۱۳۸۷ تیر ۱۶, یکشنبه

شنبه 05 ژوئيه 2008 - 15 تیر 1387
تحصیلات هسته ای ایرانیان در هلند ممنوع شد
دولت هلند پذیرش دانشجویان ایرانی را در مراکزی که "ممکن است بتوانند درباره علوم هسته ای بیاموزند" ممنوع اعلام کرد.
وزارت خارجه هلند با صدور بیانیه ای اعلام کرد دانشگاه ها و موسسات پژوهشی این کشور حق ندارند دانشجویان ایرانی را در مکان ها یا برنامه های آموزشی که در آن دانشجویان امکان فراگیری علوم هسته ای را دارند، بپذیرند.
در این بیانیه آمده است: "مهیا کردن امکان دستیابی به آموزش های ویژه یا تحصیلاتی که بتواند به گسترش فن آوری هسته ای در ایران و توسعه سیستم های انتقال تسلیحات هسته ای کمک کند، ممنوع است."
هر چند ایران همواره اعلام کرده که هدفش از دستیابی به تکنولوژی هسته ای، صلح آمیز و تولید انرژی است، اما سرویس جهانی رادیو هلند که این خبر را منتشر کرد، در سایت اینترنتی خود عنوان کرده که تصمیم این کشور بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد است که از کشورهای مختلف جهان خواسته مانع انتقال دانش هسته ای به ایران شوند.
هفت ماه انتظار برای تصمیم گیری
دولت هلند تقریبا هفت ماه قبل از قصد خود برای ممنوع ساختن امکان تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مربوط به علوم هسته ای خبر داده بود، اما در آن زمان وزارت فرهنگ و علوم هلند از موسسات آموزشی درخواست کرده بود فهرست دروس و رشته های فنی خود را اعلام کنند تا در باره سطح و گستردگی محدودیت های مورد نظر دولت تصمیم گیری شود.
اما اکنون هلند بطور خاص از پنج موسسه خاص و نه دوره تحصیلی دانشگاهی نام برده است که حتی ایرانیان دارای گذرنامه هلندی نیز حق شرکت در آنها را ندارند.
در بیانیه وزارت خارجه هلند از جمله این موسسات، نام نیروگاه هسته ای بورسله(Borssele) و یک رآکتور آزمایشگاهی در دانشگاه صنعتی دلفت (Deltf) برده شده است.
با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش کرد این ممنوعیت شامل مطالعات، آموزشها، و دوره های دانشگاهی کارشناسی (لیسانس) که دوره های تخصصی علوم هسته ای به حساب نمی آیند نشده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از وزارت خارجه هلند ذکر کرد که این وزارت خانه تقاضا برای استثنا قائل شدن در این باره را مدنظر قرار خواهد داد.
رادیو هلند در گزارش خود متذکر شده است که هلند اولین کشوری است که چنین ممنوعیتی را وضع کرده است.
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: