۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۷, جمعه

"بیایید سوریه را تقسیم کنیم"


این سندِ دیپلماتیک، طرح آیندۀ امریکا درمورد سوریه را افشا می کند.
""بیایید سوریه را تقسیم کنیم!
این مقاله در روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شده بود.

در تاریخ ۲۲فوریه ۲۰۱۸در روزنامۀ لبنانی الاخبار با عنوان" واشنگتن به متحدین خود :" بیائید سوریه را تقسیم کنیم!" منتشر شد. متن این مقاله توسط  محمود بل لوت و ولید شرارا  براساس پروتکلِ نشست امریکا و متحدینش در تاریخ ۱۱ژانویه۲۰۱۸ نوشته شده است.  کمی پیش از این نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، برسرحضور دائمی نظامی در سوریه با متحدینش به توافق رسیده بودند . از پروتکل می توان فهمید که وزارت امورخارجه امریکا متحدین خود را به نشست فوق دعوت کرده بود تا استراتژی ایالات متحده در سوریه را برای آنان تشریح کنند. ایالات متحده در این دیدار تمایل به پشتیبانی و حمایت متحدین خود از طرح گسترش " سوریه کوچک" را ابراز داشت.در این پروتکل نام آلمان هم به چشم می خورد. پروتکل فوق که توسط  " بنیامین نورمن"، کارشناس خاورمیانه در سفارت بریتانیا در واشنگتن تهیه شده است یک سند محرمانه است و نه برای افکار عمومی. در این نوشته ها می توان مشاهده کرد که چگونه سرنوشت میلیونها انسان در کشورها و مناطق مختلف از پیش تعیین شده و چگونه حقوق بین الملل دور زده می شود.

واشنگتن به متحدین خود می گوید:"بیایید سوریه را تقسیم کنیم "
از محمد بللوت  و ولید شرارا 
سیاست امریکا در سوریه تغییر کرد. پس ازکمی تأمل و درنگ و پس از شکست نهایی " دولت اسلامی"، امریکا سیاست خود در سوریه را تغییر داد و تصمیم به ادامه جنگ گرفت. امریکا با یک برنامه ریزی قبلی و گسترش حضور نظامی در شرق فرات جهت طرح تقسیم سوریه می کوشد. طی دو ماه گذشته تلاش های دیپلماتیک امریکا  به منظور جلب حمایت هپیمانان خود افزایش یافته است.
روزنامۀ روز لبنان " الاخبار" به این گزارشِ سرّی و فوریِ سفارت خانۀ بریتانیا در واشگنتن،  دست یافت. در این گزارش محرمانه، دیوید ساترفیلد( وزارت امورخارجه امریکا) در دعوتِ ۱۱ ژانویه۲۰۱۸ ، استراتژیِ ایالات متحده امریکا رابرای " گروه سوریه"( کشورهای همپیمان امریکا در جنگ سوریه) به اختصار شرح داد.
طرح آمریکا برای تقسیم سوریه در دایرۀ تحلیل‌ها و مناقشات دیپلماتیک مسکو و واشنگتن نبود. تا اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اخیرا دربارۀ طرح امریکا برای تقسیم سوریه سخن گفت.                             نیروهای روسیه و سوری هفته گذشته تلاش ‌کردند با استفاده از پل‌های شناور از غرب به شرق فرات عبور کنند. اما پس از حمله جنگنده‌های امریکایی منجر به  قتل عامِ کارکنانِ امنیتی روسیه " واگنر" گشت که در کنار نیروی نظامی روسیه در سوریه همکاری دارند. ایالات متحده درواقع سوریه را به دو قسمت تقسیم کرد: غرب و شرقِ فرات. و بدین گونه امریکا با این حملۀ نظامی مرز آیندۀ سوریه در شرق فرات تعیین کرد. آینده ای که ایالات متحدۀ امریکا چند هفتۀ پیش آنرا ترسیم نمود.
استراتژی جدیدِ امریکا در سوریه شش هفته پیش از دعوت  ایالات متحده  امریکا از همپیمانان خود جهت تشریح و توضیح طرح خود ، در شورای امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا به تائید رسید. بنا بر این طرح می بایستی قسمت شرقی سوریه از خاک سوریه جدا شود وکنترل مرزی آن را گارد مرزی  امریکایی به عهده گیرد.  بنا بر این طرح  کاخ سفید سالانه ۴میلیارد دلارتأمین هزینه های گارد مرزی را متقبل خواهد شد. بخشی از این مبلغ برای آموزش نیروهای گشتی گارد مرزی جهت سرکوب نیروهای کُرد در جنگ علیه " نیروهای رزمندۀ دموکراتیک" در شرق سوریه ، در نظر گرفته شده و صرف این مورد خواهد شد و بخشی از این پول باید در راستای ممانعت از بازگشت ارتش سوریه به این منطقه صرف شود.
بنجامین نورمن، دیپلمات بریتانیایی و کارشناسِ خاور میانه در یک سند پنج صفحه ای از سفارت انگلیس در واشنگتن (کپی این سند در اختیار الاخبار می باشد) استراتژی جدید ایالات متحده در راستای تفکیک سوریه را برای دفتر امور خارجی بریتانیا خلاصه می کند، همانگونه که در جلسۀ یازدهم ژانویه۲۰۱۸ به دعوت دیوید ساترفیلد(وزارت امورخارجۀ ایالات متحده)  به "گروه سوریه" در واشنگتن ارائه شد.
در نشست مذکور علاوه بر ساترفیلد(مدیر کل امور وزارت امورخارجه در وزارت امور خارجه) افراد زیر حضور داشتند: هیو کلاری، رئیس گروه سوریه در دفتر امور خارجی بریتانیا. جروم بونافو، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه فرانسه. دو متحد عربیِ ایالات متحده که آنها هم خواستارتقسیم سوریه هستند، نمایندگان خود را به این نشست فرستاده بودند: نواف وصفی التل ، مشاور وزیر امور خارجه اردن  از سال ۲۰۱۱و مسئول سیاست هایِ متخذه در قبال سوریه و ژنرال جمال العقی ، افسر امنیتی وزارت داخلۀ عربستان سعودی.
ساترفیلد به وضوح عزم ایالات متحدۀ امریکا برای تقسیم سوریه را بیان داشت. برای اجرای طرح خود نیز پنج مادۀ تدوین شده را ارائه داشت:
۱- سوریه باید تقسیم شود. ۲- مذاکرات در سوچی باید به شکست بینجامد. ۳- باید جلب نظر و رضایت ترکیه را مد نظر داشت. ۴- از سرگیری مذاکرات ژنو توسط دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه. ۵- هشت مادۀ پیشنهادی که توسط فرستادۀ امریکا درنشست و مذاکرات وین در تاریخ ۲۶ژانویه۲۰۱۸ به نمایندگان رژیم سوریه و اپوزیسیون سوریه ارائه شده بود، باید عملی و به اجرا در آیند.
از گزارش مربوطه چنین بر می آید که شرکت کنندگان در جلسۀ یازدهم ژانویه  ۲۰۱۸ از پیشنهاد امریکا استقبال کردند. همچنین در این جلسه برای دستیابی به پیشرفت های مشخص و ملموس در سوریه ، تاریخ ضرب الاجلی تعیین شد تا " قطار پیروزی روسیه" در سوریه متوقف گردد.
 ساترفیلد همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده را برای ادامۀ استقرار و حضور نیروی نظامی امریکا در کشور سوریه علی رغم شکست نیروی داعش ، به اطلاع شرکت کنندگان در نشست رساند. وی افزود که بدین منظور کاخ سفید سالیانه چهار میلیارد دلاردر نظر گرفته است. بیشترین این مبلغ جهت  گسترش پایگاه های ایالات متحده درمنطقۀ تحت کنترل کردهای سوریه در صرف خواهد شد به ویژه در پایگاه نظامی امریکا الرمیلان، در شمال شرقی سوریه و نیز پایگاه عین العرب (کوبانی) . ساترفیلد هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را جلوگیری  از حضورطولانی مدت ایرانی‌ها در سوریه و اعمال کنترل بر روند تلاش های سیاسی در بحران سوریه عنوان کرد.
حاضرین در این نشست همگی بر این امر توافق داشتند که می بایست هدف  روسیه بر تعیین آیندۀ سیاسی در سوریه را متوقف سازند. برای نیل به این هدف  از سویی لازم به جلوگیری از اقدامات و تدابیرمتخذه در سوچی می باشد و از سویی دیگر برای از سرگرفته شدن و تحکیم گفتگوهای ژنو، می بایست دی میستورا حمایت های لازمه را دریافت دارد.
همۀ شرکت کنندگان حاضر در جلسه بر ضرورت اقدامات عملی علیه "راه حل سیاسی" روسیه تأکید کردند. خواست شرکت کنندگان در این نشست ایفای نقش کلیدی و پایه ای نمایندگان سازمان ملل متحد در اجرای طرح "تقسیم سوریه" بود. از نظر آنان اولویت ضروری اهمیت مذاکراتِ ژنو بر سر سوریه است که باید بر آن تاکید شود. در این راستا نمایندۀ امریکا اعلام کرد که در نشست های "آستانه" دیگر شرکت نخواهد کرد و امریکا در آنجا سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش خواهد داد.
بر اساس پروتکل مذکور،حاضرین در این نشست اعتراف کردند که  تلاش‌های دی‌ میستورا برای احیای مجدد گفتگوهای ژنو تا کنون موفقیت آمیز نبوده است. افزون برآن شرکت کنندگان در جلسه با توجه به  کمبود نیروی نظامی برای جلوگیری از پیشرفت های نظامی دولت سوریه در مناطق عید لیب و غوطه و پس راندن نیروی " اپوزیسیون سوریه"، مخالفت خود را نسبت به آتش بس ابراز داشتند  و افزودن بند " آتش‌بس" در مذاکرات ژنو را امری بیهوده خواندند.
ساترفیلد به حاضرین در نشست اعلام کرد که در مسیر"تقسیم سوریه" تکیه بر خواستِ دولت موقت( انتقالی) برای امریکا بی اهمیت شده است و به بخش مربوط به آن در قطعنامۀ ۲۲۵۴ شورای امنیت اهمیتی نمی‌دهد. وی افزود:" ما به مخالفان توصیه کرده ایم: " برای ایدۀ دولت موقت/ انتقالی دیگر الویتی قائل نشوند.... و در هر فرصتی بر سر آن حرف نزنند. وی گفت : " مخالفان باید حفظ ظاهر کنند ، باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند... بدون آنکه هدف نهایی را به فراموشی سپاریم : تقسیم سوریه و رفتن اسد."
امریکایی ها اهمیت زیادی برای اجرای طرح خود، که در آن پایه های نهاد هایی برای ایجاد شرایطی جهت انجام انتخابات جدید را درنظر گرفته است تا عملا پیروزی اسد را غیر ممکن سازد، قائل هستند. بر اساس این طرح اساسا نیازی نیست تا شرکت اسد در انتخابات ممنوع شود. در مورد روسیه هم نظر شرکت کنندگان این بود که این محکی است که آیا روسیه حاضر به استفاده از نفوذ خود بر رژیم کنونی در سوریه است یا نه...آیا روسیه حاضربه برگزاری انتخابات زیر نظارت سازمان ملل متحد می شود یا نه .. آیا روسیه حاضر به مذاکره برای تدوین قانون اساسی جدید می شود یا نه" و به گفتۀ ساترفیلد:" نه تنها در غالب حرفهای قشنگ و وعده و وعیدها بلکه بطور مشخص." ساترفیلد افزود: " ما از آسیب پذیری آقای پوتین در زمان برگزاری انتخابات در روسیه به بهترین شکلی به نفع خودمان استفاده خواهیم کرد. ما  افکار عمومی شرکت کنندگان در انتخابات روسیه را علیه اسد خواهیم شوراند ، ما جلسات بیشتری در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهیم کرد و جنگ رسانه های عمومی علیه پوتین براه خواهیم انداخت."
ساترفیلد، ویلیام روبوک ( سفیر امریکا در بحرین) را بعنوان نمایندۀ منصوب شدۀ امریکا با" نیروهای دمکرات سوریه" معرفی کرد. این قدم برای بوجود آوردن روابط دیپلماتیک با کردها و کل منطقۀ شرق فرات است. پیشنهادات بعدی  قائل شدن حقوق سیاسی بیشتری برای ارتقا جایگاه دیپلماتیک کردها در نشست های آتی بود. ساترفیلد گفت که به منظور جلوگیری ازتنش ها و تحریک ترکیه قصد دارد پیش از اجرای نقشه ها ترکیه را پیرامون برنامۀ فوق مطلع سازد (برای حل حملۀ ارتش ترکیه به عفرین). امریکا همچنین طرح اعزام " نمایندگان شرق فرات" در نشست های آیندۀ ژنو را ارائه داد. طی این طرح نمایندگان کرد تحت نام" نیروهای دمکراتیک سوریه" در جلسات ژنو حضور می یابند. بدین ترتیب با افزایش کمّی نمایندگان می توانند زبان نمایندگان دولت سوریه را کوتاه  و کرده و جلوی آنها را سد کنند.

شرکت کنندگان:
-  بنجامین نورمن (پروتکل نویس/ صورتجلسه)، کارشناس امور خارجی و امنیت در خاورمیانه در سفارت بریتانیا در واشنگتن. این پروتکل به دفتر امور خارجی بریتانیا فرستاده شد.
- هیو کلاری، رئیس گروه سوریه در دفتر امور خارجی بریتانیا.
- جروم بونافو، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه فرانسه.
- دیوید ساترفیلد، وزارت امور خارجه ایالات متحده، معاون وزیر امور خارجه برای خاورمیانه.
- نواف وصفی التل، مشاور وزیر امور خارجه اردن از سال ۲۰۱۱ ومسئول سیاست های اردن در قبال سوریه .
- ژنرال جمال العقی، افسر امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی.

"خلاصه:  پس از اعلام موافقت ترامپ با حضو دائمی نظامی  آمریکا، نخستین نشست جمع فوق برگزار شد. بر سرموارد ذیل توافقنامه ای حمایت فوری از استفان دی میستورا به منظورخنثی ساختن فعالیت های روسیه و از سرگیری مجدد مذاکرات ژنو، دامن زدن به  بحث دربارۀ وضعیت بشردوستانه، زندانیان و به همین ترتیب در دستور کار قرار گرفته است
توافق نامه ای جهت: حمایت فوری استفان دی میستورا واز سرگیری مذاکراتِ ژنو،با  دستور کار قرار دادن بحث دربارۀ چگونگی وضعیت انسانی، وضعیت زندانیان و مسائلی از این قبیل فعالیتهای روسیه را خنثی کردن.این جمع کوچک پیشنهادات مربوط به قانون اساسی سوریه و انتخابات را ارائه خواهد کرد.این جمع در دور بعدی مذاکرات در  در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸  انتظارات خود از روسیه  وآنچه اسد انجام باید انجام دهد را با صراحت و روشنی بیان خواهد داشت.  وزیران در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ در پاریس ملاقات خواهند داشت تا در مورد روسیه تصمیات قاطعانه اتخاذ نموده وبه روسیه اعلان جنگ کنند. تیلرسون هفته آینده در خصوص سوریه سخنرانی خواهد کرد."
یادداشتهای پروتکل نویس( یادداشتهای مسئول نگارش صورت جلسه)
نکته ۱۸: پیشرفت های حاصله از این نشست برای سوریه: ایالات متحده موفق  شد در این جلسۀ کوچک بر رهبری خود تاکید کند. هفته آینده، این مسئله را  تیلرسون در موسسه هوور، در سوریه، علنی و رسمی اعلام خواهد کرد. ساترفیلد بارها و بارها تکرار کرد که ایالات متحده میخواهد دربارۀ راهبرد سیاسی  امریکا در سوریه بپردازد. در جلسات جداگانه (به عنوان مثال، با وزیر امور خارجه، وزیر امور خارجه، برایان هاوک) روشن شد که تیلرسون همۀ تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد.
نکته ۱۹: ما اکنون یک برنامه جامع برای سه هفته آینده در نظر داریم . با این وجود در مورد چگونگی حفظِ اعمال فشار و در صورت لزوم افزایش فشار بر روسیه ،اگر روسیه نخواهد خواسته های ما در مورد رژیم اسد را جامۀ عمل بپوشد، بحث کوتاه و اجمالی صورت گرفت. در این جبهه باید همانگونه که تا کنون انجام داده ایم، پیش رویم – بحران انسانی در سوریه، محکوم کردن همکاری روسیه در حملات و بمباران های هوایی علیه مردم بی سلاح
نکته ۲۰: جناب ساترفیلد و هیو از شما بخاطر حضورتان سپاس بسیار دارم. در پایان قدردانی امریکا از پیشنهادات و پشتیبانی در ماه های گذشته را پیش از توافق بر سر استراتژی  را می شنوم . روز کار خوبی بود.
 با بهترین درودها و سلام ها - بنیامین نورمن

von Rubikons Weltredaktion
https://www.rubikon.news/artikel/lasst-uns-syrien-aufteilen










هیچ نظری موجود نیست: