۱۳۸۷ شهریور ۲۲, جمعه



دیدگاه سارا پی لین در سیاست خارجی و امنیتی

نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا برای معاونت ریاست جمهوری در مصاحبه ای درباره مسایل امنیت داخلی و سیاست خارجی از جمله در مورد ایران سخن گفته است.
سارا پی لین، فرماندار ایالت آلاسکا، در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان گزینش به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه برای معاونت ریاست جمهوری در انتخابات ماه نوامبر، دیدگاه های خود از جمله در زمینه روابط خارجی ایالات متحده را بیان داشته است.
خانم پی لین در پاسخ به سئوالی درباره سیاست مورد نظر خود نسبت به برنامه هسته ای ایران، اظهار داشت که "تسلیحات اتمی در دست ایران خطرناک است" و افزود که باید فشار بیشتری بر این کشور وارد شود.
در این مصاحبه، سه بار از سارا پی لین سئوال شد در صورتیکه اسرائیل به دلیل احساس خطر از جانب برنامه اتمی ایران، به این کشور حمله کند، واکنش ایالات متحده چه باید باشد؟
خانم پی لین هربار تنها به ابراز این نظر اکتفا کرد که ایالات متحده نباید درباره اقدامات اسرائیل برای حفاظت از خود به "گمانه زنی پیش از وقت" روی آورد.
در بخش دیگری از این مصاحبه، از نامزد حزب جمهوریخواه در مورد سیاست مناسب نسبت به بحران گرجستان سئوال شد.
سارا پی لین حمله ماه گذشته روسیه به گرجستان را اقدامی غیرموجه توصیف کرد و گفت که از پیوستن گرجستان و اوکراین به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - حمایت می کند.
خانم پی لین تایید کرد که اعضای ناتو به دفاع مشترک از یکدیگر در برابر تهاجم خارجی متعهد هستند، و افزود که در صورتی که گرجستان، به عنوان عضو ناتو، بار دیگر مورد تهاجم نظامی قرار گیرد "شاید" آمریکا ناچار به کمک به این کشور شود.
دکترین بوش
از نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه در مورد "دکترین بوش" در زمینه دفاع از منافع خارجی و حفظ امنیت داخلی آمریکا نیز سئوال شد.
براساس این دکترین، آمریکا به منظور مقابله با تروریسم، باید در زمینه گسترش دموکراسی در جهان تلاش کند و مجاز است به اقدام پیشگیرانه نظامی برای جلوگیری از حمله دشمنان بالقوه دست بزند.
خانم پی لین از ابراز حمایت کامل از این دکترین خودداری ورزید اما گفت که "پرزیدنت بوش کوشیده است از جهان در برابر اسلامگرایی افراطی، تروریست ها و کسانی که ملت ما را تهدید می کنند حفاظت به عمل آورد."
در مورد عملیات نظامی ایالات متحده علیه مواضع گروه های مسلح تندرو در پاکستان بدون دریافت اجازه این کشور نیز خانم پی لین گفت که اگر اطلاعات موثق در این مورد وجود داشته باشد که این افراد در صدد حمله به مردم آمریکا هستند، نه تنها ایالات متحده حق دفاع از خود را دارد، بلکه رئیس جمهور موظف است به چنین اقدامی مبادرت ورزد.
هفته گذشته جان مک کین، نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه، در اقدامی غیرمنتظره سارا پی لین، فرماندار 44 ساله ایالت آلاسکا را به عنوان معاون خود برگزید.
انتخاب خانم پی لین، که کمتر از دو سال پیش به فرمانداری آلاسکا انتخاب شد و پیش از آن نیز تنها در سمت شهردار انتخابی یک شهر کوچک خدمت کرده بود، باعث سئوالاتی درباره صلاحیت او برای تصدی یک مقام ارشد در دولت فدرال شد.
در عین حال، سخنرانی او در همایش حزب جمهوریخواه با استقبال گسترده اعضای حزب مواجه شد و رسانه های همگانی آمریکا هم حضور خانم پی لی در مبارزات انتخاباتی را باعث رونق بخشیدن به این مبارزات توصیف کردند.

صلاحیت تصدی معاونت ریاست جمهوری
خانم پی لین در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان اعلام نامزدی از سوی حزب جمهوریخواه، از تصمیم جان مک کین و صلاحیت خود برای تصدی معاونت ریاست جمهوری آمریکا دفاع کرد.
وی گفت که برای پرداختن به موضوع اصلی در انتخابات سال جاری، یعنی اصلاحات در دولت فدرال و قرار دادن دولت در کنار مردم، صلاحیت لازم را دارد و افزود که تحقق این هدف ها با سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا ارتباط نزدیک دارد.
فرماندار آلاسکا با تاکید بر اینکه تلاش برای خودکفایی آمریکا در زمینه تامین انرژی از جمله سیاست های اصلی مورد نظر اوست، گفت که چنین اقدامی به منزله گامی مهم در تقویت امنیت ملی این کشور محسوب می شود.
سارا پی لین تایید کرد که جز سفرهای سال گذشته به کویت و آلمان و دیدار با سربازان آمریکایی مستقر در این کشورها دارای تجربه نظامی و دیپلماتیک مهمی نیست و تا کنون با رهبر هیچ کشوری نیز ملاقات نکرده است.
خانم پی لین افزود که اگر به تاریخ ایالات متحده مراجعه شود، بسیاری از معاونان رئیس جمهور هم تجربه ای بیش از این نداشته اند.
فرماندار آلاسکا در عین حال گفت که مجاورت این ایالت با روسیه امکان آن را به او داده است تا از نزدیک اوضاع آن کشور را زیر نظر بگیرد و بتواند نظرات مقامات روسیه را بهتر درک کند و افزود که لازم است ایالات متحده از بازگشت به شرایط جنگ سرد جلوگیری کند.
مصاحبه تلویزیونی با سارا پی لین در شهرک فیربنکس در ایالات آلاسکا ضبط شد.
خانم پی لین برای شرکت در مراسم اعزام گروهی از نظامیان آمریکایی، از جمله پسر نوزده ساله خود برای شرکت در جنگ عراق به این شهر سفر کرده بود.

BBC

هیچ نظری موجود نیست: