۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه



گاهنامۀ هنر و مبارزه
14 مارس 2013

ایالات متحده، انگلستان و فرانسه
آموزش نظامی شورشیان سوریه در اردن

به گزارش منابع اروپائی، مشاوران خارجی، در اردن، شورشیان سوریه را برای جنگ مدرن آموزش می دهند.
نوشتۀ  روسیا تو دی (روسیه امروز)
مرکز مطالعات جهانی سازی، 12 مارس 2013
منطقه : خاور میانه
مضمون : جنگ ایالات متحده ناتو
تحلیل : سوریه

ترجمه توسط حمید محوی


بر اساس منابع، گویا شورشیان برای خدمت در نیروهای امنیتی در دوران پسا بشار الاسد آموزش دیده و متشکل شده بودند، ولی تمرینات نظامی آنها مناسبتی با هدف اعلام شده ندارد.
در کوران سه ماه گذشته، به گزارش «در اشپیگل» تقریبا 200 نفر در دو اردوگاه آموزش دیده اند، این دو اردوگاه ها در شرق و در جنوب اردن واقع شده است. مجلۀ نام برده به نقل از شرکت کنندگان و سازمانهای مجری حاضر در این اردوگاه ها همچنین گزارش داده است که رزم آیش ها برای کسب مهارت در به کار بستن سلاح های ضد تانک سازمانی دهی شده، و اضافه می کند که این نوع آموزش ها برای 1200 نفر از مبارزان ارتش آزاد سوریه (نیروهای مخالف رژیم رئیس جمهور بشار الاسد) پیشبینی شده است.
در گزارش مشخصا آمده است که برخی از آمریکائی ها لباس نظامی ارتش را به تن داشته اند، ولی در نوشته به شکل روشن مشخص نشده  که آیا این نظامیان آمریکائی برای شرکت های خصوصی کار می کنند یا به نمایندگی از ارتش ایالات متحده در محل حضور دارند.
در اکتبر گذشته، پنتاگون تأیید کرد که یک گروه کوچک از نیروهای ویژۀ ایالات متحده و مشاوران نظامی تابستان گذشته به اردن رفته بودند تا در صورتی که سوریه از سلاح شیمیائی استفاده کند، آمادۀ پاسخگوئی باشند. بر اساس گزارشات رسیده گروه های شورشی نیز در این تمرینات شرکت داشته اند.
همان گونه که روزنامۀ انگلیسی «گاردین» جمعۀ گذشته اعلام کرد، ایالات متحده تنها کشوری نیست که در آموزش شورشیان فعال می باشد. انگلستان و فرانسه نیز برای آموزش شورشیان سوری تعدادی مشاور نظامی به اردن فرستاده اند.
وزرای ایالات متحده، انگلیس و فرانسه هنوز این گزارشات مرتبط به آموزش ارتش ازاد سوریه در اردن را تفسیر نکرده اند، ولی این تمرینات را با طرح ایالات متحده برای کمک رسانی های «غیر کشنده» به شورشیان سوریه، و تعبیر انگلستان در مورد تحریم اسلحه برای سوریه در تناقض نمی بینند.
وزیر امور خارجۀ انگلیس ویلیام هاگ چهارشنبۀ گذشته به پارلمان اعلام کرد که : «این نوع کمک های فنی می تواند شامل کمک در زمینۀ مشاوره و آموزش برای شیوۀ کار امنیتی در مناطقی باشد که در آنجا رژیم تسلط خود را از دست داده و به همکاری مقامات مدنی و نظامی، حفاظت از شهروندان و تقلیل خطرات احتمالی برای آنها، و به همین گونه برای پاسخگوئی به ضروریات حفظ امنیت در دوران گذار».
به گزارش منابع «در اشپیگل» در بروکسل، قطعنامۀ اروپا در مورد تحریم ارسال اسلحه به سوریه که در آغاز مارس به تصویب رسید به شکل عمدی نامشخص تهیه شده و نوشته است : «آنچه به کمک های فنی مربوط می شود، و معنای عملی آن، بستگی دارد که کی آن را درخواست می کند. انگلیسی ها و فرانسوی ها، به عنوان مثال، خیلی از دیگران پیشی گرفته اند. در اصل، وقتی از  کمک ها حرف می زنیم، به معنای کمک به شهروندان و حفاظت از آنها است ولی چنانکه در لیبی نیز دیدیم، این موضوع می تواند به شکل متفاوتی تعبیر شود.»
در لیبی مداخلۀ غرب در امور داخلی کشور با برقراری منطقۀ ممنوعۀ پرواز آغازشد که رسما برای حفاظت از غیر نظامیان که قربانی جنگ داخلی بودند اعلام شد و سرانجام با گسیل یگان های متفقین برای کمک به شورشیان در حمله به طرابلس و برای سرنگون سازی مرد قدرتمند کشور سرهنگ معمر قذافی به پایان رسید. همانطور که می دانیم و دیدیم رهبر لیبی سرانجام به شکل خشونت باری بی آن که دادگاهی وجود داشته باشد که به مورد او رسیدگی کند، بدست شبح نظامیان کشته شد.
امروز لیبی سرزمینی است که تنها دارای یک قدرت مرکزی ظاهری بوده بی آن که بتواند از خشونت و درگیر یهای مسلحانه بین گروه های مختلف  شورشی و صحرانشینان محلی جلوگیری کند.
سرویس های مخفی اردن نیز در آموزش شورشیان سوری شرکت دارند و کار آنها شناسائی اسلامگرایان افراطی (سلفی مسلکان) است تا متعاقبا آنها را از تمرینات پیشرفته توسط مستشاران خارجی حذف کنند. مستشاران خارجی به سهم خودشان بیشتر ترجیح می دهند با افسران قدیمی ارتش رسمی سوریه کار کنند.
یکی از منابع اطلاعاتی معتبر اردن در عمان به گاردین توضیح داده است که «حالا آمریکائی ها بیشتر از ترکها به ما اعتماد دارند، زیرا تنها مسئلۀ ترکیه در حاشیۀ مانورها بدست آوردن امتیاز در منازعاتش با کردها می باشد.»
بر اساس آنچه می دانیم آمریکائی ها از کمک هائی که با میانجیگری ترکیه برای اپوزیسیون سوریه فرستاده اند خشنود نیستند، زیرا آنکارا از افراطگرایان اسلامی در کنترل فعالیتهای شورشیان در مرز شمالی با سوریه عمدا جلوگیری نکرده است.
پشتیبانان دیگری مانند عربستان سعودی و بحرین کمکهای خود را برای شورشیان از طریق اردن ارسال می کنند.
در اواخر فوریه، وزیر امور خارجه جان کری اعلام کرد که ایالات متحده کمکی معادل 60 میلیون دلار برای شورشیان در نظر گرفته است که به شکل وسایل نقلیه زرهی، تجهیزات نظامی غیر کشنده و کمک های فنی ارسال می گردد.
روزنامۀ گاردین گزار ش داده است که شمار اندزکی از نیروهای ویژۀ انگلستان از هم اکنون در اردن به سر می برند و در صورتی که غرب تصمیم بگیرد در سوریه مداخلۀ مستقیم داشته باشد، فورا برای انجام مأموریت آماده هستند. در انتظار فرمان مأموریت، تاکتیکهای عملیات جنگ مدرن را به شورشیان آموزش می دهند.
منبع اطلاعاتی اردنی به روزنامه یادآور شد که تمریناتی که در شرف انجام می باشد در سطح میان برد است.
ولی «در اشپیکل» گزار شداده است که برنامه برای آموزش و تمرین 10000 مبارز برای ارتش آزاد سوریه در نظر گرفته شد که باید 12 یگان جنگی را متشکل سازند. گاردین اعلام کرد که این تعداد برای برقراری نظم در دوران پسا بشار الاسد کفایت خواهد کرد.
گاردین در عین حال اضافه کرده است که متحدان ضد اسد در حال تشکیل نیروهای پلیس برای حفظ نظم در سوریۀ پسا اسد بوده و عهده دار واژگون ساختن وضعیت نظامی نیست، با این وجود واقعیت آموزش و تمرین برای کسب مهارت فنی در زمینۀ سلاح های ضد تانک با اهداف اعلام شده در تضاد بنظر می رسد.
بر اساس گزارشات رسیده، تا کنون اردن پذیرای 320000 پناهندۀ سوری بوده است. به گفتۀ مبارزان سوری از آغاز جنگ در سوریه، طی دو سال گذشته، تقریبا 70000 نفر از هر دو جبهه کشته شده اند، بیش از یک میلیون نفر نیز به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.

11 mars 2013 – Russia Today – Pour consulter l’original :
http://rt.com/news/americans-train-…

هیچ نظری موجود نیست: