۱۴۰۳ اردیبهشت ۳, دوشنبه

 رزمایش ضد چینی آمریکا و فیلیپین در دریای چین جنوبی

رزمایش سه هفته‌ای مشترک آمریکا و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی با مشارکت حدود 17 هزار نظامی آغاز شد.

حدود دو هفته پس از رزمایش چهارجانبه آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین در دریای چین جنوبی، واشنگتن و مانیل این بار یک رزمایش دوجانبه را شروع کردند.
نوزدهم فروردین ماه بود که رزمایش ضد چینی مشترک واشنگتن، توکیو، کانبرا و مانیل در دریای چین جنوبی برگزار شد؛ رزمایشی که با واکنش منفی پکن مواجه شد و با یک رزمایش به آن جواب داد.رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین موسوم به «Balikatan » (به معنی دوشادوش) از سال 1991 آغاز و هر ساله برگزار می‌شود. به گزارش رویترز، فرانسه و استرالیا هم به این رزمایش در دریای چین جنوبی ملحق خواهند شد.

برای اولین بار در تاریخ این رزمایش، قرار است که آمریکا و فیلیپین به آب‌های فراتر از 12 مایل دریایی سواحل فیلیپین رزمایش برگزار کنند.
آمریکا و فیلیپین غرق کردن «کشتی دشمن» را شبیه سازی و روابط نزدیک نظامی ارتش‌های دو کشور را تمرین می‌کنند. فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهور فیلیپین از زمان به قدرت رسیدن در سال 2022، روابط گرم‌تری را با آمریکا دنبال و در برابر آنچه که «خصومت چین» خوانده، موضع سختی اتخاذ کرده است.فیلیپین و چین ماه گذشته چند تقابل دریایی را در دریای چین جنوبی تجربه کردند. پکن تقریباً بر کل دریای چین جنوبی ادعای حاکمیت دارد اما برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام هم مدعی حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا هستند.در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین که مقامات می‌گویند علیه هیچ کشور خارجی نیست، «ردیابی تهدیدات هوایی و هدف قرار دادن آنها با سامانه‌های پدافندی» هم انجام می‌شود. قرار است در مجموع 16700 نظامی از آمریکا و فیلیپین در رزمایش حاضر شوند. شمار نظامیان در رزمایش سال گذشته 17600 نفر بود.

هیچ نظری موجود نیست: