۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

 

گرامیداشت روز جهانی نوروز با حضور ایران و 11 کشور دیگر در سازمان ملل

گرامیداشت روز جهانی نوروز با حضور ایران و ۱۱ کشور در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2024
اشتراک
مراسم گرامیداشت روز جهانی نوروز امسال نیز به همت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با حضور سفرا و دیپلمات های 12 کشور حوزه نوروز و نیز دیپلمات های سایر کشورها و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، در هفتاد و یکمین نشست شصت و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 23 فوریه سال 2010 میلادی (4 اسفند 1388 ) در مقر این سازمان در نیویورک، قطعنامه 253/64 به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و 11 کشور حوزه نوروز به تصویب رسید.
این قطعنامه 21 مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیین‌های سالانه برگزار کنند.
کشورهای حوزه نوروز شامل 12 کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند هستند.
امسال نیز به همت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، این مراسم روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با اول فروردین 1403 (20 مارس 2024) در مقر این نهاد بین المللی برگزار شد و "امیرسعید ایروانی" سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل میزبان همتایان خود از کشورهای مختلف و نیز "دنیس فرانسیس" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و نماینده یونسکو بود.
مراسم گرامیداشت روز جهانی نوروز، امسال در محل شورای قیمومیت سازمان ملل برگزار شد که سفره هفت سین نمایندگی ایران، خودنمایی می کرد و هر یک از کشورها نیز با افزودن نمادی از فرهنگ خود بر غنای این سفره افزودند.
ولادیمیر پوتین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2024
پوتین، فرا رسیدن عید نوروز را به مردم ایران تبریک گفت
اجرای موسیقی زنده و نیز کلیپی از نمادها و آیین نوروز در 12 کشوری که این عید را جشن می گیرند از جمله برنامه های امسال بود.
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: نوروز، همزمان با آغاز بهار و سال جدید خورشیدی و همگام با تولد دوباره طبیعت، همه و همه انسان ها را به تجدید حیات و شادابی جسم و جان فرا می خواند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام ویدئویی خود به مناسبت عید نوروز با تبریک سال 1403 هجری شمسی گفت: دوستان عزیز، نوروز جشن پیدایش و آغازی جدید است. آغاز سال نو، فرا رسیدن بهار و تولد دوباره طبیعت.این جشن، میلیون نفر را از نسل ها و ملت های مختلف گردهم می آورد. در این دوران چالش برانگیز، نوروز، گفتگو، حسن همجواری (همسایگی) و آشتی را ترویج می‌کند.
نوروز، نخستین بار در سال 2009 به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین میراث های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال 2016 پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به آن پیوستند و تعداد اعضای آن به 12 کشور رسید.

هیچ نظری موجود نیست: