۱۳۸۷ آبان ۷, سه‌شنبه


عراق "حمله آمریکا به سوریه" را محکوم کرد
دولت عراق حمله هوایی روز یکشنبه آمریکا علیه سوریه را محکوم کرده و گفته است که عراق اجازه نمی دهد که از قلمرو این کشور برای حمله به کشور همسایه استفاده شود.
سخنگوی دولت عراق گفت که هیئت دولت همچنین با اصلاح پیش نویس توافقنامه امنیتی که قرار است با آمریکایی ها بسته شود، موافقت کرده اند. این توافقنامه نحوه اداره نظامیان آمریکایی در عراق را پس از سر رسیدن فرمان سازمان ملل متحد در آخر سال جاری میلادی مشخص می کند.
سخنگوی دولت عراق بعد از جلسه روز سه شنبه (28 اکتبر)، هیئت دولت گفت که دولت عراق اقدام هلیکوپترهای آمریکایی در حمله به مواضعی در داخل خاک سوریه را " اقدامی مردود" دانسته اند. این حمله تعدادی کشته به جای گذاشته است که سوریه می گوید غیرنظامی بوده اند.
او گفت که سیاست و قانون اساسی عراق استفاده از قلمروی این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه را منع کرده است. دولت عراق از آمریکا خواسته است که این کار را تکرار نکند.
در همین حال بیانیه دولت عراق از سوریه خواسته است برای جلوگیری از فعالیت گروه هایی که از خاک سوریه برای آموزش و مسلح کردن کسانی که علیه عراق و مردمش اقدامات "تروریستی" می کنند، بیشتر تلاش کند.
جیم میور، گزارشگر بی بی سی در بغداد می گوید که حمله آمریکایی ها به سوریه در زمان حساسی صورت گرفته است؛ این حادثه مصادف با بالا گرفتن بحث و جنجال درباره توافقنامه امنیتی عرق و آمریکا رخ داده است.
او می گوید عراق سخت تلاش داشته است به همسایگان خود، به ویژه ایران و سوریه، اطمینان دهد که ادامه حضور نظامی آمریکا تهدیدی برای آنها به حساب نمی آید.
اعضای هیئت دولت عراق در جلسه امروز همچنین در ارتباط با شماری از اصلاحات پیمان امنیتی با آمریکایی ها، که سخنگوی دولت آنها را "لازم، اساسی و مناسب" توصیف کرده است، به توافق رسیده اند. دولت عراق خواهان آن است که این اصلاحات در پیش نویس کنونی این توافقنامه منظور شود.
هیئت دولت به نخست وزیر عراق اجازه داده است که این اصلاحات را با آمریکایی ها در میان بگذارد.
گزارشگر بی بی سی می گوید که آمریکایی ها از اصلاحات جدید در پیش نویس توافقنامه استقبال نخواهند کرد چون پیش نویس کنونی را نهایی قلمداد کرده بودند.
او می گوید هنوز مشخص نیست که عراقی ها خواستار تغییر کدام جنبه هایی پیش نویس امنیتی هستند. اما گفته می شود که تردید آنها عمدتا در ارتباط با مسائلی است که ممکن است برای تمامیت ارضی عراق خطر محسوب شود. به طور مثال عراقی ها می خواهند در پیمان امنیتی دقیقا روشن شود آنها تحت چه شرایطی می توانند نظامیان آمریکایی متخلف را در عراق به دادگاه احضار کنند.
مقامات آمریکایی که نمی خواهند نامشان فاش شود گفته اند که هدف حمله روز یکشنبه آمریکا به سوریه، از بین بردن رهبر شبکه ای بود که پیکارجویان را از سوریه به عراق منتقل می کرده است.
گزارشها حاکی از آن است که او در این حمله هوایی کشته شده است.
روز یکشنبه چند فروند هلیکوپتر آمریکایی به روستایی در نزدیکی مرز سوریه و عراق حمله کردند. خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرده بود که این حملات در مرزهای شرقی سوریه صورت گرفت. هلیکوپترهای آمریکایی پس از حمله، حریم هوایی سوریه را ترک کرده و به عراق رفته بودند.
طبق گزارش ها هشت نفر در این حملات کشته شدند.
پیشتر نیز ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه به شدت این حملات را مورد انتقاد قرار داده بود . او حمله صورت گرفته را تعدی تروریستی توصیف کرده و گفته بود که اگر این کار تکرار شود، دولت از قلمرو سوریه دفاع خواهد کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام های سوری که نامشان اعلام نشده گفته است که نقاط مورد هدف قرار گرفته در نزدیکی منطقه مرزی ابو کمال بوده است. نقطه مورد هدف قرار گرفته در نزدیکی شهر مرزی القائم در عراق است که محل عبور شورشیان سنی است.
آمریکا تا کنون بارها سوریه را متهم کرده که به شورشیان اجازه ورود به عراق از طریق مرزهای خود را می دهد. سوریه این ادعا را همواره رد کرده است.
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق ماه پیش در دیدار با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا گفت که سوریه و ایران -که از سوی آمریکا به دخالت در اوضاع عراق متهم اند- مشکلی برای عراق ایجاد نمی کنند.
سوریه پس از بیست و شش سال، در ماه جاری میلادی سفیری به عراق فرستاد. وزارت امور خارجه سوریه به دنبال این حملات، کاردار آمریکا و عراق را به این وزارتخانه احضار کرده است.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: