۱۳۸۷ تیر ۱۵, شنبه

نشانه هایی از جام زهر در پذیرش بسته پیشنهادی غرب

"نشانه‌هایی از واکنش مثبت ایران به بسته‌ی پیشنهادی غرب "
در ایران اظهارات برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های حکومتی، حاکی از واکنش مثبت ایران به بسته‌ی پیشنهادی غرب است. این بسته دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ای از مشوق‌ها در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران است.
عماد حسینی، یکی از نمایندگان مجلس روز دوشنبه (۳۰ ژوئن - ۹ تیرماه) به خبرگزاری فارس گفت، غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کمیسیون مجلس انرژی مجلس حاضر شد و طی گزارشی درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌ای، گفته است، به این نتیجه رسیده‌ایم که مذاکرات با گروه ۱+۵ آغاز شود.
این نماینده‌ی مجلس به نقل از آقازاده به خبرگزاری فارس گفته است: «در بسته پیشنهادی تعلیق غنی‌سازی به شدت قبلی نیست و به همین دلیل حركت رو به جلو است و باید مذاكرات را شروع كنیم.»

هم‌زمان با انتشار اظهارات غلامرضا آقازاده در مجلس، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای نیز در گفت‌وگویی با روزنامه "جمهوری اسلامی" اعلام کرده است که پذیرش بسته‌ی پیشنهادی غرب به مصلحت ایران است.

ولایتی گفته است: «هم‌اکنون آمریکا و آنهایی که خلاف مصالح ما عمل می‌کنند، می‌خواهند پیشنهادها را نپذیریم و از همین رو روشن می‌شود که پذیرش، به مصلحت ماست.»

پیشنهاد تعلیق شش هفته‌ای

بسته‌ی پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان روز ۱۴ ژوئن در تهران توسط خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مقام‌های ایران تحویل داده شد.

در بسته‌ی پیشنهادی گروه ۱+۵، چشم‌پوشی ایران از غنی‌سازی اورانیوم در ازای دریافت مجموعه‌ای از مشوق‌های اقتصادی و فنی است. ساخت راکتور پیشرفته‌ی آب سبک برای ایران از جمله‌ی پیشنهادهای غرب است. این بسته درعین‌حال به‌طور ضمنی شامل نوعی تضمین امنیتی برای نظام سیاسی ایران است. تلاش‌ برای "تغییر رژیم" از جمله‌ی نگرانی‌های عمده‌ی حکومت جمهوری اسلامی در ایران است که آن را به غرب، به‌ویژه ایالات متحده‌ی آمریکا نسبت می‌دهد.

شش قدرت بزرگ، شرط آغاز مذاکرات بر سر بسته‌ی پیشنهادی خود را "تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران" اعلام کرده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، به همراه بسته‌ی مشوق‌ها، نامه‌ای نیز از سوی وزیران خارجه گروه ۱+۵ به ایران تحویل داده شد که در آن «تعلیق شش هفته‌ای در پیشرفت غنی‌سازی را در ازای تعلیق پیشرفت در اعمال تحریم‌ها» و با هدف آغاز مذاکرات مقدماتی با ایران، درخواست شده بود.
اثرات تشدید فشارها

با این‌حال نخستین واکنش‌های ایران به ماموریت سولانا و بسته‌ی پیشنهادی وی، چندان دلگرم‌کننده نبود. پس از بازگشت سولانا از تهران، خبرگزاری رویترز نوشت، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا "مذاکرات ناموفقی" با مقام‌های ایرانی داشته است. هفته‌ی گذشته نیز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بسته پیشنهادی را "بی‌خاصیت" توصیف کرد و گفت: "وعده اروپایی‌ها در بسته پیشنهادی سراب است."

به‌همین دلیل، اتحادیه اروپا با هدف تشدید فشار بر ایران روز ۲۳ ژوئن تصمیم گرفت حساب‌های بانکی شعبات بانک ملی ایران در اروپا را مسدود کرده و دارایی‌های آنها را بلوکه نماید.

چند روز پس از تحریم بزرگترین بانک دولتی ایران، وزیران خارجه‌ی هشت کشور صنعتی جهان، در بیانیه‌ای از ایران خواستند که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و همکاری خود با جامعه‌ی جهانی را گسترش دهد.

هم‌زمان با این اقدام‌ها، روزنامه‌ی نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت، ارتش اسرائیل اوایل ماه ژوئن بر فراز آبهای شرق مدیترانه و یونان رزمایشی انجام داده است، که هدف آن کسب آمادگی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران بود.

به‌نظر می‌رسد محاسبه‌ی پیامدهای تشدید تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی که حتی می‌تواند به برخورد نظامی نیز منجر گردد، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را ناگزیر ساخته است که در دوراهه‌ی "پذیرش بسته پیشنهادی غرب" یا "مقابله تا آخر راه "پذیرش بسته پیشنهادی غرب" و آغاز مذاکرات را پیش بگیرند.


منبع

رادیو دویچه وله آلمان

هیچ نظری موجود نیست: