۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

ترکیه آماده جهش های بزرگ نظامی میشود


ترکیه آماده جهش های بزرگ نظامی میشود
یونگه ولت ــ گزینش و ترجمه رضا نافعی
در حاشیه جشن 60 سالگی عضویت ترکیه در ناتو(1952) “راسموسن” دبیر کل ناتو، روز جمعه گفت اتحادیه نظامی ناتو قصد ندارد در سوریه دخالت کند. حتی اگر سازمان ملل هم تصمیم به حفاظت از مردم غیر نظامی بگیرد نیز، در این تصمیم ناتو تاثیر نخواهد داشت و ناتو از ایجاد “گذرگاه انساندوستانه ” نیز حمایت لجیستیک نخواهد کرد. در سوریه دخالتی مشابه دخالت در لیبی پیش نخواهد آمد، زیرا ” ساختار جامعه سوریه از لحاظ ترکیب قومی، سیاسی و مذهبی پیچیده تر از لیبی است”.
این سخنان درحالی بیان می شود که هواپیماهای جاسوسی و بی سرنشین آمریکا، عضو ناتو، بر فراز سوریه در پروازند. فرستنده تلویزیونی آمریکائی ان. بی. سی. به نقل از وزارت دفاع آمریکا گزارش داد ” تعداد زیادی “هواپیمای بی سرنشین در فضای هوائی سوریه در پروازند و حملات به مردم غیر نظامی را زیر نظر دارند. حمله نظامی به سوریه تدارک دیده نمی شود ولی دولت آمریکا در بارۀ “عملیات انسانی ” مشغول بحث و گفتگوست”. ” تُم دولینون” مشاور امنیتی اوباما، روز شنبه وارد اسرائیل شد تا با نمایندگان اسرائیل در بارۀ ایران، سوریه و مسائل دیگر مربوط به وضع امنیتی منطقه، گفتگو کند.
تصمیم اخیرا ترکیه مبنی موافقت با استقرار چتر دفاع ضدموشکی و مجهز به رادار، در جنوب شرقی ترکیه، یعنی در مرز مشترک با سوریه، عراق، ایران، ارمنستان، آذربایجان، نخجوان، و گرجستان، گام دیگری بود در جهت نظامی سازی بیشتر منطقه. استقرار این چتر دفاع ضد موشکی که ظاهرا باید جلو حمله اتمی ایران را بگیرد، از سوی روسیه اقدامی تهاجمی شناخته شده است. در ترکیه تردید هائی ابراز شده مبنی بر این که حاصل شنودها و تصاویر بدست آمده از نظارت های راداری در اختیار اسرائیل گذاشته می شود. راسموسن دبیر کل ناتو کوشید تا همکاری با اسرائیل را ناچیز جلوه دهد و ادعا کرد که این اسناد فقط در “محدودۀ ناتو مبادله خواهد شد” که البته شامل اسرائیل هم خواهد شد. از سال 1994 همکاریهای اطلاعاتی میان ناتو و اسرائیل ــ در محدود گفتگوهای مدیترانه ـ مقرر شده است. این مقررات در سال 2001 گسترش یافت. اسرائیل در عملیات ” ضد ترور” در بخش شرقی مدیترانه نیز شرکت فعال دارد.
نوری المالکی نخست وزیر عراق دستور داده است امنیت مرز 600 کیلومتری مشترک با سوریه مورد بر رسی و کنترل قرار گیرد. دلیل این دستور انتقال اسلحه قاچاق به سوریه و دخالت مزدوران مذهبی در سوریه است که عموما بنام القاعده شناخته می شوند. “جیمز کلاپر” مدیر سیا در هفته گذشته اظهار داشت که انفجارهای زنجیره ای هفته گذشته در شهرهای دمشق و حلب مُهر القاعده را بر پیشانی داشت.
http://www.jungewelt.de/2012/02-20/020.php

هیچ نظری موجود نیست: