۱۳۸۷ مهر ۲۸, یکشنبه


BBC
09:05 گرينويچ - شنبه 18 اکتبر 2008 - 27 مهر 1387
تظاهرات بر علیه اشغال عراق در بغداد
پنجاه هزار نفر از طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در اعتراض به معاهده امنیتی طولانی مدتی که قرار است به حضور نیروهای آمریکایی در عراق تداوم ببخشد، در خیابانهای بغداد به تظاهرات پرداختند.
تظاهر کنندگان شعارهایی از جمله "اشغالگر برو بیرون!" و "شیطان، نه!" سر دادند.
پس از ماه ها گفتگو، مذاکره کنندگان آمریکایی و عراقی به پیش نویس توافقی امنیتی دست یافته اند، اما هیچکدام از دولتهای دو کشور هنوز این پیش نویس را تصویب نکرده اند.
بر اساس پیش نویس موجود نیروهای آمریکایی باید عراق را تا سال 2011 ترک کنند و همچنین عراق حقوق محدودی برای محاکمه آمریکایی های خواهد داشت که خارج از خدمت مرتکب جرم و جنایتی شده اند.
گفتگو با جلال خالدی، خبرنگار در عراق
تظاهرات در بغداد یک روز پس از آن انجام شد که در عراق جلسات بررسی این معاهده توسط سیاستمداران ارشد این کشور به تعویق افتاد.
این درحالی است که تضمینی درباره تصویب این معاهده توسط شورای سیاسی امنیت ملی عراق وجود ندارد و مشخص نیست جلسات بررسی معاهده چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.
برخی سیاستمداران عراقی این معاهده را مورد انتقاد قرار داده اند.
سیاستمداران طرفدار مقتدی صدر که از اساس با این طرح مخالف هستند در گفتگو با بخش عربی بی بی سی بار دیگر تاکید کرده اند که خواستار خروج فوری سربازان آمریکایی از کشورشان هستند.
هشیار زیباری وزیر خارجه عراق با گفتن اینکه معاهده امنیتی به حمایت از خودمختاری و تمامیت ارضی عراق کمک خواهد کرد، خواستار حمایت سیاستمداران عراقی از این معاهده شده است، اما برخی سیاستمداران عراقی حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورشان را ناقض تمامیت ارضی عراق می دانند.
در آمریکا هم گفته می شود رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور مشغول ارائه توضیحات درباره این معاهده به اعضاء مهم کنگره آمریکا است، هر چند بر خلاف عراق، لزومی به تصویب این معاهده توسط کنگره آمریکا نیست.
اهمیت این معاهده با به پایان رسیدن اعتبار دستور سازمان ملل متحد درباره حضور نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق در پایان سال جاری میلادی بیشتر می شود.
حدود 144 هزار نفر از 152 هزار نیروی خارجی مستقر در عراق، آمریکایی هستند.

هیچ نظری موجود نیست: