۱۳۹۲ شهریور ۱۱, دوشنبه




مذاکرات جفری فیلمان٬ فرستاده کاخ سفید با سران جمهوری اسلامی در تهران:خصر عوارکه٬ اوقات الشام٬ آسیا تایمز ٬ برگردان٬ زیرنویس و توضیحات: احمد مزارعی
مذاکرات جفری فیلمان٬ فرستاده کاخ سفید با سران جمهوری اسلامی در تهران

سایت: اوقات الشام٬ آسیا تایمز و

نویسنده: خصر عوارکه
برگردان٬ زیرنویس و توضیحات: احمد مزارعی٬ ۳۱ اوت۲۰۱۳

   یکی از مسئولان عالیرتبه سازمان ملل به خبرگزاری آسیا تایمز اظهار داشت که مسافرت مشاور سیاسی بانکی مون٬ ربطی به کار وی در سازمان ملل نداشته٬ بلکه فیلمان با دردست داشتن یک سناریو در مورد مسائل منطقه به تهران میرود تا آنرا با رهبران ایران به بخث بگذارد.
 محتوای سناریو:
- موافقت آمریکا به حضور ایران در سوریه و لبنان٬ مشابه همان نفوذی که ایران در عراق دارد٬ اما با حجمی مختلف.
- لغو تحریم ها بطور کامل در همزمانی با موافقت ایران به طرح تازه آمریکا و نشان دادن انعطاف در سوریه و همچنین در حل نهایی مسئله فلسطین و اسرائیل.
    فیلمان اظهار داشت که پادشاه عمان نیز پرونده مذاکرات را با خود به ایران آورد و هر دو پرونده که مشابه همدیگر هستند٬ زیر نظر شخص وی قرار دارد. این طرح میتواند منطقه را از رودر رویی خارج کرده٬ زیرا واقع بینانه است و به درگیریهای جناحهای مختلف در سوریه پایان میدهد.
   فیلمان گفت که ازنظر دولت آمریکا متعهد میشود تا در سوریه معادله ای برقرار کند همانند آنچه که در عراق و لبنان جریان دارد٬ تنها با جابجا شدن نقش و حجم شرکت کنندگان در شرایط گوناگون. معادله تازه به ایران امکان خواهد داد تا موقعیت خود را از نظر اقتصادی٬ سیاسی و مذهبی تثبیت کند٬ همچنین در معادله تازه حمایت از اماکن مذهبی شیعیان سوریه نیز درنظر گرفته شده است.
   فیلمان متذکر شد که دولت آمریکا متعهد میشود تا با وارد آوردن فشار بر عربستان٬ مانع کمکهای مالی گسترده این کشور به گروههای تروریستی شده و قتل و کشتار مردم عراق پایان یابد٬ در لبنان هم همین سیاست اعمال خواهد شد.
   همین مسئول عالیرتبه در مصاحبه با آسیا تایمز اظهار داشت:«فیلمان در مقابل در مورد درخواستهای خود توضیحات بیشتری داد مبنی براینکه ایران به آنها پایبند بماند. فیلمان گفت روسها نیز با این طرح موافقت کرده اند»(توافق روسها بر هیچ نوع سازشی در سوریه٬ در هیچ جایی دیده نشده استمترجم).
   و اما جزئیات طرح:
   حرکت درجهت حل بحران سوریه٬ موافقت بر انتقال قدرت٬ خلع هرگونه قدرت از بشار اسد٬ سپس تشکیل دولتی با شرکت بشار اسد٬ اما زیرنظر مراجع بین المللی٬ با شرکت روسیه و آمریکا. تشکیل این دولت باید بدون شرکت نیروهای تندرو٬ وابسته بطرفین باشد. همچنانکه نیروهای تندرو وابسته به بشار اسد کنار میروند٬ در مقابل نیروهای وهابی و تکفیری نیز از طرف مخالفان شرکت نخواهند کرد٬ زیرا تهران را نگران خواهد کرد٬ در مقابل طرفداران «ارتش آزاد» سوریه و نیروهای اخوان المسلمین شرکت خواهند داشت. از نظر فیلمان این توافقنامه همه گروهها را راضی خواهد کرد٬ ازجمله اقلیتهای مذهبی سوریه را که از وضعیت خود نگران هستند٬ در امان خواهند بود.
   همین منبع اضافه کرد:
   «تهدیدات اخیر آمریکا٬ همراه با جلساتی که در اردن با کشور همپیمان آمریکا برگزارمیشود٬ باین دلیل است که آمریکائیها میخواهند با طرحی تازه مدیریت پیشبرد امر جنگ را از دست بشار اسد بدرآورند و سرمایه گزاری آمریکا بر روی گروههای تروریستی که درحال فروپاشی است را نجات دهند. گروههای تروریستی تاچندی پیش مناطق زیادی در دست داشتند که اکنون با کمک نیروهای مقاومت منطقه ای یکی پس از دیگری را از دست داده و از طرف ارتش سوریه در محاصره هستند. مسئله آمریکا٬ اروپا و اعراب وابسته٬ بهیچ عنوان مسئله شیمیایی نیست٬ بلکه شکستهای پی در پی تروریستها است که در منطقه دمشق و درعا به آن دچار شده اند. ارتش سوریه اکنون در حال پیشروی است و احتمال زیاد وجود دارد که همه تروریستها از مناطق خود به خارج رانده شده و یا متلاشی شوند و در نتیجه معادله قوا کاملا بنفع ارتش و دولت سوریه تغییر خواهد کرد.
  اینکه آمریکا و عربستان کوشیدند با دادن امتیازاتی بزرگ به روسیه٬ حمایت آنها را از بشار اسد متوقف سازند٬ تنها باین دلیل است که هم آمریکا و هم عربستان گزارشاتی دقیق در دست دارند که مخالفان دولت سوریه در منطقه اطراف دمشق و درعا با شکستهای فاحشی روبرو خواهند شد و بهمین دلیل آنها حاضر شده اند «امتیازاتی» نیز به ایران بدهند تا با تضعیف بشار اسد٬ بهتر بتوانند به کنفرانس «ژنو۲» بروند و بنوعی «آبروی» همگان حفظ شود.
   بطور خلاصه جفری فیلمان دو گزینه را در برابر ایرانی ها قرار میدهد:
یکمرفتن به «کنفرانس ژنو۲»٬ بدون بشار اسد و گرفتن صلاحیتهای وی٬ شرکت او در دولت با شرکت مخالفانی که مورد توافق ایران و روسیه هستند٬ همراه با اطلاح طلبان سوریه نیز که در کابینه شرکت داشته باشند. این کابینه میتواند همه را راضی نگه دارد و
دومآماده برای جنگ رو در رو.
   مسئولان تهران به خبرگزاری آسیا تایمز گفتند:«گفته های فیلمان و مسئولان بین المللی مشابه یکدیگر هستند٬ تنها در بعضی امور٬ جزیی اختلاف وجود دارد». آنان همچنین افزودند:«آمریکائیها برای ارسال پیامهای خود از بسیاری مراجع و شخصیتهای بین المللی استفاده میکنند٬ همچنانکه٬ فیلمان اگرچه مشاور سیاسی بانکی مون است٬ اما در عین حال بعنوان نماینده دولت آمریکا به ایران آمده است و نشاندهنده اینکه سازمان ملل نیز زیر نفوذ آمریکا قرار دارد».
   یک منبع سیاسی نزدیک به ایران به آسیا تایمز چنین گفت:«به گمان من فیلمان بدرستی به صحبت ایرانی ها گوش فرا داد که مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا ضروری است٬ اما شرط اول لغو همه تحریم ها است. فیلمان از وجود بعضی میانجی ها میان دو کشور اظهار خوشحالی کرد٬ زیرا میتواند به حل مشکل منطقه کمک کند».
 ایرانی ها در مذاکرات مذکور پاسخهای خود را بطور صریح و شفاف بشکل زیر بیان داشتند:
۱- بنظر ما برای حل مشکل سوریه٬ راه حل نظامی وجود ندارد و ما مخالف هرنوع نظامیگری در مورد سوریه هستیم٬ زیرا اثرات مخربی برای امنیت کل منطقه٬ ازجمله ایران خواهد داشت.
۲- ما از تشکیل کنفرانس «ژنو۲»٬ استقبال میکنیم و خواستار آن هستیم که هرچه زودتر و بدون پیش شرط برگزار شود و هر آنچه در کنفرانس پیش آید٬ سوری ها خود باید تصمیم بگیرند. ایران و آمریکا حق تصمیم گیری در مورد سوریه را ندارند و نباید نظرات خود را بر ملت سوریه تحمیل کنند.
۳- از نظر ایران٬ قتل و کشتار در سوریه بعلت کمکهایی است که از طرف همپیمانان آمریکا به تروریستهایی میشود که بفکر منافع و مصالح ملتهای منطقه نبوده و اهداف خاص خود را دنبال میکنند.
۴- تا زمانیکه بشار اسد از حمایت ملت خود برخوردار است٬ هرگونه فشاری از طرف ایران برعلیه سوریه نادرست بوده و ملت سوریه خود باید بتواند از طریق صندوقهای انتخاباتی٬ سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.
۵- بنظر ما «جامعه بین المللی» برای قتل و کشتار و تخریب سوریه به تروریستها کمک میکنند که باید برعکس باشد٬ لذا ایران در تصمیم گیریهای ملت سوریه دخالت نمیکند و در عین حال ما اجازه هم نمیدهیم که «نیروهای بین المللی» اراده خود را بر ملت سوریه تحمیل کنند٬ بویژه دولت قانونی و مشروعی که اکنون در رأس کار قرار دارد.
۶- ما به آمریکا و همپیمانانش نصیحت میکنیم که در مسیر فاجعه آفرین کنونی حرکت نکنند٬ زیرا عواقب شومی برای همگان خواهد داشت. عراق و افغانستان پیش روی ماست که نشاندهنده اینست که جنگ بر مشکلات مردم افزوده است. هر تجاوزی برعلیه سوریه٬ عامل خطرناکی برای آینده همه ملت های منطقه خواهد بود٬ لذا ایران٬ تجاوز به سوریه را بمثابه تجاوز به ملت ایران میداند.
۷- ایران از کشورهای غربی دعوت میکند تا کمکهای خود را از تروریستها قطع کنند و بر کشورهایی که کمک مالی به تروریستها میکنند نیز فشار آورند تا به آنها کمک نکنند٬ در مقابل برای برگزاری «کنفرانس ژنو۲»٬ کوشش کنند٬ زیرا از خلال حل سیاسی بحران سوریه٬ همگان نفع خواهند برد.
   همین مسئول ایرانی در مصاحبه خود با آسیا تایمز چنین گفت:«ما آماده مذاکره با آمریکا و علی العموم با غرب هستیم٬ اما نه بهر قیمتی. از طرفی ما کاملا اطمینان داریم که ملت سوریه با ارتش و رهبری سیاسی خود توانایی آنرا دارد که تا در هر جنگ تجاوزکارانه ای برعلیه کشورشان پیروز شوند».
   آیا ایران در جنگ سوریه شرکت خواهد کرد؟
 پاسخ مسئول ایرانی:«مگر ایران در جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب الله شرکت کرد؟٬ اما اسرائیل در جنگ شکست خورد. در عراق هم همین اتفاق افتاد. آمریکا با همه امکاناتش از ملت عراق شکست خورد(۱). غربی ها باید تصمیم بگیرند که مایل هستند شکست دیگری نصیبشان شود٬ تکرار شکست تازه بسیار شدیدترخواهد بود».
«ما در ایران٬ دلهره٬ اضطراب و نگرانی و احساس درگیر شدن در جنگ لبنان – سوریه را نداریم.حقیقت اینست که محور مقاومت هرگونه امکانات را برای جنگ تا پیروزی در اختیار دارد و سوریه هم تنها نیست٬ اما با اسلوب و روش خود عمل و انتخاب میکند. مبارزه سیاسی اکنون در اوج خود قرار دارد٬ آمریکا تنها ممکن است فریاد و فغانهای تبلیغاتی موجود خود را به جنگ تبدیل کند٬ اما مطمئنا نتیجه کار بنفع آنان نخواهد بود و تجاوزشان با شکست روبرو خواهد شد».
آیا آمریکا در نظر دارد یک «طائف» سوریه ای تحمیل کند؟
   تحلیلگر و صاحبظر سیاسی لبنانی جونی منیر٬ براین باور است که آمریکا میکوشد از طریق تهدیدات نظامی به یک نوع حل سیاسی مشابه «طائب» برسد که شامل تقسیم وزارتخانه ها میان مذاهب و طوایف مختلف میباشد که در لبنان سالهای ۱۹۹۰ ٬ اجرا شد. بعقیده جونی منیر٬ آمریکائیها مایلند طرح «طائف» را قبل از انتخابات ۲۰۱۴ اجرا کنند. بشار اسد نیز در صدد است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ۲۰۱۴ ٬ شهر حلب را بطور نهایی پاکسازی کنند. غربی ها با تمام توان میکوشند تا در صورت امکان و اعمال برنامه طائف٬ رئیس جمهوری از طایفه و یا مذهب دیگری به ریاست جمهوری برسد تا کنترل ارتش و امنیت از دست بشار اسد خارج شود.
زیرنویس و توضیحات از برگردان:

(۱)- در دو مورد شکست اسرائیل از حزب الله و آمریکا در عراق٬ بنابه مقاله ایکه چندی پیش در سایت:
(Inba.com)
 الانبا به چاپ رسیده بود٬ ۲۰۰ نفر از اعضای حزب الله در دانشگاه نظامی ایران فارغ التحصیل شده و ۱۵۰ مربی از سوی ارتش ایران بطور دائم در لبنان٬ اعضای حزب الله را آموزش میدهند. حزب الله خود نیز اعضای گروههای گوناگون فلسطینی و غیره را تحت آموزشهای مختلف قرار میدهد. نباید شک داشت که حزب الله و سایر نیروهای مقاومت در لبنان آمادگی کامل دارند تا در صورت وقوع جنگ و ضرورت٬ اسرائیل را از گردونه دولتی تجاوزکار و فاشیستی خارج کنند. اکنون جبهه گسترده ای از نیروهای مقاومت از عراق٬ یمن٬ لبنان٬ فلسطین و سوریه که دارای ارتش بسیار قدرتمندی است٬ وجود دارد تا از منافع ملل ستمکش منطقه حمایت کند. برای مثال دیروز در عراق صدها نفر در شهرهای عراق در دفاع از سوریه تظاهرات کرده٬ سخنگوی مشترک تظاهر کنندگان اخطار دادند که تهاجم به سوریه همراه خواهد بود با تهاجم به تمام مراکز گوناگون آمریکا در منطقه.
   آمریکا چه در جنگ برعلیه سوریه شرکت کند یا برعکس٬ دچار شکست فاحشی شده و روند مبارزات ملتهای خاورمیانه سیاستهای امپریالیستی آمریکا را بر نمی تابد . مسیر شیوخ فاسد و مزدوران رنگارنگ آمریکا و اسرائیل نیز در منطقه شکست خواهد بود.  



هیچ نظری موجود نیست: