۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

 نظرسنجی؛ حمایت اکثریت فلسطینی‌ها از طوفان الاقصی و حماس

اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها با وجود گذشت 5 ماه از تجاوز همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، معتقدند که تصمیم حماس در آغاز عملیات طوفان‌الاقصی علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در هفتم اکتبر گذشته کاملا درست بود.

«71 درصد فلسطینی‌ها از تصمیم حماس در انجام عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، همچنان حمایت می‌کنند». این بخشی از نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط مرکز مطالعات سیاسی و آماری فلسطین است که از پنجم تا دهم مارس با مشارکت فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه صورت گرفته است.
بر اساس این نظرسنجی که نتیجه آن در وبگاه شبکه المیادین منتشر شد، درصد میزان رضایت از حماس نیز بالا و حدود 72 درصد است، در حالی 64 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پیش‌بینی کردند که حماس از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.سه چهارم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که تداوم جنگ غزه، «علاقه بین‌المللی به منازعه فلسطین» را احیا کرده و حتی ممکن است به «به رسمیت شناختن بیشتر کشور فلسطینی» منجر شود.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به طوفان الاقصی را آغاز کرد.
این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم اسرائیل در پاسخ به این عملیات، جنگ تمام عیاری را علیه نوار غزه کلید زد که امروز 167 روز از آغاز آن می‌گذرد و دست‌کم 32 هزار نفر طی آن به شهادت رسیدند.


بنا بر این نظرسنجی، 70 درصد ساکنان غزه اعلام کردند که حتی اگر دیوار میان رفح و مصر در جنوب نوار غزه فرو بریزد، نوار غزه را ترک نخواهند کرد.
درباره روز دوم جنگ، 73 درصد فلسطینی‌ها مخالفت خود را با طرح مشترک آمریکا و ائتلاف عربی شامل مصر، عربستان و اردن مبنی بر تقویت تشکیلات خودگردان و اصلاح آن و بازگشت به «مذاکرات راه‌ حل دو کشوری» و تحقق «صلح عربی - اسرائیلی» اعلام کردند. همچنین 83 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از حمایت یمن از مقاومت فلسطین و عملیات‌های نظامی آن علیه کشتی‌های مرتبط با اشغالگران اسرائیلی در دریای سرخ ابراز رضایت کردند.در سطح بین‌المللی، این نظرسنجی عدم رضایت فلسطینی‌ها از ایالات متحده را نشان داد که از اشغالگری و نسل‌کشی مردم غزه در سطوح مختلف حمایت می کند، درصد رضایت تنها یک درصد است.

هیچ نظری موجود نیست: