۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۶, چهارشنبه

 تحریم آمریکا به خاطر قرارداد ایران و هند به کشورهای زیادی آسیب می‌زند

سفیر ایران در هند ایرج الهی گفت هر گونه تحریم ایالات متحده در ارتباط با قرارداد بندر چابهار، به منافع تجاری بسیاری از کشورها که به چابهار به عنوان مرکز ترانزیتی نگاه می‌کنند، آسیب می‌رساند.

ایرج الهی سفیر ایران در هند روز سه‌شنبه در واکنش به موضع اخیر آمریکا گفت که اهمیت هند مانع اعمال تحریم علیه این کشور به دلیل همکاری با ایران در چابهار می‌شود.
او در گفت‌وگو با هندوستان تایمز افزود «علاوه بر این، پروژه چابهار فقط به نفع ایران یا هند نیست. چابهار ترانزیت کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا، روسیه و آسیای مرکزی را تسهیل می‌کند. اگر آمریکا تحریمی را علیه این پروژه اعمال کند، به آن معناست که به تجارت بسیاری از کشورها، نه فقط هند یا ایران آسیب می‌رساند».
ایران و هند دوشنبه یک قرارداد ده ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا کردند.وزیر کشتیرانی هند ساربانادا سونووال با انتشار عکس‌هایی از مراسم امضای این قرارداد در تهران، آن را لحظه‌ای تاریخی در روابط دو کشور و پیوند منطقه‌ای خواند.
وزیر امور خارجه هند سوبرامانیام جایشانکار هم امروز چهارشنبه در واکنش به هشدارهای ایالات متحده در خصوص توافق 10 ساله تهران و دهلی‌نو برای توسعه بندر چابهار، تصریح کرد که این توافق به نفع کل منطقه است.پیش‌ از این، منابعی در وزارت خارجه هند اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق هند و ایران را کم‌اهمیت جلوه داده و گفته بودند که او کاملاً در جریان واقعیت‌ها نیست.

هیچ نظری موجود نیست: