۱۳۹۸ تیر ۱۵, شنبه

دادگاه جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایرانی را دو هفته تمدید کرد





شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۸

دادگاه جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایرانی را دو هفته تمدید کرد

ابرنفتکش گریس ۱ تحت پرچم پاناما حرکت می‌کرده است
تصمیم دادگاه در جلسه‌ای غیرعلنی گرفته شده و گفته شده دلیلش آن است که "مبانی مستدل" وجود دارد که رعایت قوانین تحریم‌های اتحادیه اروپا مستلزم ادامه توقیف نفتکش است. پیش از آن هم دولت محلی جبل‌الطارق هم در بیانیه‌ای گفت دلیل توقیف نفتکش "شواهد مستدلی بود که این شناور در حال نقض تحریم‌های فعلی اتحادیه اروپا است."

جبل‌الطارق شبه‌جزیره‌ای کوچک در جنوب اسپانیا و بخشی از قلمرو بریتانیا است. دولت محلی جبل‌الطارق در امور داخلی خودمختار است اما مسئولیت سیاست خارجی و دفاعی آن با دولت مرکزی بریتانیا است.
ایران توقیف این نفتکش را "دزدی دریایی" خوانده است.
مقام‌های جبل‌الطارق گفته‌اند محموله نفتکش گریس ۱ برای پالایشگاه بانیاس در سوریه بارگیری شده بود و اتحادیه اروپا این پالایشگاه را تحریم کرده است. آمریکا هم صادرات نفت ایران را تحریم کرده اما اتحادیه اروپا این تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد.
دولت محلی جبل‌الطارق می‌گوید توقیف نفتکش "گریس ۱" تصمیم مستقل این دولت بوده و "هیچ درخواست سیاسی" برای آن در کار نبوده است.
دیروز سرپرست وزارت خارجه اسپانیا گفته بود نیروی دریایی بریتانیا نفتکش گریس ۱ را به درخواست آمریکا توقیف کرده است.
دولت جبل‌الطارق در بیانیه خود تاکید کرده که توقیف نفتکش، تصمیم "کاملا مستقل" آن بوده و "به هیچ وجه مطابق ملاحظات سیاسی خارجی" نبوده است.
یک سخنگوی دولت جبل‌الطارق اعلام کرده است که از ۲۸ نفر خدمه نفتکش گریس ۱ به عنوان شاهد تحقیق می‌شود نه متهم و هدف تحقیقات روشن شدن مقصد نهایی نفتکش است.
خدمه که همچنان در نفتکش هستند عمدتا شهروند هند و چند نفر هم اهل پاکستان و اوکراین هستند.
در ایران، سرلشگر محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر نوشت که اگر بریتانیا نفتکش ایرانی را آزاد نکند، ایران باید با توقیف یک نفتکش بریتانیایی "اقدام متقابل" کند.
ایران در اعتراض به این اقدام دیروز سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت خارجه ایران احضار کرد.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن تایید احضار سفیر، گفته است که بریتانیا در این باره "موضع سرراستی" دارد:
"تحریم‌ها به خاطر دلایلی وضع شده‌اند، آنها باید رعایت شوند و راه واقعی حل این مشکلات برای ایران این است که فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز خود در خاورمیانه را متوقف کند."
اقای هانت که نامزد نخست‌وزیری بریتانیا هم هست، گفت مقام‌های ایرانی باید حاضر به گفتگو درباره "راه حلی بلندمدت" شوند "که هم موقعیت ایران را به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای هم صلح و ثبات را در سراسر خاورمیانه تثبیت کند."
بی بی سی  فارسی 

هیچ نظری موجود نیست: