۱۴۰۳ فروردین ۳, جمعه

 

بلگراد: تهاجم ناتو به یوگسلاوی در سال 1999 راه را برای بحران های جدید باز کرد

بلگراد، پایتخت صربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2024
اشتراک
میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو به یوگسلاوی قوانین بین المللی را نقض کرده و راه را برای همه بحران های انسانی بعدی هموار کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، "مجمع بلگراد برای صلح با حقوق برابر"، به ریاست زیوادین یووانوویچ، وزیر خارجه یوگسلاوی در سالهای 1998-2000، کنفرانس بین المللی "فراموش نشود!" را در خانه ارتش صربستان در 21 تا 24مارس برگزار می کند. این کنفرانس به بیست و پنجمین سالگرد آغاز تجاوزات ناتو در سال 1999 اختصاص دارد. میلوش ووچویچ وزیر دفاع، براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور نیکولا سلاکوویچ،.زیر حمایت اجتماعی، وزیران سابق، ژنرال‌های ارتش یوگسلاوی و صربستان، سفیر روسیه، الکساندر بوتسان-خارچنکو، یوگنی پریماکوف،رئیس آژانس همکاری های بین المللی روسیه، سفیران فلسطین ،ایران و کوبا، نمایندگان سفارت جمهوری خلق چین، مقامات رسمیو کارشناسان از جمله شرکت کنندگان در این نشست هستند.
وزیر دفاع صربستان به حضار گفت: "امروز، وقتی در مورد آنچه 25 سال پیش برای ما اتفاق افتاد صحبت می کنیم و آنچه را که اتفاق افتاده و بعد از آن اتفاق می افتد تجزیه و تحلیل می کنیم، می بینیم که افراد بیشتری در جهان آزادانه در مورد آنچه 25 سال پیش برای ما رخ داده فکر و صحبت می کنند. در 24 مارس 1999، غم و اندوه بزرگ به دلیل رنج یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت و همچنین مرگ قوانین بین‌الملل آغاز شد. بر همگان واضح است که در آن روز قوانین و حقوق بین‌المللی شکست خوردند".
ووچویچ تاکید کرد: "امروز با اطمینان می توانیم بگوییم که این یک رویداد تاریخی بود که مقدمه ای شد برای آنچه اکنون با آن روبرو هستیم، این تجاوز خود نشان دهنده زوال عدالت و اخلاق و ععمیقاً ناعادلانه بود. پس از بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی توسط ناتو بحران‌های انسانی بعدی ممکن شد ".
در سال 1999، یک رویارویی مسلحانه بین جدایی طلبان آلبانیایی از ارتش آزادیبخش کوزوو و نیروهای امنیتی صربستان منجر به بمباران یوگسلاوی (در آن زمان متشکل از صربستان و مونته نگرو) توسط نیروهای ناتو شد. این عملیات نظامی بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مقامات یوگوسلاوی گویا در منطقه خودمختار کوزوو پاکسازی قومی انجام داده و یک فاجعه انسانی را در آنجا برانگیخته اند، انجام شد. حملات هوایی ناتو از 24 مارس تا 10 ژوئن 1999 ادامه یافت.
بمباران ناتو منجر به مرگ بیش از 2.5 هزار نفر از جمله 87 کودک و خسارت 100 میلیارد دلاری شد؛ پزشکان در حال ثبت عواقب استفاده از اورانیوم ضعیف شده و افزایش سرطان هستند.

هیچ نظری موجود نیست: