۱۳۹۸ دی ۱۶, دوشنبه

هشدار ترامپ: ۵۲ هدف را در داخل ایران در نظر گرفته‌ایم


یکشنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۸

هشدار ترامپ: ۵۲ هدف را در داخل ایران در نظر گرفته‌ایم

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق، و قول مقام های ایرانی برای انتقام از مرگ او، رئیس جمهور آمریکا گفته است که اگر ایران به شهروندان یا منافع آمریکا حمله کند، کشورش نقاطی را در داخل این کشور نشانه خواهد گرفت.
دونالد ترامپ عصر شنبه به وقت واشنگتن در سه توییت پیوسته نوشت: "ایران با جسارت زیادی درباره هدف گرفتن بعضی دارایی های آمریکا برای انتقامجویی از ما به خاطر خلاص کردن جهان از دست رهبر تروریستی شان که تازه یک آمریکایی را کشته و شمار زیاد دیگری را به شدت زخمی کرده بود صحبت می کند. تازه این صرفنظر از همه آدم هایی است که او در طول زندگی اش کشته بود...."

"از جمله صدها تظاهرکننده ایرانی. او درحال حمله به سفارت ما بود، و برای ضربات بیشتری در سایر نقاط آماده می شد. ایران سال هاست که چیزی جز دردسر نبوده. بگذارید این هشداری باشد که اگر ایران به آمریکایی ها یا دارایی های آمریکا حمله کند...."

"ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم، و به این اهداف و خود ایران، به سرعت و به شدت حمله خواهد شد. آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را تحمل نمی کند!"

رهبران ایران قول انتقامجویی از مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که آمریکا او را "تروریست" می دانست داده اند. او صبح جمعه در حمله یک پهپاد آمریکایی در بغداد کشته شد.

از سوی دیگر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به هشدار گروه کتائب حزب الله در عراق واکنش نشان داده است.

این گروه شبه نظامی نزدیک به ایران پیشتر به پلیس و نیروهای نظامی عراقی هشدار داده بود که تا عصر یکشنبه از مراکز و پایگاه‌های آمریکایی ها، "دستکم یک کیلومتر فاصله بگیرند."

آقای پومپئو در توییتی نوشت: "اوباش کتائب حزب الله، که تحت مالکیت ایران است، به نیروهای امنیتی عراق می گویند که پست خود را برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد و سایر نقاطی که آمریکایی ها در کنار مردم خوب عراق کار می کنند رها کنند."

"اینکه رژیم ایران به دولت عراق می گوید چه باید بکند جان میهن پرستان عراقی را به خطر می اندازد. مردم عراق می خواهند از زیر یوغ ایران خارج شوند؛ در واقع آنها همین اواخر کنسولگری ایران را سوزاند و با خاک یکسان کردند."

او به حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در شهر نجف اشاره داشت. پیش از آن کنسولگری ایران در کربلا هم هدف یورش معترضان قرار گرفته بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه در گفت و گویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: "اگر برابر اقدام متجاوز سکوت کنیم ممکن است موجب جسارت بیشتر متجاوز شود."

او حمله آمریکا و کشتن قاسم سلیمانی را "اشتباه بزرگی دانست" و تاکید کرد: "اگر همه در برابر تجاوز آمریکا یک صدا نباشیم خطر بزرگی همه منطقه را تهدید می‌کند."

او پیشتر در در جریان بازدید از خانواده سلیمانی در تهران گفته بود: "انتقام خون او آن روزی گرفته خواهد شد که دستان کثیف آمریکا برای همیشه از منطقه قطع شود."

قبل از او آیت الله خامنه ای رهبر ایرن از "انتقام سخت" صحبت کرده و سردار غلامعلی ابوحمزه از فرماندهان سپاه چشم انداز حمله به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس را مطرح کرده بود.

تشییع کشته‌ها

روز شنبه مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در چند شهر عراق برگزار شد و بعد از آن چند انفجار بغداد و ناحیه اطراف آن را لرزاند.

گلوله هایی انفجاری به منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرد و چندین گلوله دیگر به سوی پایگاه هوایی بلاد در شمال بغداد که محل استقرار نیروهای آمریکایی است شلیک شد.

منابع امنیتی عراق می گویند کسی در این حملات آسیب ندیده است. ارتش آمریکا این حملات را تایید کرده است.

منابع خبری همچنین از انفجار در نزدیک پایگاه نظامی الکندی در موصل خبر می‌دهند. این پایگاه از جمله محل حضور نیروهای آمریکایی بوده است.

راهپیمایی عزاداری برای کشته های حمله آمریکا در بغداد و سایر شهرهای مقدس شیعه عراق پیش از انتقال جنازه به ایران انجام شد.

ابومهدی المهندس فرمانده گروه کتائب حزب الله عراق و چند نفر دیگر در کنار آقای سلیمانی کشته شدند.

آمریکا در واکنش به تهدیدهای رهبران ایران حدود سه هزار سرباز دیگر را به خاور میانه اعزام کرده و به شهروندانش توصیه کرده عراق را ترک کنند.

حملات تازه
به گفته منابع آگاه امنیتی حداقل یک راکت یا خمپاره به میدان "جشنواره های بزرگ" در منطقه سبز بغداد اصابت کرد و انفجار دیگری در ناحیه جدریه شهر روی داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که بعد از برخورد دو راکت به پایگاه هوایی بلاد، پهپادهای تجسسی برای شناسایی منبع حمله به هوا برخاستند.

هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته. شبه نظامیان تحت حمایت ایران در حملات راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق مقصر شناخته شده اند.

عزاداران در مراسم تشییع جنازه کشته های حمله صبح جمعه با تکان دادن پرچم عراق و پرچم گروه های شبه نظامی حشد شعبی شعار "مرگ بر آمریکا" می دادند. این راهپیمایی روز شنبه از فرودگاه المثنی تا ورودی منطقه سبز انجام شد.

بعضی از عزاداران تصاویر قاسم سلیمانی و برخی هم عکس های آیت الله خامنه ای رهبر ایران را در دست گرفته بودند.

بعد از آن عزاداری مشابهی در شهرهای کربلا و نجف انجام شد.

از سوی دیگر برخی از مردم عراق خبر کشته شدن قاسم سلیمانی را در بغداد جشن گرفتند. او به سازمان دادن سرکوب خشن معترضان در تظاهرات صلح آمیز ماه های اخیر بر علیه دولت عراق و نفوذ ایران متهم بود.

گزارش ها حاکیست که قرار بود اجساد قاسم سلیمانی و چهار ایرانی دیگر که در این حمله کشته شدند عصر شنبه به ایران منتقل شود. ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرده و مراسم خاکسپاری او قرار است روز سه شنبه در این کشور انجام شود.

تحلیل لیز دوست، گزارشگر ارشد بین المللی بی‌بی‌سی

انتقامجویی ایران قطعی است، اما کجا، چه زمانی و چگونه معلوم نیست. فعلا اولویت ایران تحکیم جایگاه قاسم سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی برای اطمینان از حفظ قدرت او پس از مرگ است.

برنامه های دقیق برای خاکسپاری او چیده شده که ترکیبی از سخنرانی های از پیش آماده شده و ابراز احساسات خیابانی است. این برنامه ها در بغداد شروع شد، جایی که نفوذ گسترده او همچنان محسوس است.

بعد از آن بقایای جنازه او به شهر مشهد و بعد زادگاهش کرمان و سپس تهران منتقل خواهد شد تا ترحیم نهایی تحت هدایت آقای خامنه ای قرائت شود.

مهمتر از آن ارتقا "شهادت" او برای جذب رقبایی است که به موقعیت او حسادت می ورزیدند و ایرانی هایی که از ماجراجویی های خارجی پرهزینه او برای کشور نفرت داشتند. رهبران ایران امیدوارند کشته شدن قاسم سلیمانی کشور را درحالی که به آینده ای خیلی نامعلوم تر می نگرد متحد کند.

رهبران ایران قول انتقامجویی از مرگ مردی را داده اند که فرماندهی نیروی قدس، واحد برون مرزی از نخبگان سپاه، را به عهده داشت.

آقای سلیمانی، ۶۲ ساله، از نگاه بسیاری دومین مرد قدرتمند ایران محسوب می شد. نیروی قدس مستقیما به آیت الله خامنه ای گزارش می دهد.

روابط متشنج آمریکا و ایران هفته پیش بعد از حملات هوایی آمریکا به پایگاه های کتائب حزب الله در عراق و سوریه که به مرگ ۲۵ نفر منجر شد درحال اوجگیری بود. آن بعد از حمله راکتی به یک پایگاه محل استقرار نیروهای عراقی در کرکوک بود که به مرگ یک پیمانکار آمریکایی منجر شد و آمریکا کتائب را در آن مقصر دانست. کتائب حزب الله زیر مجموعه حشد شعبی و دارای پیوندهای نزدیک با تهران است.

مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت این سازمان نوشت که ایران حق دفاع از خود را براساس قوانین بین المللی محفوظ می داند.

تلاش آلمان
همزمان وزیر خارجه آلمان، هایکو ماس، می گوید در روزهای آینده برای گفتگوی مسقتیم با تهران تلاش خواهد کرد تا برای کاهش تنش بکوشد.

او به روزنامه "بیلد ام سانتگ" گفت: "در روزهای آتی، هرچه در توان داریم - در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و یا از طریق گفتگو با شرکای خود در منطقه از جمله با ایران - برای جلوگیری از اوج گیری بیشتر تنش تلاش خواهیم کرد."

او گفت از نزدیک با وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا تماس دارد.

از سوی دیگر آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر "نیاز به کاهش تنش" تاکید کرده است.

او بعد از دیداری با محمد جواد ظریف در بروکسل در توییتی نوشت: "درباره تحولات اخیر با وزیر خارجه محمد جواد ظریف صحبت کردم. بر نیاز به کاهش تنش، خویشتن داری و پرهیز از دامن زدن به اوضاع تاکید کردم."

بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست: