۱۳۹۱ تیر ۲۹, پنجشنبه

از هیروشیما تا بغداد کاربرد سلاح اورانیوم ضعیف شده در جنگ های معاصر

گاهنامۀ هنر و مبارزه


16 ژوئیه 2012

STOP UA !

از هیروشیما تا بغداد

کاربرد سلاح  اورانیوم ضعیف شده در جنگ های معاصر


Vincent REYNOUARD

Le scandale des armes à l'uraniulm appauvri

Vidéo Le scandale des armes a l'uranium appauvri de EINSTEINXP (Vie étudiante - EINSTEINXP) - wat.tv

http://www.wat.tv/video/scandale-armes-l-uranium-appauvri-e6fz_2g1eh_.html

ونسان رینوآر

(ویدئو- سخنرانی)

اسرار و رسوائی سلاح های اورانیوم ضعیف شده

ترجمۀ متن سخنرانی روزنامه نگار فرانسوی ونسان رینوآر

توسط حمید محوی

http://stopua.blogfa.com/1391/04

--------------------------------------------------------------------------------

پیشگفتار مترجم : انتخاب متن ویدئو، سخنرانی ونسان رینوآر، دلایل متعددی می تواند برای ما داشته باشد، زیرا علاوه بر نادر بودن افشاگری هایی از این دست در فرانسه در این نکته نهفته است که مطالب علمی پیچیده را در حد و حدودی که برای عموم قابل درک باشد، توضیح می دهد و ما می توانیم به سادگی کاملا با مکانیسم فاجعه آشنا شویم. به همین علت من خواندن این متن را به همه توصیه می کنم. ( اگر چه ونسان رینوآر جزء استثناهای رسانه های فرانسوی است و در نتیجه مطالب او در دسترس عمومی نیست – حتی خود من مدتی آدرس انترنتی ویدئوی حاضر را گم کرده بودم چون که در آدرس قبلی حذف شده بود و در جای دیگری خوشبختانه آنرا منتشر کرده بودند.)

در این متن سعی کردم با قید زمان ویدئو داخل پرانتز نقاطی را در متن مشخص کنم که خوانندهائی که به زبان فرانسه اشنائی ندارند، در ویدئو تصاویر را پیدا کنند، با این وجود من در برخی موارد تصاویر و به همین ترتیب توضیحات مختصری را اضافه کرده ام. برخی مطالب که مرتبط به فیلم های مستند می شود داخل گیومه گذاشته شده و مابقی به سخنرانی ونسان رینوآر مربوط می شود. متن کمی بلند است، او به شکل محاوره ای حرف می زند و من نیز در شیوۀ نگارش، تقریبا از همان شکل تبعیت کرده ام. بخشی از پایان ویدئو را که تکراری به نظرم می رسید (می توانید بگویید از روی تنبلی) ترجمه نکردم. متن کمی بلند است و برای خواند آن باید وقت لازم را اختصاص داد، ولی به همه توصیه می کنم حتما 4 صفحۀ آخر را بخوانید یعنی بخشی که به نتیجه گیری ونسان رینوآر اختصاص دارد و از فلسفۀ صفر کشته و منشأ آن، و «جنگ ابدی برای صلح ابدی» حرف می زند.

تبصره : متأسفانه ارسال پروندۀ وبلاگ از «هیروشیما تا بغداد» به دلیل حجم زیاد آن - حدود 122 صفحه به انضمام تصاویر از طریق جی میل امکان پذیر نشد حتی وقتی به سه بخش تقسیم شد باز هم عبور نکرد،در نتیجه فعلا تنها راه دسترسی به این وبلاگ، در آدرس آن در بلاگفا می باشد

http://stopua.blogfa.comblogfa.com/1391/04

برای دوستانی که مایل به انتشار این وبلاگ هستند، هیچ راهی نیست جز ارسال چندین قطعه که بعدا می بایستی خودشان مونتاژ کنند. آنهائی که با این راه حل موافق هستند، خواهش می کنم به اطلاع من برسانند، احتمالا ده بیست قطعه خواهد شد، یک کمی شبیه خود اورانیوم در حالت گرد و غبار است

و انقلابیان و آزادیخواهان و عدالت جویان عزیز و آنهائی که (به عنوان مثال) برای احقاق حقوق کارگران ایرانی در سوئد تظاهرات به پا می کنند، باید ببینند که مورد اورانیوم ضعیف شده نیز به همین اندازه سزاوار تظاهرات هست یا نه و چرا ما این همه در افشای این جنایت عظیم بشری تأخیر داریم؟ و چه باید کرد قدیمی پرسشی است که سر قرار ملاقات ما آمده و خیلی وقت است که پاسخی دریافت نکرده است



با سپاس

حمید محوی

هیچ نظری موجود نیست: