۱۳۹۲ شهریور ۲۲, جمعه

تدارکات جنگ منطقه ای

تی یری میسان : تدارکات جنگ منطقه ای

گاهنامۀ هنر و مبارزه
12 سپتامبر 2013
 
تدارکات جنگ منطقه ای
نوشتۀ تی یری میسان
par Thierry Meyssan
ترجمه توسط حمید محوی
 



با وجود اینکه بمباران سوریه منطبق بر هیچ هدف استراتژیکی برای دولت ایالات متحده یا فرانسه نیست، هر دو دولت برای انجام چنین عملیاتی آماده می شوند. روسیه و محور مقاومت نیز خود را برای مقابله آماده می کنند. مشکل اساسی عبارت است از تبدیل این تجاوز نظامی به یک جنگ منطقه ای بی آن که به بر پا ساختن آتش سومین جنگ جهانی (آخرین جنگ؟) بیانجامد. به هر صورت، اگر غربی ها وارد جنگ شوند باید روی جنگی گسترده و طولانی حساب کنند، که از دوران جنگ ویتنام با آن روبرو نبوده اند.
 
شبکۀ ولتر/دمشق(سوریه)/ 9 سپتامبر 2013
 
 
 
 
اگر ایالات متحده به سوریه حمله کند، برای «تنبیه رژیم» بخاطر جرمی که مرتکب نشده است نخواهد بود بلکه به هدف سرنگون سازی رژیم انجام می گیرد، به همان شکلی که در لیبی تحقق یافت. این جنگ هیچ مفهومی نخواهد داشت مگر این که تا هدف نهائی گسترش یابد، زیرا تنها هدف حفظ جایگاه ابر قدرت ایالات متحده به عنوان قدرتی که قادر است با زیر پا گذاشتن منشور سازمان ملل متحد، هر کسی را از بین ببرد و هر کشوری را نابود سازد.
در این چشم انداز می توانیم در انتظار بازسازی عملیات نظامی علیه لیبی باشیم : ناوهای جنگی و هواپیماها مجموع ساختارهای سیاسی و نظامی را تا تخریب قطعی آن ادامه می دهند. سپس یک ستون زرهی با چند صد زره پوش سعودی با خدمۀ «مخالفان سوریه» که اخیرا در اردوگاه های پناهندگان به خدمت گرفته شده اند، پایتخت را اشغال خواهد کرد.
با این وجود، خلاف لیبی، ایالات متحده باید با یک اتحادیۀ منطقه ای، محور مقاومت رویاروئی کند که از ایران و چندین قدرت غیر دولتی در اندازه های متنوع مانند حزب الله و جهاد اسلامی تشکیل شده است. شلیک از روی ناوهائی که در مدیترانه موضوع گرفته اند به دلیل حضور ناوگان روسیه در طول سواحل سوریه ناممکن بنظر می رسد. در واقع می بایستی که تاماهاک ها از فراز ناوگان روسیه عبور کنند و به شکلی آنها خود را در خطر نبینند و اجازه دهند که به مسیرشان ادامه دهند. در نتیجه، پنتاگون می تواند به وسیلۀ گروه ناو نیمیتس در دریای سرخ، با استفاده از فضای آسمانی عربستان سعودی و اردن، شلیک کند. در این صورت به عنوان حرکت جنگی از سوی عربستان و اردن تلقی خواهد شد، و پیامد این حرکت نیز واکنش فوری محور مقاومت در اشکال قیام مردمی علیه آنها خواهد بود. ایالات متحده در عین حال می تواند از پایگاه خود در دریای سرخ دست به عملیات هوائی بزند، در این صورت با پدافند هوائی سوریه مواجه خواهد و باید روی تلفات مادی و جانی نیز حساب کند.
 
 
 
وقتی سوریه تخزیب شد، یک ستون از چند صد زره پوش سعودی که در حال حاضر در اردن پارک شده است، برای آزاد سازی پاتخت ویران شده حرکت خواهد کرد. در این چشم انداز، معاون وزیر وزارت دفاع عربستان سعودی از میان پناهندگان سوریه تعدادی خدمه استخدام کرده است و خدمۀ این زره پوش ها «انقلابیان سوریه» خواهند بود.
هم پیمانان ایالات متحده برای شرکت در عملیات هوائی فراخوانده شده اند، فرانسه از هم اکنون هواپیماها و «لژیون خارجی» خود را در اردن مستقر کرده است.
در این طرح مفروض است که از سوی روسیه مداخلۀ مستقیم صورت نخواهد گرفت و پاسخ تلافی جویانۀ محور مقاومت نیز برای روند حوادث بسیار کند و طولانی خواهد بود. در صورتی که چنین مفروضاتی اشتباه از آب در بیاید، جنگ ممکن است به تمام منطقه سرایت کند و حتی ممکن است به جنگ سوم جهانی بیانجامد.
از سوی دیگر، روسیه و ایران می خواهند از برخورد با ایالات متحده اجتناب کنند، ولی برای مقابله آماده اند. طرح روسیه عبارت است از پشتیبانی از محور مقاومت، تا عناصر غیر دولتی این محور و سوریه تلفات سنگینی در حداقل زمان ممکن به هم پیمانان وارد سازد. در این چشم انداز، یک سلول ارتباطاتی توسط مرکز فرماندهی روسی هبا سوریه، ایران، حزب الله و دیگر «طلایگان خط مقدم جبهۀ» ایران ایجاد شده است. ایران فورا وارد جنگ نخواهد شد، ولی مقدما سعی می کند «طلایه های خط مقدم» خود را وارد کارزار سازد.
روسیه به دلیل حضور یک میلیون یهودی روسی از دوران شوروی در اسرائیل ، بنظر می رسد که مخالف جمله به اسرائیل است، ولی بی هیچ مانعی از انقلاب در عربستان سعودی و اردن پشتیبانی خواهد کرد. با این وجود اصل کار در جای دیگری صورت خواهد گرفت : حملات همه جانبه علیه منافع ایالات متحده در منطقه، و از جمله پایگاه های نظامی ایالات متحد هاز سوی گروه های غیر دولتی. و حتی هدف گیری منافع ایالات متحده و فرانسه در خاک خودشان نیز دور از ذهن نیست.
در این چشم اندازه، ایران از یک سو هر گونه حرکت تحریک آمیزی را ممنوع اعلام کرده است و به همین علت گردهمآئی بین المللی روشنفکران ضد امپریالیست را که قرار بود در تهران برگزار شود، از برنامه حذف کرد. ولی از سوی دیگر، نیروهای نظامی برای وارد آوردن شوک در منطقه آماده می شوند. پاسداران انقلاب مستشاران خود را به «خط مقدم» فرستاده است. به شکل کاملا آشکار، لبنان، حزب الله مبازان خود را فراخوانده و روستاهای جنوبی از جوانانی که قادر به جنگ بوده اند خالی شده و کاملا برای مقابله آماده شده اند.
 

هیچ نظری موجود نیست: