۱۳۹۸ دی ۱۶, دوشنبه

بیانیه شورای صلح ایالات متحده: به تحریم‌ها برای تغییر رژیم در ایران پایان دهید!




بیانیه شورای صلح ایالات متحده: به تحریم‌ها برای تغییر رژیم در ایران پایان دهید!
مترجم: 
سایت «۱۰ مهر»
در روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰، دولت ترامپ با ترور قاسم سلیمانی ژنرال ارشد و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین، به‌شکلی بی‌پروا به برنامهٔ جنگ علیه ایران شدت بخشید. این ترور، که به‌دستور مستقیم رئیس‌جمهور انجام شد، یک عمل غیرقانونی است علیه یک کشور مستقل ـ ایران ـ که با آمریکا رسماً در جنگ نیست. این ترور همچنین در خاک یک کشور مستقل دیگر ـ عراق ـ که او نیز با ایالات متحده به‌طور رسمی در جنگ نیست، صورت گرفت.
این اقدام بی‌پروا به‌ناچار به عکس‌العمل ایران و احتمالاً جنگ همه‌جانبه در منطقه منجر خواهد شد. روشن است که ما دیگر در «آستانه جنگ با ایران» نیستیم، بلکه جنگ واقعاً آغاز شده است.
تصمیم دونالد ترامپ و پنتاگون برای شروع حملات هوایی تازه به خاک عراق در هفته گذشته به مقاومت در سراسر کشور توسط عراقی‌ها، که خواستار بازپس‌گیری حاکمیت کامل خود هستند و با استفاده از خاک عراق به‌عنوان پایگاه آمریکا در جنگ علیه ایران مخالف‌اند، دامن زده است.
برنامه دولت ترامپ برای یک جنگ تمام عیار با ایران نه از روز ۲۷ دسامبر با کشته شدن یک «کنتراتچی» (مزدور) آمریکایی، بلکه  با تحلیف ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ شروع شد: نخست، او جان بولتون و مایک پمپئو را، که خواهان جنگ با ایران بودند، به‌عنوان مشاوران ارشد خود در سیاست خارجی انتخاب کرد. سپس او از توافق هسته‌ای با ایران (JCPOA) خارج شد و یک کارزار «حداکثر فشار» را با تحمیل تحریم‌های اقتصادی شدید و غیرقانونی علیه ایران، و وادار کردن متحدان آمریکا برای پیوستن به آن، آغاز کرد. از آن زمان، او به حمله سایبری به تأسیسات ایران دست زده و برای منزوی ساختن دیپلماتیک ایران تلاش کرده است. اظهار‌نظرهای عمومی او همواره مملو از قلدری و تحقیر یک ملت مستقل بوده است.
اکنون دولت ترامپ در حال دامن زدن هرچه بیشتر به جنگ از طریق گسیل هزاران نیروی تازه به خاورمیانه، به‌ بهانه «آمادگی در برابر مقابله به‌مثل» ایران، است. او از هم‌اکنون ۷۵۰ سرباز را به خاورمیانه گسیل کرده و در شرف گسیل ۳۰۰۰ سرباز دیگر است. این علاوه بر ۵۲۰۰ سربازی است که در حال حاضر در عراق مستقر شده‌اند و برنامه های ایالات متحده علیه ایران، سوریه و یمن را به‌پیش می‌برند. اگر ایالات متحده آمریکا جنگ را گسترش دهد، نیروهای بیشتری لازم خواهند بود.
اما سیاست فعلی ایالات متحده در قبال ایران بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر و درازمدت‌تر است. این در ادامهٔ همان برنامهٔ سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک ایران در سال ۱۹۵۳ و نصب یک شاه دیکتاتور به مدت ۲۶ سال است. پس از برکناری شاه در سال ۱۹۷۹، ایالات متحده از حمله نظامی هشت سالهٔ صدام حسین علیه ایران به‌عنوان بخشی از برنامهٔ سلطه بر کشورهای مستقل در خاورمیانه ـ از طریق جنگ علیه افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، سومالی و سودان ـ حمایت کرد.
همهٔ رؤسای جمهور آمریكا طی ۳۰ سال گذشته دستور بمباران عراق را صادر كرده‌اند. بیش از یک میلیون عراقی در طی سه دههٔ گذشته در نتیجه اشغال آمریکا، بمباران و تحریم‌ها جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار سرباز آمریکایی یا کشته شده‌اند یا متحمل مصدومیت‌های زندگی بر باد دهنده شده‌اند. دولت آمریكا بیش از ۳ تریلیون دلار از مالیات‌های ما را برای اشغال مداوم و بمباران این كشور نفت‌خیز خرج كرده است.
سیاست دولت ترامپ علیه ایران همچنین اتحاد ایالات متحده با دو تن از دشمنان جانی ایران، اسرائیل و عربستان سعودی، را تحکیم کرده، تنش‌ها را در سطح منطقه افزایش داده، به تمرکز بیشتر نیروهای آمریکا در خلیج فارس انجامیده، و به مسلح کردن پادشاهی عربستان و کمک به جنگ نسل‌کشی آن در یمن انجامیده است.
از زمان به‌قدرت رسیدن ترامپ در سال ۲۰۱۷، تعرضات ایالات متحده علیه بقیه جهان نیز شدت گرفته است. سیاست خارجی دولت ترامپ ـ که مورد حمایت بسیاری از شرکت‌های بزرگ است و زیر پوشش فریبکارانه «بزرگ‌سازی دوبارهٔ آمریکا» به پیش برده می‌شود ـ هزینه‌های پنتاگون و صادرات سودآور اسلحهٔ آمریکا را افزایش داده، متحدان آمریکا را قلدرمآبانه وادار به خرید سلاح‌های بیشتر از آمریکا و پیوستن آن‌ها به عملیات نظامی آمریکا کرده، و هر کشوری را که حاضر نیست در مقابل واشنگتن زانو بزند مورد تهدید قرار داده است. ایالات متحده هر پیمان چند‌جانبه‌ای که کوچک‌ترین مانع را در برابر اقدامات تعرض‌جویانه‌اش ایجاد می‌کند پاره‌پاره کرده و قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته است.
با توجه به اینکه ایالات متحده از ابتدای این قرن در تخلف از قوانین بین‌المللی ده‌ها کشور را مورد حمله قرار داده یا به اشغال درآورده و دست به تحمیل زورگویانه تحریم ـ جنگ اقتصادی ـ بر ده‌ها کشور زده است، باید گفت که امروز آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای صلح در جهان است.
جمعه ۳ ژانویه ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست: