۱۳۹۴ اسفند ۴, سه‌شنبه

آذربایجان هم برای ترکیه تره خرد نکرد



آذربایجان هم برای ترکیه تره خرد نکرد

آذربایجان:‌اسد تنها تضمین کننده امنیت و ثبات در سوریه است

وزارت خارجه آذربایجان می‌گوید موضع جمهوری آذربایجان مبتنی بر حقوق بین الملل، پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، حفظ یکپارچگی سرزمینی سوریه و حمایت از روند سیاسی، که خود بشار اسد توان ورود به آن را داشته باشد، است.

آراز عظیم اف معاون وزارت خارجه جمهوری آذربایجان طی مصاحبه با نشریه اطریشی Die Presse مواضع کشورش را در مورد بحران سوریه تشریح کرد. وی در مقابل این سوال که در جنگ سوریه، آذربایجان طرفدار کیست؟ ضمن بیان اینکه: «ما شاهد درگیری ائتلافها در سوریه هستیم و بعنوان یک کشور اسلامی و منطقه ای، از این حوادث نگرانیم»؛ تصریح کرد: «در حال حاضر بشار اسد بعنوان رئیس جمهوری سوریه، تنها تضمین کنندۀ امنیت و ثبات این کشور است و ارتش وی، یک نهاد قانونی است.» وی افزود: «ما از روند سیاسی همه جانبه برای انتقال قدرت حمایت می کنیم.»
عظیم اف در پاسخ به این سوال که بنابراین، در مورد حاکمیت سوریه با ترکیه موافق نیستید، گفت: «ما نگرانی ترکیه را درک می کنیم. نیروهای پ.ک.ک برای ترکیه یک مشکل امنیتی است. در اراضی شمالی سوریه هم مرز با ترکیه نیز، کردها در حال پیشروی هستند. اگر اسد برود ما مخالف این امر نخواهیم بود، ولی ما طرفدار ثبات بوده و از حملات زمینی به سوریه طرفداری نمی کنیم؛ چرا که جنگ زمینی موجب هر ج و مرج گسترده می شود. به نظر من حملات هوایی روسیه و کشورهای دیگر در سوریه آنقدر هم تاثیرگذار نیست، بعلاوه اینکه هزینۀ زیادی هم دارد. حملات زمینی هم نه تنها خطرناک است، بلکه موجب کشته شدن تعداد زیادی خواهد شد. باید گام به گام جلو رفت.»
پس از سخنان عظیم اف، دو مقام دیگر آذربایجانی نیز بر چنین موضعی صحه گذاشتند؛ بطوریکه بنابر گزارش سایت «اینتر آذ.» المار ممدیاروف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ملاقات با چاووش اوغلو همتای ترک خود اعلام کرد که کشورش تصمیمی برای پیوستن به ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان و ترکیه نگرفته است. از سوی دیگر بنابر گزارش روزنامه ینی مساوات: با توجه به اینکه موضع گیری عظیم اف موجب اعتراض برخی از محافل آذری شده بود، حکمت حاجی زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، ضمن دفاع از عظیم اف، تصریح کرد: «موضع جمهوری آذربایجان حمایت از روند سیاسی در سوریه است. موضع جمهوری آذربایجان مبتنی بر حقوق بین الملل، پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، حفظ یکپارچگی سرزمینی سوریه و حمایت از روند سیاسی، که خود بشار اسد توان ورود به آن را داشته باشد، است.»
هر چند موضع گیری رسمی دولت آذربایجان دیرهنگام صورت گرفت، ولی تاخیر در این موضع گیری، پختگی آن را کتمان نمی کند. جمهوری آذربایجان با این موضع گیری نشان می دهد که فشار دولتهای عربستان و ترکیه نتوانسته است این کشور را به رفتاری خلافِ منافع ملی خود وادار سازد. چنانچه جمهوری آذربایجان، به نوعی بر اقدامات ترکیه و عربستان در قبال سوریه صحه می گذاشت و یا با پیوستن به ائتلاف عربی – ترکی، به یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت سوریه، بی احترامی می کرد؛ معنایش این بود که به اشغالگری نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی صحه گذاشته و به یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت خود نیز احترام نگذاشته است. تاکید آذربایجان بر پایبندی به قوانین بین المللی و قانونی بودن اقدامات بشار اسد و ارتش سوریه و مخالفت با استفاده از هر گونه زور برای تغییر حاکمیت آن کشور، راه را برای این کشور برای اقدامات قانونی جهت آزاد سازی مناطق اشغالی قره باغ هموار می سازد.
با موضع گیری اخیر جمهوری آذربایجان این امیدواری نیز بوجود آمده است که برخی مواضع این کشور در تقابل با ایران اسلامی و گرایش آن به آمریکا و رژیم صهیونیستی هم روز به روز بیشتر رنگ باخته و دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بواسطۀ اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی، تاریخی و … بیش از پیش به هم نزدیک شده و در جهت منافع ملتهای خود گام بردارند. به نظر می رسد سفر آتی الهام علیف به ایران (که دومین سفر رسمی ایشان طی دو سال گذشته به ایران است)، بهترین فرصت را برای تکمیل روند رفع اختلافات احتمالی باقی مانده و ایجاد دوستی و برادری منحصر بفرد میان دو کشور، فراهم می کند.

هیچ نظری موجود نیست: