۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه


29.03.2009
راهپیمایی ده‌ها هزارنفر در آستانه نشست سران گروه ‌۲۰
با شعار "ما هزینه بحران مالی شما را نمی‌پردازیم" ده‌ها هزار نفر در آلمان و انگلستان به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با سیاست بحران کشورهای صنعتی اعلام کنند.
خیابان‌های برلین، فرانکفورت و لندن روز شنبه (۸ فرودین) شاهد راهپیمایی مخالفان سیاست ‌مقابله با بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی بود. تظاهرکنندگان در اعلامیه‌های خود خواستار آن شدند که بانک‌ها پاسخگوی بحران باشند نه شاغلانی که مالیات می‌پردازند.
راهپیمایی در دو شهر فرانکفورت و لندن بدون درگیری خاتمه یافت. اما تظاهرات در برلین پایتخت آلمان که به گزارش پلیس ۱۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند، در چندین محل با درگیری و خشنونت همراه بود. برخی از تظاهرکنندگان سنگ و بطری به سوی نیروی پلیس پرتاب کردند و اماکنی را به عنوان سمبل‌های سیستم سرمایه‌داری به آتش کشیدند. شماری از این‌ها دستگیر شدند که تعداد آنها هنوز از سوی پلیس اعلام نشده است. در برلین نزدیک به یک هزار نیروی پلیس در حالت آماده باش بودند.
اعتراض به سیاست‌های اوباما، سارکوزی و براون

تظاهر کنندگان برلین بسته‌های کمک‌های چندین میلیارد دلاری دولت آلمان به بانک‌ها را به باد انتقاد گرفته و پلاکارهایی با شعار "تجارت آزاد= بحران مالی جهانی" یا "سفته‌بازی با مواد غذایی ممنوع" حمل می‌کردند.
بسیاری از تظاهرکنندگان ماسک‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه یا نخست‌وزیر انگلیس گوردون بر صورت خود داشتند یا آدمک ‌سیاستمداران را حمل می‌کردند. براون پنج‌شنبه هفته آینده میزبان سران ۲۰ کشور صنعتی و نیمه صنتعتی جهان در لندن است. بحران مالی و اقتصادی جهان موضوع و مشغله‌ی اصلی این نسشت است.
در فرانکفورت به گفته پلیس حدود ۱۴ هزار نفر در راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز این شهر شرکت کردند. با این حال چند صد نفر نیروی پلیس در طول تظاهرات مقابل ورودی بانک‌ها در حال نگهبانی و مراقبت بودند.
دولت انگلستان تلاش برای جلب کمک بیشتر را رد می‌کند
در لندن نیز ده‌ها هزار نفر در مرکز و منطقه‌ای از شهر که ساختمان‌های دولتی قرار دارد راه‌پیمایی کردند. شعار لندنی‌ها "انسان را در اولویت نخست قرار دهید" یا پلاکاردهای با چنین جمله‌هایی بود: "‌آدم‌ قبل از سود"، "از عراق و افغانستان خارج شوید" یا "کار، عدالت، شرایط جوی" تظاهرکنندگان همچنین شعار می‌دادند "از بانک‌ها متنفریم" و در مقابل ساختمان محل کار نخست وزیر این کشور با "هو" کشیدن مخالفت خود را به نمایش گذاشتند.
از سوی دیگر سخنگوی دولت انگلستان روز شنبه در لندن با رد این اتهام که لندن در نظر دارد سران کشورهای گروه جی‌۲۰ را تشویق به پرداخت نزدیک به دو تریلیون دلار کمک مالی کند گفت: «این رقم تازه‌ای نیست و ربطی به پرداخت کمک‌مالی تازه‌ای ندارد.» به گفته سخنگوی دولت بریتانیا، این مبلغ حاصل جمع تمامی بسته‌های کمک مالی ۲۰ کشور صنعتی و نیمه صنعتی جهان است که توسط صندوق بین‌الملی پول محاسبه شده است.
خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، دولت بریتانیا تصمیم داشته است در نشست گروه ‌‌۲۰ توافق سران این کشورها را برای پرداخت چنین مبلغی جلب کند. بنا به گزارش، این رقم در پرانتز قید شده که مفهوم آن این است، هنوز بر سر آن توافق نشده است.
رادیو صدای آلمان

هیچ نظری موجود نیست: