۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

افزایش تنش بین ایران و آذربایجان شمالی

گاهنامۀ


هنر و مبارزه

10 ژوئن 2012

http://g-honar-v-mobarze.blogfa.com

جنگ سوّم جهانی

با

گاهنامۀ هنر و مبارزه


http://www.youtube.com/watch?v=yLQgkF_FsO4&feature=related

افزایش تنش بین ایران و آذربایجان شمالی

نوشتۀ کلارا ویس

Clara Weiss

مرکز مطالعات جهانی سازی. 8 ژوئن 2012

ترجمه توسط حمید محوی


مناسبات ایران و آذربایجان شمالی که پیش از این وارد مرحلۀ تنش آمیزی شده بود، در این روزهای اخیر دچار وخامت فزاینده تری شده است. در واقع آذربایجان شمالی برای ایالات متحدۀ آمریکا و اسرائیل در دریای مازندران نقش پست پیشگام را به عهده دارد.

تنش و لحن خطابه ها از هر دو طرف در رابطه با کنکور «یورو ویزیون» خوانندگان ترانه که امسال در باکو برگزار شد، بالا گرفت. پس از اعتراض اسلام گرایان ایرانی به برگزاری جشنوارۀ موسیقی که آن را «کاروان همجنسگرایان» بازشناسی کرده بودند، روز 29 می، آذربایجان (شمالی) مانع ورود یکی از امام های ایرانی (شخصیت مذهبی، احتمالا یکی از آیت الله های) پر نفوذ به کشور شد. طی کنکور موسیقی با خصوصیت هم جنس گرا، موج برخورد اعتراض بین هر دو کشور اغاز شد. تهران و باکو هر دو به شکل متقابل سفیران خود را فراخواندند.

30 می، دولت باکو پیغامی برای تهران فرستاد و درخواست که از محل اقامت دو نویسندۀ آذربایجانی که گویا در ایران ناپدید شده اند و اطلاعی از آنها در دست نیست، باکو را مطلع سازند. در این مورد، رسانه های روسی به شکل آشکار و صریح از «جنگ دیپلماتیک» حرف می زنند.

علیت اصلی این تنش ها همکاری تنگاتنگ آذربایجان شمالی با ایالات متحدۀ آمریکا و اسرائیل، در تدارکات جنگ علیه ایران است.

تهران بارها دولت باکو را در رابطه با ماجرای قتل دانشمندان هسته ای ایران متهم اعلام کرده که به احتمال خیلی زیاد توسط مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل انجام گرفته است. از سوی دیگر ایران به دلیل کاملا موجهی از افزایش دائمی تسلیحات ارتش آذربایجان شمالی که از سوی اسرائیل و ایالات متحدۀ آمریکا تأمین می گردد، احساس خطر می کند.

دولت های آذربایجان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ایران سال های متمادی است که بر سر قطعه ای مرزی در دریای مازندران، با منابع نفتی غنی اختلاف نظر دارند و هنوز در این مورد به نتیجۀ روشنی نرسیده اند. طاهر زینعلوف، تحلیلگر آکادمی دیپلماتیک آذربایجان(شمالی) به روزنامۀ آن لاین یوراسیانت(1) توضیح داد که آذربایجان علیه حفاری احتمالی ایران برای استخراج نفت در این منطقه اقدام خواهد کرد، زیرا این منابع را منحصر به آذربایجان(شمالی) می داند.

طی کنکور یوروویزیون خوانندگان، دو شناور جنگی در سواحل آذربایجان در بندر باکو مأموذیت گشتی گرفتند و بیانیه ای منتشر کرده و این مانور نظامی را به دلیل تهدیدات ایران معرفی کردند. در پاسخ به دولت آذربایجان، ایران با 6 شناور جنگی در مناطق مرزی با آذربایجان دست به مانور نظامی زد.

ارتش آذربایجان(شمای)، و به ویژه نیروی دریایی در این سال های اخیر دائما توسط ایالات متحدۀ آمریکا تجهیز شده است. بین 2010 و 2011 هزینۀ نظامی آذربایجان از 3 و 95 درصد به 6 و 2 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی رسید، یعنی 3100000000 دلار. در تلگرامی به سال 2009 که ویکیلیکس منتشر کرد، دولت آمریکا در مورد آذربایجان گفته بود که «همکار مهمی در جنگ علیه تروریسم است». رهبران آذربایجان (شمالی) از جنگ کوزووو، عراق و افغانستان پشتیبانی کرده بودند.

در این گزار شبه همچنین آمده است که : «به عنوان جزء لاینفک طرح عملیات انفرادی برای همکاری با ناتو، آذربایجان اطمینان داده است که توان نیروی دریایی خود را برای شرکت در جنگ علیه تروریسم، در دریای کاسپین (دریای مازندران) افزایش دهد.

به همین علت، وزیر دفاع آذربایجان (شمالی) از دو سال پیش با وزارت دفاع ایالات متحدۀ آمریکا همکاری های تنگاتنگی برقرار کرده است...غواصان و کوماندوهای دریایی آذربایجان اموزش و تجهیزات از ایالات متحده دریافت کرده اند.

آذربایجان(شمالی) نه تنها دارای منابع سرشار نفت و گاز است، که به شکل گسترده به ایالات متحده و اروپا صادر می شود، بلکه راه پر اهمیتی برای صادرات منابع دیگر کشورهای منطقۀ پیرامون دریای خزر و آسیای مرکزی می باشد.

در گزارشی که در بالا به نقل آوردیم، به ر وشنی نوشت شده است که : «یکی از منافع کلیدی آمریکا، قابلیت آذربایجان در تداوم تولید منابع هیدروکربور موجود در پهنای دریای مازندران است.»

اسرائیل نیز مستقیما در مسلح ساختن آذربایجان شرکت دارد. در فوریۀ همین امسال باکو معادل یک میلیارد و ششصد میلیون دلار اسلحه از اسرائیل خریداری کرده است. سامانه های سفارش داده شده به اسرائیل، شامل موشک های دریاپایه و پهپاد است. به دلیل پشتیبانی های ایالات متحده و اسرائیل، باکو از هم اکنون به مجهزترین سلاح های سنگین در دریا مسلح شده و حتی از مسکو نیز قوی تر به نظر می رسد.

بر اساس گزارشات مجلۀ آمریکائی «فورین پلیسی»، اسرائیل از هم اکنون به پایگاه های هوائی در نزدیکی مرز شمالی ایران دسترسی دارد، و از آن جا

می تواند تهران را مورد تازش هوائی قرار دهد.

هفتۀ گذشته دیدیم که آذربایجان تا چه اندازه در تدارکات جنگ علیه ایران شرکت دارد، در مقاله ای که در واشینگتن پست منتشر شده بود، با دقت ماجرای سوء قصد به مقامات آمریکائی در آذربایجان به ایران نسبت داده شد.

وزیر امور خارجل آمریکا، هلاری کلینتون، 6 ژوئن برای دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، ایلهام علی اف، و وزیر امور خارجه ایلمار مامدیاروف، به باکو خواهد رفت. مسائلی که مطرح خواهد شد قره باغ، یعنی منطقۀ ای که طی سال ها موجب منازعاتی بین آذربایجان و ارمنستان بود.

منازعات مرزی پیرامون قره باغ برای انگیزۀ پشتیبانی آذربایجان از ایالات متحده و اسرائیل اهمیت خاصی دارد. در صورت جنگ برا ی قره باغ روسیه و ایران با ارمنستان متحد خواهند شد در حالی که آذربایجان می تواند از پشتیبانی ایالات متحدۀ آمریکا برخوردار باشد.

موضوع ایران نیز مسئلۀ بسیار مهمی است. به گزارش روزنامۀ آذربایجانی، متخصصان انتظار دارند که هلاری کلینتون دربارۀ برنامۀ جنگ علیه تروریسم و کمک به آذربایجان وتجهیز سرویس های مخفی آذربایجان حرف بزند.

ترکیه که از مداخلۀ نظامی در سوریه پشتیبانی می کند، و در حال حاضر برای تجهیز نیروهای شورشی نقش اوّل را به عهده دارد، چهار مقام نظامی عالی رتبه را به باکو فرستاد، تا رسما پشتیبانی خود را از این کشور ترک زبان نشان دهد. آژانس خبری روس «رگنوم» به نقل از یک منبع ناشناس و نزدیک به ارتش ترکیه اعلام کرد که «با اقدام به چنین تشریفاتی، ترکیه می خواست به ایران هشدار دهد که آذربایجان را تنها نخواهد گذاشت.



پی نوشت

1)

Eurasianet.org

هیچ نظری موجود نیست: