۱۴۰۳ فروردین ۲۵, شنبه

 جان مرشایمر: حماس برنده جنگ غزه خواهد بود

جان مرشامیر نظریه‌پرداز مطرح جهانی در حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌وگویی به شرایط اسرائیل در جنگ غزه پرداخت و گفت که بدون تردید تل آویو در غزه پیروز نشده است و حماس برنده جنگ خواهد بود.


جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی و بنیانگذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» در گفت‌و‌گویی، بر ناتوانی رژیم اشغالگر اسرائیل در نابودی حماس و پیروزی در جنگ غزه تأکید کرد.
او گفت: «تردیدی نیست که اسرائیل حماس را شکست نداده است؛ بر اساس محاسبات اسرائیل، حماس در ابتدا [ی جنگ] 40 هزار نیرو داشته که شاید بیشتر هم باشد. برخی اسرائیلی‌ها ارقام بیشتری را ذکر می‌کنند. فرض کنیم همان عدد 40 هزار درست باشد. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که 12 هزار نفر از نیروهای حماس را کشته‌اند، من تردید دارم که رقم واقعی [کشته‌های حماس] آن قدر بالا باشد اما فرض می‌کنم که درست باشد».مرشامیر افزود: «با کشته شدن 12 هزار از 40 هزار، همچنان تعداد بسیار زیادی رزمنده حماس زنده باقی مانده‌اند و هنوز تونل‌های زیادی وجود دارند».این نظریه پرداز مطرح آمریکایی در ادامه گفت: «نکته بسیار مهم آن است که اسرائیلی‌ها تقریبا تمام نیروهای خود را از غزه خارج کرده‌اند و تنها یک گردان در این منطقه باقی مانده است. بنابراین چگونه ممکن است که اسرائیل حماس را شکست داده باشد. پاسخ این است که آنها حماس را شکسته نداده‌اند».مرشایمر تأکید کرد: «در واقع حماس برنده این جنگ خواهد بود؛ در برهه‌ای از زمان، سرانجام نبرد متوقف خواهد شد و در آن زمان حماس جشن خواهد گرفت و خواهد گفت ما باقی ماندیم بنابراین پیروز شدیم».او گفت: «اگر رسانه‌های اسرائیل را با دقت بخوانید که من هر روز می‌خوانم، افرادی در اسرائیل هستند که می‌فهمند راهی برای شکست حماس وجود ندارد».


هیچ نظری موجود نیست: