۱۳۸۸ فروردین ۱۵, شنبه

احتمال موافقت آمریکا با غنی سازی ایران
Saturday، April 4، 2009
روزنامه فایننشال تایمز از احتمال موافقت آمریکا با فرآیند غنی سازی ایران به عنوان بخشی از تغییر سیاست وعده داده شده توسط باراک اوباما خبر داد.
به گزارش عصر ایران این روزنامه انگلیسی نوشت: "مقامات آمریکایی در حال بررسی پذیرفتن فرآیند غنی سازی اورانیوم ایران هستند، فرآیندی که پیگیری آن توسط ایران از سوی شورای امنیت ممنوع اعلام شده و همچنان مایه نگرانی اصلی غربی هاست."براساس این گزارش، دیپلمات های آمریکایی در راستای بخشی از بازنگری سیاست دولت اوباما در قبال ایران مشغول مذاکره درباره این موضوع هستند که واشنگتن سرانجام با فرآیند غنی سازی اورانیوم در داخل ایران موافقت کند یا خیر.
«مارک فیتزپارت ریک» یک کارشناس سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی موسسه بین الملل مطالعات استراتژیک اظهار داشت: "در حال حاضر یک بن بستن اساسی بین تقاضای غرب برای توقف غنی سازی و پافشاری ایران بر ادامه این فرآیند ایجاد شده و هیچ سازش آشکاری نیز بین مواضع دو طرف دیده نمی شود."با این حال به گفته این کارشناس آمریکایی، پیشنهادات بین المللی که در دوره دوم ریاست جمهوری بوش به تهران داده شد عملاً درها را برای ازسرگیری غنی سازی توسط ایران باز کرد.تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران و آمریکا نیز معتقد است: "هرچند راه حل صفر (توقف غنی سازی) همچنان طرفدار دارد اما آمریکایی ها کم کم به این نتیجه می رسند که این راه شدنی نیست."فایننشال تایمز در تفسیر سخنان روز گذشته اوباما که در پیامی، «ایران را از ساخت سلاح هسته ای منع کرد» نوشت: "این نوع سخنان احتمال رسیدن به یک توافق برسر پذیرش غنی سازی ایران را منتفی نمی داند.
در حالی که اوباما، ایران را از ساخت سلاح بازمی دارد جرج بوش توجه بیشتری به توقف غنی سازی داشت و طی درخواست های خود از ایران بیشتر روی این موضوع تاکید می کرد."در چند قطعنامه شورای امنیت که از سال 2006 تاکنون علیه ایران به تصویب رسیده این کشور از فرآیند غنی سازی اورانیوم منع شده است. با این حال ایران فرآیند غنی سازی اورانیوم را در این مدت تسریع بخشیده و بیش از 5 هزار و 500 دستگاه سانتریفیوژ به این منظور نصب کرده است.تریتا پارسی می گوید: "در میان همه طیف های سیاسی ایران، غنی سازی به عنوان حقی شناخته می شود که به یک موضع غیرقابل مذاکره تبدیل شده است."رابرت وود جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته در پاسخ به این سئوال که آیا دولت آمریکا اجازه می دهد ایران به غنی سازی محدود ادامه دهد، گفته بود: "من نمی دانم... اجازه بدهید بررسی های ما به پایان برسد و آن وقت می توانیم سیاست هایمان را تشریح کنیم."براساس این گزارش خط مشی دولت جدید آمریکا مغایر با بوش است.
دولت آمریکا اکنون می گوید ایران به دنبال دستیابی به «توان و ظرفیت» ساخت سلاح هسته ای است و نه لزوما خود سلاح. در حالی که بوش در دوره خود صرفاً می گفت ایران به دنبال سلاح اتمی است.به نوشته فایننشال تایمز ناظران حکومت ایران انتظار دارند که با آمریکا برسر غنی سازی اورانیوم به سازش برسند.
عصر ایران

هیچ نظری موجود نیست: