۱۴۰۳ فروردین ۱۲, یکشنبه

 

نتان یاهو زیر فشار؛ هزاران معترض در اسرائیل خواهان انتخابات تازه شدند

شنبه شب در تل آویو و چند شهر دیگر اسرائیل هزاران نفر در اعتراض به دولت این کشور خواستار اقدام نخست وزیر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از سوی حماس شدند. در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از این اعتراضات دیده می‌شود که پلیس از آب پرفشار برای پراکنده کردن معترضان استفاده می‌کند. پلیس دستگیر کردن ۱۶ نفر را تایید کرده است.

پلیس در بیانیه‌ای گفته است «تعداد زیادی از معترضان با آتش‌افروزی، انداختن حصارهای به پا شده از سوی پلیس و بستن راه‌ها نظم عمومی را مختل کرده‌اند و که در پی آن ۱۶ نفر دستگیر و ۹ نفر جریمه شده‌اند.»

خانواده گروگان‌ها در کنفرانسی خبری با انتقاد از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات تازه برای جایگزینی او شدند.

اعتراضات قرار است روز یکشنبه هم ادامه پیدا کند. روزنامه ی آسرائیلی هاآرتص نوشته است:

انتظار می‌رود جنبش اعتراضی علیه دولت نتانیاهو با اولین چالش مهم خود از زمان آغاز جنگ با حماس روبرو شود، رهبران اعتراض از حامیان خود خواسته اند روز یکشنبه در خارج از کنست در اورشلیم برای تظاهرات گرد هم آیند و به مدت چهار روز یک کمپ چادری برپا کنند. این اولین اقدام مهم جنبش اعتراضی است که بخشی از آن پس از آغاز جنگ در ۷ اکتبر منشعب شد و به فعالیت‌های دیگری پرداخت.

جنبش اعتراضی امیدوار است خشم عمومی را در مورد سرپیچی از تبادل گروگان‌ها اسرائیلی‌ها را به صورت انبوه به خیابان ها باز گرداند. سازمان دهندگان اورشلیم را به عنوان کانون فشار هدف قرار داده اند.

به نوشته این روزنامه پیام‌های تظاهرات یکشنبه گسترده خواهد بود، اما نکته اصلی مانند اکثر اعتراضات چند هفته گذشته، فراخوان برای برکناری دولت است. سخنرانان افرادی خواهند بود که مستقیماً تحت تأثیر قتل عام و جنگ قرار گرفته اند، از جمله نیروهای ذخیره ارتش، تخلیه شدگان از شمال و جنوب، و بستگان قربانیان و گروگان ها.

انتظار می‌رود تظاهرکنندگان عصر یکشنبه در خارج از کنست جمع شوند و سپس به سمت خانه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در محله رهاویا راهپیمایی کنند. پس از آن، برخی از معترضان در مکانی مورد تایید پلیس چادر خواهند زد. تجمعات روزانه و اقدامات اضافی برای روزهای یکشنبه تا چهارشنبه برنامه ریزی شده است.

آمریکا «پیشنهاد جایگزین عملیات زمینی به رفح» را ارائه کرده است

رادیوی دولتی اسرائیل گزارش داده است فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جریان گفتگوهای خود با فرمانده ارتش اسرائیل گفته است آمریکا با توجه به آمار بالای کشته‌شدگان غیرنظامیان فلسطینی در شمال و مرکز غزه تکرار چنین وضعیتی را در رفح «غیرقابل قبول» می‌داند.

بر اساس این گزارش ژنرال چارلز براون، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این دیدار برنامه جایگزین پیشنهادی واشنگتن را به جای عملیات زمینی در رفح ارائه کرده است که شامل تجهیز مرز غزه با مصر با تدابیر پیشرفته تکنولوژیک برای جلوگیری از قاچاق اسلحه می‌شود. در این طرح به اسرائیل پیشنهاد شده «رفح را منزوی کند و هوشمند و با تاسیس اتاق کنترل مشترک برای انجام حملاتی هوشمند و محدود هماهنگی کند.»

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل هفته پیش، همزمان با تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه به واشنگتن آمده بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر از عملکرد آقای نتانیاهو انتقاد کرده و گفته است رویکرد نخست وزیر اسرائیل در جنگ غزه به اسرائیل آسیب رسانده است. او گفته است حمله به رفح برای آمریکا قابل قبول نیست، با این حال تاکید کرده کشورش از اسرائیل همچنان حمایت و دفاع خواهد کرد.

این در حالی است که گزارش‌ها در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که در روزهای اخیر واشنگتن مجوز انتقال میلیاردها دلار بمب و هواپیماهای جنگنده به اسرائیل را صادر کرده است.

بر اساس همین منابع در بازدید اخیر یوآو گالانت از واشنگتن، وزیر دفاع اسرائیل فهرست بلندبالایی از تسلیحات آمریکایی را ارائه کرده است که به دنبال تامین سریع آنها بوده است.

به گفته مقامات آمریکایی و به نقل از رسانه‌ها، بسته تسلیحاتی جدید برای اسرائیل شامل بیش بمب‌های چند منظوره است.

همچنین گفته شده ۲۵ فروند جنگنده اف-۳۵ که قبلاً توسط کنگره تایید شده بود، در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت.

به گزارش بی بی سی واشنگتن سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به متحد دیرینه خود کمک نظامی می‌کند. اما برخی از دموکرات‌ها و گروه‌های آمریکایی عرب تبار از حمایت شدید دولت جو بایدن از اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

همزمان در روز شنبه و در پی دیداردیپلمات‌های فرانسه و اردن و مصر، سه کشور با انتشار بیانیه ای مشترک خواستار «آتش‌بس فوری» و آزادی تمامی گروگان‌های حماس شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که وزیر خارجه فرانسه در کنفرانسی خبری گفته است کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت خواهد داد که «راه‌حلی سیاسی» را برای جنگ ارا‌ئه می کند و متن آن شامل «تمامی معیارهای برای راه حل تاسیس دو کشور مستقل خواهد شد.»

قرار است مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی روز یکشنبه در مصر از سر گرفته شود.

مذاکرات حماس و اسرائیل با ارائه پیشنهاد جدید میانجی‌گران در قاهره از سر گرفته می‌شود

در تازه‌ترین تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس پس از نزدیک به شش ماه جنگ در نوار غزه، یک منبع امنیتی، شنبه یازدهم فروردین فاش کرد که گفت‌وگوها درباره توافق تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس روز یکشنبه در قاهره از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل روز یکشنبه هیئتی را به قاهره می‌فرستد. این در حالی است که یکی از مقامات حماس اما به خبرگزاری «رویترز» گفته که این هیئت مذاکره‌کنندگان این جنبش ابتدا منتظر استماع به میانجی‌گران مصری درباره نتیجه مذاکرات‌شان با طرف اسرائیلی خواهد ماند.

خبرنگار «العربیه» گزارش داد که هیئت امنیتی اسرائیل متشکل از سازمان‌های «شاباک» و «موساد» در قاهره درباره پیشنهاد جدیدی که میانجی‌ها تهیه کرده‌اند، بحث خواهد کرد.

اسرائیل و حماس در حال انجام مذاکرات فشرده‌ای با میانجی‌گری قطر و مصر با هدف تعلیق عملیات نظامی اسرائیل به مدت شش هفته در ازای آزادی ۴۰ نفر از ۱۳۰ گروگان اسرائیلی هستند که همچنان در بند حماس در نوار غزه به سر می‌برند.

گفتنی است که جنبش حماس به دنبال استفاده از هرگونه توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها و خروج نیروهای اسرائیلی است.

از دیگر سو، اسرائیل این مساله را رد و اعلام کرده تمام تلاش‌های خود را برای از بین بردن توانایی‌های نظامی حماس و پایان دادن به حکومت آن در غزه از به کار خواهد گرفت.

حماس همچنین می‌خواهد به صدها هزار فلسطینی که در مرحله اول جنگ از شهر غزه و مناطق اطراف آن به سمت جنوب گریخته‌اند، اجازه داده شود به شمال این باریکه بازگردند.

یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل آماده بحث در مورد اجازه بازگشت تنها «برخی» از آوارگان است.

شایان ذکر است که حماس به بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و همچنین آتش‌بس دائم پایبند است در حالی که طرف اسرائیلی این موضوع را رد می‌کند.

این جنبش فلسطینی همچنین اسرائیل را مسئول عدم دستیابی به توافق آتش‌بس می‌داند، چرا که تاکنون از پایان دادن به حمله نظامی، خروج نیروهای خود از نوار غزه و اجازه بازگشت آوارگان به منازل خود در شمال این باریکه، خودداری کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: