernementales_internationales
WIKIPÉDIA. 2015. Industrie de l’armement. Dernière mise à jour : Le 6 octobre 2015. En ligne : https://fr.wikipedia.org/wiki/Industrie_de_l%27armement
WIKISTRIKE.com. 2015. Les États-Unis et les puissances de l’OTAN accélèrent les préparatifs pour une guerre nucléaire. Le 2 juillet 2015. En ligne : http://www.wikistrike.com/2015/07/les-etats-unis-et-les-puissances-de-l-otan-accelerent-les-preparatifs-pour-une-guerre-nucleaire.html

لینک متن اصلی :

ترجمه توسط حمید محوی| پاریس|12.12.2015