۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

انتقاد شدید سازمان ملل از اسرائیل در گزارش غزه
سازمان ملل متحد در گزارشی در باره حمله به مدارس این سازمان در غزه، از اسرائیل به شدت انتقاد کرده است.
این گزارش خاطر نشان می کند عملیات نظامی اسرائیل موجب کشته و زخمی شدن و بروز خرابی ها در شش حمله از نه حمله عمده به ساختمان های سازمان ملل شده است.
گزارش سازمان ملل خواهان تحقیقات بیشتر در مورد وقوع احتمالی جرایم جنگی در غزه شده است.
تحقیقات این سازمان نشان می دهد استفاده اسرائیل از فسفر سفید در نزدیکی یک مدرسه فلسطینی ها موجب کشته شدن دو کودک شده که این گزارش از این اقدام اسرائیل به عنوان بی توجهی شدید به زندگی انسانی یاد کرده است.
این گزارش در یک مورد، پیکارجویان فلسطینی را در حمله به ساختمان سازمان ملل در غزه مقصر دانسته است.
اسرائیل این گزارش را رد کرده و آن را یک جانبه خوانده و گفته است شواهد و مدارکی که از سوی مقام های اسرائیلی در اختیار بازرسان سازمان ملل قرار گرفت، نادیده گرفته شده اند.
وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه خود گفته است که "گزارشگران سازمان ملل مواضع حماس، یک سازمان تروریستی را ترجیح داده و با این کار، جامعه جهانی را گمراه کرده اند."
در بحبوحه جنگ غزه، بحث استفاده اسرائیل از فسفر سفید علیه ساکنان غزه به موضوعی داغ تبدیل شد.
استفاده از فسفر سفید غیر قانونی نیست؛ البته دست کم در مناطق باز و با هدف استتار تحرک نیروهای نظامی در منطقه اما بر اساس کنوانسیونهای بین المللی این ماده نباید درجایی که احتمال صدمه زدن به غیر نظامیان وجود دارد، استفاده شود.
مقامات اسرائیلی ابتدا استفاده از این ماده در غزه را رد کردند اما در نهایت برخی از مقام های نظامی این کشور استفاده از آن را تایید کردند.
عملیات هوایی، دریایی و زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه 27 دسامبر سال گذشته آغاز شد و تا اعلام آتش بس از سوی دولت اسرائیل در روز 17 ژانویه ادامه یافت که تلفات و خسارات گسترده ای را برجای گذاشت.
حملات اسرائیل به کشته شدن بیش از یک هزار و سیصد نفر، که اکثر آنان افراد غیرنظامی بودند، منجر شد و چند هزار زخمی نیز برجای گذاشت.
اسرائیل علت عملیات نظامی خود علیه نوار غزه را موشک پرانی گروه های فلسطینی به سوی خاک اسرائیل عنوان کرد که با خاتمه آتش بس موقت و خودداری جنبش حماس از تمدید آن، شدت گرفته بود.
در جریان درگیری های غزه، سیزده شهروند اسرائیلی نیز کشته شدند که تعدادی از آنان در اثر اصابت موشک های فلسطینی به نقاط مسکونی در داخل اسرائیل جان خود را از دست دادند.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: