۱۳۹۰ شهریور ۲۸, دوشنبه

حزب کمونيست سوئد (م.ل): آيا سوريه در نوبت بعدى ايستاده است؟
برگرفته شده از نشريه کارگر٬ ارگان رسمى حزب کمونيست سوئد (م.ل)
نويسنده: Patrik Paulov
مترجم: پيام پرتوى
با ليبى "آماده شده" فشار امپرياليسم بر سوريه افزايش يافته است. آمريکا و اتحاديه اروپا ميگويند که "پرزيدنت بشار العسد بايد کنار برود" و مدعيند که رژيم سوريه با بى رحمى غيرنظاميان را قتل عام ميکند. اما تصويرى که از سوريه در جهان غرب منتشر ميشود با حقيقت فاصله بسيارى دارد.
همزمان با آغاز حمله مشترک شورشيان و ناتو در ليبى عليه طرابلس و حکومت معمر قذافى٬ درخواست استعفاى پرزيدنت سوريه در تاريخ ١٨ اوت مطرح شد.
بارک اوباما٬ رئيس جمهور آمريکا بشار العسد را متهم ميکند به اينکه هموطنان خودش را زندانى٬ شکنجه و قتل عام ميکند. زمان آن فرا رسيده است که اسد از پست خود کناره گيرى کند".
همان پيغام از جانب نيکولاى سارکوزى رئيس جمهور فرانسه٬ آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و ديويد کامرون نخست وزير انگلستان نيز مطرح ميشود:
يا خواستهاى مردم سوريه را بپذير٬ يا استعفا بده!
همچنين ترکيه٬ عربستان سعودى و ديگر کشورهاى خاورميانه نيز فشار خود را بر سوريه افزايش داده اند. با ليبى در ذهن اين هشدار دهنده است زمانيکه امپرياليسم غرب و متحدان آن درخواست تعويض رژيم در سوريه را مينمايند و پشتيبانى خود را از "اپوزيسون" اعلام ميدارند.
افکار عمومى طى دورانى طولانى خود را براى افزايش هر چه بيشتر دخالتهاى امپرياليستها آماده نموده است. آن تصويرى که در غرب از جمله از طريق کانالهاى ماهواره اى الجزيره در جهان عرب منتشر ميشود نشان ميدهد که رژيم سوريه حمايت مردمى خود را از دست داده و بصورتى خشنونت بار تظاهرات صلح آميز تظاهر کنندگان را که خواستار آزادى و دمکراسى هستند قتل عام مينمايد.
نشريه کارگر طى ماههاى اخير مشاهدات چندين شاهد را منتشر نموده است که معتقدند اين توضيحات واقعيت ندارد. اين حقيقت دارد که يک ناخشنودى عمومى در رابطه با شرايط زندگى٬ کمبود دمکراسى و فساد گسترده وجود دارد. اما اين نيز حقيقت دارد که سياستهاى مستقل العسد در رابطه با جهان عرب و اسرائيل همانند آن رفرمهايى که هم اکنون در حال به اجرا گذاشتن ميباشند از پشتيبانى گسترده اى برخوردار است. اينچنين ميگويد سياستمدار انگليسى Alastair Crooke ٬ در گذشته افسر سازمان امنيت Mi6 و مشاور ارشد اتحاديه اروپا به روزنامه اينترنتى اتحاديه اروپا Obsever:
"سوريه خواهان تغيير است. اما بدون در نظر گرفتن اينکه نشريات غرب به آن باور دارند يا نه٬ اغلب مردم در دمشق٬ در Alepo٬ طبقه خرده سرمايه دار٬ تاجران خرد و اقليتها معتقدند که اسد تنها شخصيست که ميتواند رفرمها را به اجرا گذارد. ...
مردم سوريه بيش از هر چيز از دو مسئله نگرانند٬ جنگ داخلى و دخالت غرب.... آنها ميخواهند از همانند شدن با ليبى پرهيز نمايند٬ بدليل اينکه اين دخالت جنگ داخلى را براى آنها به ارمغان خواهد داشت"
در حال حاضر مثالى وجود دارد در مورد آن تصويرى که به ما نشان داده ميشود٬ مثالى که از جانب مردم سوريه مورد سوال قرار ميگيرد.
راديوى سوئد به تاريخ ١٣ اوت گزارش داد ٬ "امروز تانکها و خودروهاى زرهى در شهر ساحلى Latakia٬ آنجايى که ديروز هزاران نفر از مردم دست به تظاهرات زده بودند٬ به گردش درآمدند".
روزنامه Dagens nyheter نوشت که شهر توسط کشتيهاى جنگى گلوله باران شد" و مشاهدات فردى را نقل ميکند که گفته: "هر کسى که سر خود را از پنجره بيرون بياره در معرض اين خطر قرار ميگيره که مورد اصابت قرار بگيره. اونا ميخوان که براى هميشه به همه اعتراضات پايان بدن."
در بلوگ "Syria Comment" پروفسور آمريکايى و سوريه شناس متخصص Joshua Landis اين مسئله مورد سوال قرار ميگيرد. يک خانم آمريکايى٬ Valeri٬ که در Latakia زندگى ميکند و طى عمليات نظامى ميان ١٢-١٥ در محل حاضر بود از مشاهدات خود ميگويد.
او ميگويد که رژيم از قبل در مورد عملياتى بر عليه بخشى از شهر Latakia اعلااميه صادر کرده بود. گفته ميشه که هدف گروههاى مسلحى باشن که در منطقه بودن. ارگانهاى دولتى به مردم ساکن اين بخش اعلام کرده بودن که خونه هاى خودشونو بخاطر اينکه مورد اصابت قرار نگيرن موقتا ترک کنن.
طى اين عمليات صداى تيراندازى شنيده شد. اما همزمان نه Valeri و نه ديگر دوستان او چيزى در مورد تظاهرات مردمى نشنيدند. بر عکس Latakia در سکوت کامل بود٬ بخاطر اينکه بسيارى از شهر خارج شده بودند تا از درگير شدن در زدوخوردها پرهيز نمايند.
يکى از دوستان او٬ با خانه اى مشرف به درياى مديترانه٬ تاييد ميکند که دو کشتى جنگى را که در رسانه هاى خبرى در سراسر جهان از آنها گفته ميشود ديده بود. او بخش بزرگى از اين روزها را در خانه خود مانده بود٬ اما نه شنيده و نه ديده بود که حتى يکبار هم اين کشتيها به سوى شهر تيراندازى کرده باشند.
"من تصور نميکنم که همه کشته ها درسوريه بيگناه بوده باشن٬ تظاهرکنندگان صلحجو. من تصور نميکنم حتى دولت مسئول همه مرگ و ميرها باشه. آن اتقاقاتى که من در اينجا در Latakia شاهد آنها بودم نشون ميده که گروههاى مخالف بر عليه نيروهاى دولتى دست به اسلحه بردن."
اينکه يک شورش کاملا سازمانداده شده در جريان است٬ از جانب بسيارى مورد تاييد قرار گرفته است.
Alastair Crooke ميگويد که گروه هاى مخالف در داخل و خارج از سوريه يک سازمان مرکزى نيرومند هستند که آمريکا به آنها کمک مالى داده و از آنها پشتيبانى مينمايد. وظيفه اى که اين نيروها در اولويت قرار داده اند اينست که رسانه هاى خبرى را با مشاهدات خود در مورد تجاوزات ادعايى٬ مانند اينکه کشيتهاى جنگى Latakia را گلوله باران نموده اند٬ و يا در مورد حجم جمعيتى که در تظاهرات مخالفان شرکت ميکنند زياده ورى نمايند.
اين مخالفان با سنى مذهبيهاى بسيار متعصب که سلفيها ناميده ميشوند٬ که آنها نيز به نوبه خود نيز توسط قدرتهاى خارجى حمايت ميشوند٬ همکارى مينمايند. در مورد حمايت مالى سعوديها و تحويل اسلحه از ترکيه و لبنان گزارشهايى آمده است. وظيفه اين گروهها اينست که ميان مذاهب مختلف محلى ايجاد تفرقه نمايند.
منظور آنها اينست که اکثريت سنى مذهبى بايد بر عليه رژيمى که بنيان آن در نزد اقليت علويها٬ شاخه اى از مسلمانان شيعه٬ نهاده شده بپاخيزند.
به عقيده Alastair Crooke اين گروههاى مسلح شورشى در تظاهرات صلح آميز نفوذ نموده و به پليس و ارتش حمله ميکنند. مقصود اينست که به خشونتها دامن زده و بهانه اى به ناتو بدهد که دخالت نموده و از "غيرنظاميان حمايت نمايد".
مسئله اينجاست که حجم نابوديها تا چه اندازه اى و تعداد قربانيان چه مقدار خواهد بود٬ اگر ناتو کوشش نمايد که "موفقيتها" در ليبى را تکرار نمايد. فرستاده روسيه در ناتو ادعا ميکند که اين طرح در دست اجراست.
اينکه تکرار اين سياست موفقيت آميز باشد کاملا روشن نيست. دولت سوريه بر خلاف قذافى متحدان قدرتمندى دارد. ايران مانند جنبش مقاومت لبنان و حزب حاکم٬ حزب الله٬ از العسد حمايت مينمايند. روسيه و چين منافع بزرگى در سوريه دارند که بايد از آنها حفاظت نمايند. در ضمن تنها پايگاه نظامى روسيه در خاورميانه در سوريه قرار دارد.
راه حل امپرياليسم اينست که بر شدت تحريمهاى اقتصادى خود بيافزايد-با اين اميد که وخامت سطح زندگى بر ناخشنودى مردمى هر چه بيشتر دامن زده-و حمايت از شورشيان مسلح را افزايش دهد.
بدون در نظر گرفتن هرگونه راه حلى بنظر ميايد که عدم ثبات در سوريه ادامه يابد.
حقايق در مورد سوريه:
کشور:
- سوريه ٢١ ميليون جمعيت دارد که ٩۰ درصد آنرا عربها تشکيل ميدهد. بزرگترين اقليت قومى را کردها تشکيل ميدهند.
- ٧٤ درصد از جمعيت سوريه سنى٬ ١٣ درصد شيعه و يا علوى٬ ١۰ درصد مسيحى و ٣ درصد دروزى هستند.
بر عليه امپرياليسم
- سوريه بصورتى رسمى در جنگ با اسرائيل٬ که قله هاى جولان را از سال ١٩٦٧ در اشغال خود دارد٬ است.
- اين کشور متحد ايران و جنبش حزب الله لبنان است٬ که ميتوان گفت از دشمنان اصلى آمريکا٬ اسرائيل و ديگر کشورهاى منطقه حوزه خليج فارس محسوب ميشوند.
- سوريه اجازه داده است که گروههاى فلسطينى٬ به اضافه حماس و پى اف ال پ دفاتر خارجى خود را در آنجا داير نمايند.
براى خواندن مقاله بزبان اصلى لطفا به آدرس زير مراجعه کنيد:
http://www.proletaren.se/utrikes/star-syrien-nast-pa-tur

هیچ نظری موجود نیست: