۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه



آمریکا قصد دارد کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل را تحریم کند
دولت آمریکا می‌خواهد کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل را که در ماه آوریل برگزار می‌شود تحریم کند. وزارت خارجه‌ی آمریکا جمعه (۲۷ فوریه) اعلام کرد که باید در پیش‌نویس سند پایانی این کنفرانس، تغییرات اساسی انجام گیرد.
وزارت خارجه‌ی آمریکا اعلام کرد که این کشور بویژه با آن بخش از طرح سند پایانی کنفرانس مخالف است که از اسراییل به عنوان تنها کشور، به دلیل اشغال مناطق فلسطینی انتقاد می‌کند. از این طریق اسراییل به گونه‌ای نامنصفانه برجسته می‌شود.

محدود کردن آزادی بیان

ایالات متحده‌ی آمریکا همچنین با بندی از پیش‌نویس مخالف است که می‌خواهد "اهانت به ادیان" را ممنوع کند. این بند به ابتکار کشورهای اسلامی وارد متن شده و آمریکا آن را محدودکردن حق آزادی بیان ارزیابی می‌کند.

به گزارش روزنامه‌ی "واشینگتن پست"، ایالات متحده‌ی آمریکا همچنین آن بخش از طرح سند پایانی این کنفرانس را رد می‌کند که خواهان پرداخت غرامت از بابت برده‌داری است.

از سوی دیگر، اسراییل، از تصمیم آمریکا برای عدم شرکت در کنفرانس ضدنژاد پرستی سازمان ملل در ژنو استقبال کرد. زیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌ی اسراییل روز شنبه (۲۷ فوریه) گفت: «تصمیم ایالات متحده‌ی آمریکا، باید برای دیگر کشورهایی که با ما ارزش‌های مشترک دارند یک الگو باشد».

نخستین کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد، هشت سال پیش در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد. آمریکا و اسراییل در آن زمان نیز اعتراض شدید خود را نسبت به لحن یهودی‌ستیزانه این نشست اعلام کردند.

اسراییل در ماه نوامبر سال گذشته، عدم شرکت خود در کنفرانس ژنو را اعلام کرد. کانادا نیز اعلام کرده که قصد ندارد در این کنفرانس شرکت کند. آمریکا نخست یک هیئت نمایندگی به ژنو فرستاد تا این نشست را که از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آوریل برگزار می‌شود، تدارک ببیند.

از بد به بدتر

سازمان ملل مدت‌هاست تلاش می‌کند که موافقت دولت تازه‌ی آمریکا را برای شرکت در این کنفرانس جلب کند. ولی به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا، هیئت نمایندگی این کشور نتوانسته در جریان تدارک کنفرانس، خواسته‌های خود را برای تغییر در پیش‌نویس سند پایانی این کنفرانس به کرسی بنشاند.

"رابرت وود" سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا گفت: «سند پایانی که ما درباره‌ی آن مذاکره می‌کردیم، از بد به بدتر تبدیل شده است». وی افزود این طرح به صورت کنونی قابل نجات نیست و اگر به همین صورت باقی بماند، آمریکا در کنفرانس شرکت نخواهد کرد. به گفته‌ی وود، کنفرانسی که برپایه‌ی چنین متنی تشکیل می‌شود، فرصتی از دست رفته است و نمی‌تواند مشکلات پایدار نژادپرستی را به روشنی بیان کند.

از سایت رادیو فارسی زبان آلمان دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: