۱۳۹۸ دی ۱۶, دوشنبه

فوری / رای پارلمان عراق به خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق



یکشنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۸

فوری / رای پارلمان عراق به خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق

به گزارش یورو نیوز، نمایندگان مجلس عراق در روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با تصویب طرحی ۵ بندی، از جمله دولت این کشور را ملزم ساختند تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد، زیرا یکی از بندهای طرح تصویب شده، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست.

پنج بند طرح تصویب شده عبارتند از:

- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

- تلاش برای پایان دادن به هر گونه حضور نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق

- منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی

- ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از آمریکا به دلیل حملات این کشور در خاک عراق

- انحصار وجود سلاح در دست دولت

این در حالی است که ساعتی پیش دولت بغداد اعلام کرده بود به دلیل «حملات آمریکا» در عراق علیه این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. دولت عراق این تصمیم را چند روز پس از حملات نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران در خاک این کشور اعلام کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با احضار سفیر ایالات متحده در بغداد به آنچه «موارد نقض حاکمیت» خود خوانده اعتراض کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، به ماتیو تیولر، سفیر آمریکا در بغداد گفته شده که «این عملیات‌های نظامی مشروع آمریکا در واقع حملاتی قابل محکوم شدن هستند که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه انجامیده و باعث نقض حاکمیت (عراق) شود.»

حمله نیروهای آمریکایی در نخستین ساعات بامداد شنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی) به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به کشته شدن او و همراهانش انجامید.

هیچ نظری موجود نیست: