۱۳۸۷ تیر ۱۶, یکشنبه

احمد مزارعی
آیا تهدید بمباران مراکز هسته ای ایران از سوی اسرائیل واقعی است؟
در آستانه ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران، برای رسیدن به توافقی در مورد مسئله انرژی هسته ای و از طرفی گرفتاری آمریکا در عراق، بویژه تلاش آمریکا برای امضای قراردادی که برای مدت ۹۹ سال عراق را به مستعمره آمریکا تبدیل می کند، بیکباره درجهان سروصدا برپا می شود که قرار است که در چند روز آینده ۱۰۰ هواپیمای اسرائیلی ایران را با خاک یکسان کنند.
معلوم نیست که اگر قرار باشد عملیاتی چنین خطرناک و با چنین ابعادی بوقوع بپیوندند، چرا باید جلو جلو در بوق و کرنا بدمند که همه خبردار شوند. بقول یک تحلیل گر معروف اسرائیلی ، سگی که زیاد پارس می کند گاز نمی گیرد. در جنگ سال ۲۰۰۶ که
میان مقاومت ملی در لبنان و ارتش “شکست ناپذیر” اسرائیل اتفاق افتاد، معلوم شد که ارتش اسرائیل ، لااقل دندان های نیش خود را از دست داده است. اگر اسرائیلی ها توانستند که در سالهای ۸۰ مراکز هسته ای عراق را بمباران کنند، بعلت شرایط ویژه
آن سالها از جمله یکپارچگی قدرتهای بزرگ غیر عرب در منطقه همچون آمریکا، اسرائیل و اروپا با کشورهایی نظیر اردن و عربستان بود. از همه مهمتر اینکه مهندسان فرانسوی که در مرکز اتمی عراق بکار مشغول بودند، با تبانی و همکاری دولت فرانسه در
رابطه با اسرائیل ، دستگاههای ویژه ردیابی را در آن مرکز و بطور مخفیانه نصب نمودند، تا کار بمباران دقیق آنرا برای اسرائیلی ها تسهیل نمایند. (۱) از طرف دیگر فاصله کوتاه میان اسرائیل و عراق، بویژه با استفاده از آسمان اردن، و بسیاری چیزهای دیگر که در آن سالها مهیا بود، دست بدست هم دادند، و این عملیات جنایتکارانه را برعلیه ملت عراق به انجام رساندند.
اکنون جهان دچار تغییرات و چند دسته گی های دیگری شده است که میدان عمل سابق را برای آمریکا و اسرائیل باقی نمی گذارد. شکست نظامی سیاسی ، اخلاقی آمریکا در عراق، پیدایش قطبهای مستقل که دیگر قادر نیستند که قیمومیت بپذیرند همچون؛ هندوستان، اروپا ، آمریکای لاتین و روسیه ، رها شدن روابط جهانی از قیدوبندهای گذشته ، دولت ها را قادر می سازد که بسباری اطلاعات مهم و تکنولوژیکی را براحتی بدست آورند و البته جاسوسان زیادی نیز در گوشه و کنار جهان یافت می شوند که اطلاعات بسیار مهم و گرانقیمت و حساسی را به دولت ها بفروش می رسانند که در این میان بسیاری از حکومت ها و از آن جمله جمهوری اسلامی نیز از آنها بهره می برد. (۲)
نفوذ جمهوری اسلامی بر عراق، نفوذ قدرتمند حزب الله در لبنان، مقاومت سرسختانه و طولانی مدت مردم فلسطین بر علیه اسرائیل ، رشد روزافزون طالبان در افغانستان، گرفتاری آمریکا در باتلاق عراق و از همه مهمتر، مسئله پراهمیت امنیت انرژی برای
جهانیان و اینکه کمتر کشوری مایل است که خاورمیانه و بوژه منطقه خلیج فارس، بقول آقای البرادعی، رئیس انرژی اتمی جهانی، تبدیل به لهیبی از آتش شود، این منطقه را به یکی از پرتشنج ترین مناطق جهان بدل نموده است.
با این حال با در نظر گرفتن همه این شرایط، بنظر نمی رسد که ادعای اسرائیل، مبنی بر دست زدن به چنین عملیات سهمگینی در منطقه، واقعی باشد. حال برای بهتر روشن شدن اوضاع، نگاهی به تفسیر تعدادی از مفسران معروف مطبوعات اسرائیل مینمائیم تا حقیقت بهتر برایمان روشن شود.
عاموس هاردیل، تحلیل گر روزنامه حاآرث می نویسد: در حالیکه آمریکا این شایعه را از طریق روزنامه نیویورک تایمز گسترش داد، اسرائیل نیز با سرعت و خشنودی فراوان از آن استقبال نمود. اما سوال اینست مگر توان نیروی هوائی اسرائیل چه اندازهاست که بتواند به مراکز متعدد و نامعلوم هسته ای ایران که در مناطق مختلفی پراکنده اند، حمله نمایند؟ بعضی از این مراکز در زیر زمین قرار دارند، و صاحب نظران غربی از کم و کیف آنها اطلاعی ندارند.اگر ما در نظر بگیریم که هدف دولت اسرائیل، نه نابودی ، بلکه متوقف کردن موقتی پیشرفت هسته ای ایران باشد، البته دستاوردی به حساب می آید، اما اسرائیلی ها و بویژه المرت در این مورد، همیشه چک بی محل صادر کرده اند . المرت چندی پیش اظهار داشت که ایران اتمی نخواهد شد. و سایر رهبران اسرائیل نیز چنین اظهاراتی داشته اند. زمان برخورد جدی با انرژی هسته ای ایران؛ هر روز کوتاهتر می شود، اگر رهبران اسرائیل از اتمی شدن ایران وحشت دارند، باید بگویم که ما تاکنون پیشنهادات معقولانه ای از رهبران ایران شنیده ایم.”
عمیر ربا یورات، خبرنگار نظامی مجله معروف معاریو، باور دارد که :” اسرائیل با این تبلیغاتی که براه می اندازد، نشان می دهد که در باره انرژی هسته ای ایران در جهان تنها مانده است. اگر مسئله انرژی هسته ای ایران به تنهایی مشکل دولت اسرائیلباشد، جهانیان این را پدیده ای خطرناک ارزیابی خواهند کرد. اسرائیل باید بکوشد بهمراه سایر کشورها، از طریق فشارهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک این مسئله را حل کند. ما در زمان شارون هم چنین مشکلی داشتیم. بنظر من اکنون دو موضوعبرجسته شده است:۱- مسئله اتمی شدن است که مشکل روبه رشد کشور اسرائیل شده است.۲- آمریکا به پایان دوره ریاست جمهوری خود رسیده است و آنچنان در عراق غرق شده که حاضر نیست، وارد هیچ معامله تازه دیگری در این مورد شود.
الن بن دیوید ، تحلیل گر نظامی کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل می گوید:” عملیات حمله اسرائیل به مراکز هسته ای ایران، نیاز به ۵۰ هواپیمای عملیاتی ، ۵۰ هواپیمای حمایتی ، تعدادی هواپیما برای رساندن سوخت، تعدادی هواپیما برای رساندن کمک هایالکترونیکی و اطلاعاتی، و تعدادی هلیکوپتر برای نجات جان قربانیان احتمالی دارد. برای اجرای چنین عملیاتی به نصف کل نیروی هوایی اسرائیل نیاز است. آنگاه همه این هواپیماها فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری را بدون کمک آمریکا طی کنند. بنظر میرسد که امکانات ارتش اسرائیل ، بسیار محدود و پیروزی هم در کار نخواهد بود.(۳)
الکس فیشمان ، گزارشگر نظامی روزنامه بدیعوت آهارا نوت می نویسد:” تهدید به جنگ یکی از سیاست های دائمی دولت اسرائیل بر علیه ایران بوده است. اکنون که مسئله انرژی هسته ای ایران مطرح است و اینکه تاکنون فشارهای سیاسی و اقتصادی کارساز نبوده ، دیپلماسی نظامی مطرح می شود. زمان انتخاب این تبلیغات بسیار مناسب است. ایران در صدد است که به کشورهای اروپایی در مورد بسته پیشنهادی پاسخ دهد، لذا آمریکایی ها مناسب دیده اند تا به این تبلیغات دست بزنند و پای حمله نظامی اسرائیل را به میان آورند. آمریکایی ها خود حمله نظامی را پنهان می کنند و اسرائیل دیوانه را وارد میدان می کنند. این شرایط به اروپایی ها نیز کمک می کند که بر ایران فشار آورده و بگویند ما چه کار می توانیم با اسرائیلی ها انجامدهیم.”….. سپس پیشمان ادامه می دهد :” مانور اخیر اسرائیل از نظر تبلیغاتی کاملا بی نظیر بود. در مورد بمباران مرکز هسته ای عراق باید بگویم در آنزمان ما برای هواپیماهای خود مشکل سوخت و رفت و برگشت نداشتیم و عملیات به سادگی انجام گرفت. از طرفی اسرائیل قبل از آن تهدید علنی نکرد، و بیکباره عمل انجام گرفت. در مورد ایران ما هم اکنون در همه جا سروصدا براه انداخته ایم، ایرانی ها می توانند آرامش داشته باشند، زیرا سگی که پارس می کند، گاز نمی گیرد.”
در اینجا بعنوان نتیجه گیری ، از آخرین کلام المرت نمونه می آوریم که طی یک مصاحبه در تاریخ ۲۳ جون، با روزنامه شرق الولاسط در جواب خبرنگار این روزنامه که از وی راجع به مسئله هسته ای ایران سوال می نماید، می گوید :” مشکل انرژی هستهای ایران تنها مشکل ما نیست، بلکه مشکل آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن و اعراب می باشد. ما از این کشورها می خواهیم که از اتمی شدن ایران جلوگیری نمایند.” در حقیقت المرت در این مصاحبه، ادعاهای سابق خود مبنی براینکه ” اسرائیل به تنهایی به ایران حمله خواهد کرد” را تعدیل نمود.
زیرنویس:۱- ویکتور استروفسکی ، از ماموران و مسولان باسابقه موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل چندی پیش کتاب خاطرات خود را انتشار داده و در آن به مسئله همکاری مهندسان فرانسوی و دادن اطلاعات به اسرائیل که متعاقب آن اسرائیل قادر به بمباران مرکز هسته ای عراق شد، اشاره کرده است.۲- یکسال ونیم پیش، زمانیکه « مالکی » قصد مسافرت به ژاپن از طریق پرواز از فراز کشور ایران را داشت، دولت ایران بطور ناگهانی پرواز مالکی را از روی ایران لغو نمود. این قضییه سبب شد که مالکی از طریق دیگر کشورها که مسیر پرواز او را طولانی تر می نمود، رد شود. دو روز پس از آن وزارت امورخارجه ایران بیانیه ای را منتشر نمود مبنی بر این توضیح که هواپیمای مالکی کمی قبل از ساعت پرواز به پایگاه ” تاجی” برده می شود و در زیر آن دوربین های حساسی را نصب می نمایند که بتواند از مناطق حساس زمینی ایران فیلمبرداری کند. به این دلیل دولت ایران پرواز این هواپیما را از روی آسمان خود لغو کرده است.۳- در سال ۲۰۰۶ وزارت امنیت ملی کشور اسرائیل ، ۱۰ نفر از دانشمندان خود به ریاست دکتر «افرایم کام» را واداشت تا تحقیقاتی در مورد انرژی هسته ای ایران بعمل آورده ، در اختیار دولت اسرائیل قرار دهند. آنان کتابی ۲۷۰ صفحه ای را تهیه و انتشار دادند. در آن کتاب راههای حمله به ایران از طریق اردن ؛ عراق و مدیترانه بررسی شده است و نتیجه می گیرند که با شرایط موجود در منطقه این برنامه عملی نیست و با شکست روبرو خواهد شد. در بخش دیگری از کتاب اضافه می شود که کشور ایران و اسرائیل اختلافات و دشمنی استراتژیک با یکدیگر نداشته و اسرائیل می تواند حتی در کنار یک ایران اتمی در خاورمیانه زندگی کند.

هیچ نظری موجود نیست: