۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

ایالات متحده نیروهای نظامی اش را در خلیج فارس تقویت می


ایالات متحده نیروهای نظامی اش را در خلیج فارس تقویت می کند
در نوامبر 8, 2011 در 9:35 ق.ظ.
گاهنامۀ هنر و مبارزه
6 نوامبر 2011
[اهداف تازه برای تجاوزات آمریکا عبارتند از ایران و سوریه]
تا خارج ساختن نیروهایش را در عراق جبران کند
نوشتۀ بیل وان اوکن
ترجمه توسط حمید محوی

Mondialisation.ca, Le 4 novembre 2011
دولت اوباما و پنتاگون برای تقویت فوق العادۀ نیروهای نظامی در خلیج فارس طرح ریزی می کنند و به این ترتیب در پی جبران خروج نیروهایشان از عراق بوده و برای بر پا کردن جنگ های تازۀ دیگری در منطقه آماده می شوند.
مقامات، دیپلمات ها و فرماندهان آمریکایی یادشده در مقالۀ منتشرۀ روز یکشنبه توسط نیویورک تایمز حاکی از این امر است که گسترش نیروها شامل پایگاه برای بریگادهای جنگی در کویت، در آن سوی مرز عراق و در فاصله ای که به راحتی وارد آوردن ضربه به ایران را فراهم ساخته و «گسیل شناورهای جنگی از طریق آب های بین المللی را امکان پذیر سازد.»
وجود چنین طرحی پس از بیانیۀ رئیس جمهور بارک اوباما در 21 اکتبر آشکار شد، که خروج تمام نیروهای آمریکایی در عراق را در پایان همین سال اعلام کرده بود.
در حالی که دولت اوباما و طرفدارانش طرح خارج ساختن نیروها را به عنوان تحقق قول انتخاباتی برای رئیس جمهور دموکرات، و پایان جنگ در عراق و حتی به عنوان چرخشی به سوی صلح در منطقه معرفی می کنند، ولی در واقع به هیچ عنوان چنین نیست.
در واقع، تاریخ آخرین مهلت برای خروج نیروها در دسامبر 2011 است که توسط دولت بوش بر اساس «موافقت نامۀ وضعیت نیروها» که در سال 2008 با رژیم بغداد که از سوی ایالات متحده حمایت می شد، تعیین شده بود. دو دولت بوش و اوباما ، در کنار دولت دست نشانده شان در بغداد سعی کردند موافقت نامۀ تازه ای را به امضا رسانند که اجازه می دهد تا 20000 از نیروهای آمریکایی به عنوان «مربی» و «مشاور» در عراق باقی بمانند.
با این وجود چنین مذاکراتی با شکست مواجه شده است زیرا دولت عراق قادر به کسب موافقت پارلمان مبنی بر پذیرش مصونیت قضایی یگان های آمریکایی نیست که پنتاگون روی آن پا فشاری می کند. با توجه به خشم عمیقی که مردم عراق علیه جنایات شنیع جنگی ابراز می دارند که نیروهای آمریکایی مرتکب شده اند و مرگ بیش از یک میلیون عراقی از تاریخ اشغال کشورشان در سال 2003، هیچ حزب مستقل عراقی حاضر به تأیید مصونیت قضایی ارتش آمریکا نیست. در رهروهای پشت پرده، مذاکرات بین واشینگتن و دولت عراق روی موضوع حفظ یگان های آمریکایی برای نیروهای امنیتی عراق ادامه دارد.
تام دونیلون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز شنبه در واشینگتن با هم کار عراقی اش فلاح فایت برای حفظ مراورادتشات پس از خروج نیروها ملاقات و گفتگو کردند. بر اساس بیانیۀ کاخ سفید، هر دو مسئول «روی دیدگاه مشترک و هم کاری های عمیق و گسترده بین ایالات متحده و عراق به همان شکلی که در موافقت نامه در چهار چوب استراتژیک پیشبینی شده بود، به توافق رسیده اند.»
سخن گوی کاخ سفید اضافه کرد که هر دو مسئول «در گسترده ساختن ساخت و سازهای فوق العاده درچشم انداز گفتگوهای استراتژیک بین ایالات متحده و عراق مصمم بوده اند.»
واشینگتن به هیچ عنوان از تلاش برای تسلط بر عراق دست نکشیده است. ایالات متحده بر آن است تا نیرویی معادل 5500 کارمند امنیتی خصوصی به عنوان ارتش مزدور (ارتش مرسونر) که تحت کنترل دولت ایالات متحدۀ آمریکا باقی خواهند ماند، و 16000 کارمند غیر نظامی سکنی داده شده در بزرگترین سفارت خانۀ آمریکا در جهان را در عراق حفظ کند.
یکشنبه گزارش منتشر شده توسط بازرس ویژۀ آمریکایی برای بازسازی عراق، به نقل از رئیس مرکز فرماندهی ارتش عراق، «سپهبد باباکر بدرخان شوکت زیباری» می گوید که نیروهای امنیتی عراق «بدون کمک و هم کاری بین المللی» تا سال 2020 یا 2024 قادر به دفاع از آسمان و مرزهای کشور نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: