۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

آقای تری ميسان نويسنده و خبرنگار معروف فرانسوی


تارنگاشت عدالت
مطلب دريافتی
منبع: JPnews-sy.com
نويسنده: تری ميسان
برگردان: احمد مزارعی
آقای تری ميسان نويسنده و خبرنگار معروف فرانسوی در گزارشی که ديروز تحت عنوان «از ليست مشترکان تلفن به گورستان» انتشار داد، تأکيد کرده است که اکثر نام‌های ۳٫۵۰۰ «قربانی» که مخالفان دولت سوريه می‌گويند رژيم آن‌ها را به قتل رسانده حیّ و حاضر و زنده اند. تری ميسان اظهار داشت يکی از اين سازمان‌هايی که مدافع حقوق بشر است و برای دفاع از حقوق بشر در سوريه فعاليت می‌کند («ديده بان حقوق بشر سوريه») اکثر نام‌های «قربانيان» را از کتاب نام مشترکان تلفن گرفته و در ليست کشته شدگان گذاشته است.

تری ميسان حزء هيأتی از خبرنگاران و محققان بين‌المللی بود که اخيراً برای تهيه گزارش، از سوريه ديدن کرد. وی تأکيد نمود که «ما در مدت اقامت خود در شهرهای سوريه تظاهرات بزرگی عليه دولت مشاهده نکرديم. بله چند تظاهرات را ديديم که بيش از ۲۰۰-۳۰۰ نفر نبودند. عليه دولت هم شعار می‌دادند، اما بسيار مسالمت‌آميز و آرام بود و سرکوبی در کار نبود. ما به هيچ‌وجه از آن نوع تظاهراتی که رسانه‌های غربی و عربی پخش می‌کنند، نديديم. من با اطمينان می‌توانم بگويم که بيش‌تر گزارش‌های ارسالی ساختگی است. در سوريه گروه‌های مسلحی وجود دارند که از اين شهر به آن شهر در حرکتند و به کشتار مردم و تخريب مراکز عمومی دست می‌زنند. هدف آنان عمدتاً تخريب دولت است برای اين‌که جنگ داخلی راه بياندازند، جنگ نه عليه دولت، بلکه عليه مردم.»

چندی پيش مقاله‌ای از يک استاد فلسفه دانشگاه ايتاليا توسط اين قلم به فارسی ترجمه شد که در آن آمده است: «يک دانشجوی ۴۰ ساله آمريکايی که در ايرلند زندگی می‌کرد، سايتی برای خود تحت نام «آمنه» که گويا همجنس‌گراست و در سوريه زندگی می‌کند به راه انداخت و روزانه گزارشی از ظلم و ستمی که بر وی می‌رود، منتشر می‌کرد و اشک همه را در می‌آورد. در روز دوم کارانداری سايت ۸۰٫۰۰۰ نفر از آن بازديد کردند و ... در پايان وقنی که کنفرانس «مخالفان» دولت سوريه در آنتاليای ترکيه برگزار شد، اين دانشجوی آمريکايی هم در آنجا خضور يافت و خود را شناساند.»

روسيه موشک‌های ضدکشتی به سوريه تحويل داده است
يک منبع ديپلماتيک روسی اعلام کرد اين کشور براساس قراردادی که در سال ۲۰۰۲ با سوريه امضاء کرده، سيستم موشکی «ياخونت» را که از کشتی‌ها عبور می‌کند، به سوريه تحويل داده است. اين منبع که با خبرگزاری روسی «اينترفاکس» مصاحبه می‌کرد گفت تحويل اين موشک‌ها در چهارچوب منظومه «باستيون» که به طور متحرک در ساحل عمل می‌کند و کشتی‌های جنگی را مورد هدق قرار می‌دهد، در اختيار سوريه قرار گرفته است. اين منبع در مورد حجم قرارداد و تاريخ تحويل آن به سوريه، چيزی نگفت.

وزير دفاع روسيه آقای آناتولی سرديکوف در فوريه گذشته اعلام داشت روسيه علی‌رغم درخواست‌های کلينتون وزير امور خارجه آمريکا برای توقف اين قرارداد، تصميم دارد سيستم موشکی مزبور را در اختيار سوريه قرار دهد.

روسيه تاکنون شديداً با محکوم کردن سوريه به بهانه سرکوب مردم مخالفت کرده و آن را برنامه حساب‌شده از طرف غرب می‌داند که سياست خاصی را در خاورميانه دنبال می‌کند. هم‌چنين روسيه قرار است تا روز اول دسامبر دو ناو هواپيمابر جنگی خود، به نام‌های دريادار کوزنتسوف و دريادار چابانيکو را به سواحل سوريه بفرستد. يک مقام روسی در اين زمينه گفت ارسال اين ناوها از چند ماه قبل برنامه‌ريزی شده بود.

تحريم‌های اقتصادی اروپا
امروز پنج‌شنبه (۳۰ نوامبر) وزرای خارجه اروپا تصميم گرفتند تحريم‌های تازه ای در زمينه مالی، نفت و گاز عليه سوريه به اجراء درآورند. اين دهمين مرحله از سلسله تحريم‌های اروپا عليه سوريه است که شامل ۱۱ شرکت و ۱۲ تن از مسؤولان دولتی سوريه می‌شود و پول آن‌ها در بانک‌های اروپايی بلوکه شده است.

آمريکا نيز بر فشارهای اقتصادی خود بر سوريه می‌افزايد
دولت آمريکا نيز در ادامه سياست‌های گذشته خود مبنی بر فشار بر سوريه، امروز تعدادی ديگر از شخصيت‌های سياسی و اقتصادی سوريه، از آنجمله اصلان اوس، فرمانده يکی از گردان‌های رياست جمهوری و محمد مخلوف، يکی از نزديکان بشار اسد را در ليست تحريم‌شدگان قرارداد.



هیچ نظری موجود نیست: