۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه










تظاهرات در حمایت از موضع ضد اسرائیلی اردوغان
چند هزار نفر در حمایت از موضع ضد اسرائیلی نخست وزیر ترکیه در استانبول اجتماع کرده اند.
بامداد روز جمعه، 30 ژانویه (11 بهمن)، حدود پنج هزار نفر از طرفداران دولت ترکیه در برابر فرودگاه استانبول اجتماع کردند و از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، که پس از درگیری لفظی در جریان اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، از سوئیس به ترکیه باز می گشت استقبال به عمل آوردند.
تظاهرکنندگان پرچم های ترکیه و فلسطینیان را در دست داشتند و در حمایت از آقای اردوغان و مردم غزه و علیه حملات اسرائیل به این بخش از سرزمین های فلسطینی شعار می دادند و آقای اردوغان را "قهرمان ملی" می خواندند.
نخست وزیر ترکیه که به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در جلسه بعد از ظهر پنجشنبه اجلاس داووس شرکت داشت پس از درگیری لفظی با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل که در کنار او نشسته بود، جلسه را به حالت اعتراض ترک گفت.
در جلسه روز پنجشنبه، که جمع کثیری از مقامات و شخصیت های شرکت کننده در اجلاس، از جمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، و والری جارت، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در آن حضور داشتند، آقای اردوغان عملیات نظامی سه هفته ای اسرائیل در غزه را به باد انتقاد گرفت.
آقای اردوغان در اظهارات خود گفت که اسرائیل نوار غزه را در محاصره قرار داده، این منطقه را منزوی ساخته و "به یک زندان فضای باز" تبدیل کرده است و افزود که مردم غزه برای دسترسی به اقلام ابتدایی مورد نیاز خود نیز به کسب مجوز از اسرائیل نیاز دارند.
نخست وزیر ترکیه حملات نظامی اسرائیل در غزه را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت که در جریان این حملات، صدها تن از ساکنان غزه کشته شده اند در حالیکه اسرائیل متحمل تلفات چندانی نشده است.
دفاعیات پرز
آقای اردوغان، که دولتش دارای روابطی نزدیک با اسرائیل بوده و نقش واسطه را در مذاکرات غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل برعهده داشته است ، گفت که در جریان بحران غزه، کوشید دولت اسرائیل را به توقف حملات و حل و فصل مسالمت آمیز این بحران تشویق کند.
نخست وزیر ترکیه افزود که چند روز قبل از آغاز حملات اسرائیل به غزه، با نخست وزیر اسرائیل ملاقات کرد و به اطلاع او رساند که احتمال توافق رهبران سوریه با مذاکرات رو در رو با اسرائیل وجود دارد اما جنگ غزه این امکان را از میان برد و باعث دلسردی او شد.
در جلسه بعد از ظهر پنجشنبه در داووس، که به بحران خاورمیانه اختصاص داشت، شمار دیگری از سخنرانان نیز عملیات اسرائیل در غزه را مورد انتقاد قرار دادند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اسرائیل خواست تا موانع موجود در راه ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم غزه را بر طرف سازد و عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حملات اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داد.
در پی سخنان آقای اردوغان، شیمون پرز به دفاع از سیاست اسرائیل در غزه پرداخت و ضمن ابراز تاسف از تلفات غیرنظامی در عملیات اخیر، جنبش حماس را مسئول آغاز این جنگ معرفی کرد و گفت که اسرائیل چاره ای جز بروز واکنش نسبت به موشک پرانی فلسطینیان نداشته است.
آقای پرز گفت که اسرائیل به هیچوجه مردم غزه را با خطر گرسنگی و قحطی مواجه نساخته و در حالیکه رو به نخست وزیر ترکیه داشت، حماس را به موشک پرانی به سوی اسرائیل متهم کرد و افزود "نمی دانم از ما چه انتظاری می رود؟ اگر استانبول هر شب هدف ده موشک یا صد موشک قرار می گرفت، شما چه می کردید؟"
وی گفت که اسرائیل مایل نیست به سوی کسی، به خصوص افراد غیرنظامی، تیراندازی کند و گروه های فلسطینی را متهم کرد که از مدارس و ساختمان های غیرنظامی به عنوان محل پرتاب موشک استفاده می کردند و مردم عادی را به عنوان سپر انسانی به کار می گرفتند.
رئیس جمهوری اسرائیل گفت که ارتش این کشور قبل از حمله به مناطق غیرنظامی در غزه، به حاضران در محل اطلاع می داد تا این نقاط را ترک گویند تا آسیبی به آنان وارد نشود و برای این منظور، حتی از تماس تلفنی استفاده می کرد در حالیکه حماس به حفظ جان غیرنظامیان توجهی نداشت.
حمله لفظی اردوغان
اظهارات شیمون پرز واکنش خشم آلود نخست وزیر ترکیه را در پی آورد که اسرائیل را به کشتار غیرنظامیان متهم ساخت.
آقای اردوغان خطاب به رئیس جمهوری اسرائیل گفت "شما از من مسن تر هستید و صدایی رسا هم دارید" و افزود که احساساتی که در سخنرانی آقای پرز وجود دارد نشانه "ناراحتی وجدان" است.
نخست وزیر ترکیه گفت که دفاعیات شیمون پرز با شواهد تاریخی همخوانی ندارد و افزود که شخصا کشته شدن کودکان فلسطینی و خرسندی دو نخست وزیر سابق اسرائیل را که سوار بر تانک، وارد سرزمین های فلسطینی می شدند به خاطر می آورد.
در حالیکه حملات لفظی آقای اردوغان علیه اسرائیل ادامه داشت، رئیس جلسه با یادآوری اینکه زمان صرف شام فرا رسیده، از وی خواست تا سخنان خود را خاتمه دهد و این درخواست واکنش تند نخست وزیر ترکیه را در پی آورد.
رجب طیب اردوغان گفت که زمانی که برای سخنرانی شیمون پرز در نظر گرفته شده بود دو برابر زمان اختصاص داده به خود او بود و در حالیکه جلسه را ترک می کرد، افزود که دیگر در اجلاس داووس شرکت نخواهد کرد.
نخست وزیر ترکیه پس از خروج از جلسه، به خبرنگاران گفت که در سخنان خود علیه مردم اسرائیل، پرزیدنت پرز و یهودیان سخنی نگفته بلکه اعتراض او متوجه رئیس جلسه بود و افزود "من همواره رهبری بوده ام که آشکارا یهودی ستیزی را جنایتی علیه بشریت دانسته ام و همچنین گفته ام که اسلام ستیزی نیز جنایت علیه بشریت است."
آقای اردوغان پس از بازگشت به ترکیه، در سخنانی در فرودگاه استانبول گفت "وظیفه من حفاظت از شرف ملت ترکیه است" و افزود که قبل از ترک داووس، شیمون پرز در تماس تلفنی با وی، از ماجرای روز پنجشنبه ابراز تاسف کرد.
روز جمعه نیز رئیس جمهوری اسرائیل در واکنش نسبت به گزارش درگیری لفظی روز پنجشنبه، ابراز امیدواری کرد که این واقعه بر روابط دوستانه با ترکیه تاثیری نگذارد.
به گفته ناظران، رفتار تند آقایان پرز و اردوغان در تاریخ اجلاس داووس، که معمولا جلسات آن با شرکت مقامات ارشد و شخصیت های شناخته شده بین المللی در آرامش برگزار می شود، کم سابقه بوده است.




BBC

هیچ نظری موجود نیست: