۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

"فرمول پیروزی" اسرائیل: به نتانیاهو گفته شد که چگونه می تواند حماس را درعرض یک روز شکست دهد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2023
Telegram
اسکات ریتر افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا در مصاحبه ای با کانال یوتیوب Judging Freedom ابراز عقیده کرد که اسرائیل با پیشنهاد مذاکره مستقیم و بدون میانجی ها، حماس را به دامی می اندازد که در آن یا باید دولت یهود را به رسمیت بشناسد یا از گفت وگو امتناع کند و در شکل نامناسبی ظاهر شود.
به گزارش اسپوتنیک، ریتر گفت: "اسرائیل امروز می تواند در جنگ پیروز شود. من فرمول را به شما می دهم. نخست وزیر نتانیاهو، اگر به حرف من گوش می دهید، پس با دقت گوش دهید. بمباران را متوقف کنید، آتش بس فوری را خواستار شوید، اجازه دهید تمام کمک های بشردوستانه در جهان ارسال شود. خود را به عنوان ناجی مردم فلسطین معرفی کنید و سپس بگویید که حاضرید با حماس در مورد گروگان ها و زندانیان صحبت کنید".
به گفته این کارشناس، شرط اصلی مذاکرات باید عدم حضور میانجی باشد که به نظر او حماس را مجبور به به رسمیت شناختن اسرائیل می کند.
مقامات اسرائیل هنوز درباره موضوع اجرای عملیات زمینی در غزه تصمیم نگرفته اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2023
مقامات اسرائیل هنوز درباره موضوع اجرای عملیات زمینی در غزه تصمیم نگرفته اند
ریتر همچنین خاطرنشان کرد که امروز اسرائیل از نظر سیاسی دارد جنگ را می بازد، زیرا برای اولین بار در تاریخ جامعه جهانی به حمایت از فلسطینی ها برخاست. و این به این دلیل اتفاق می افتد که تمام اقدامات اسرائیل با سناریوی اصلی حماس مطابقت دارد که به گفته این تحلیلگر نمی توان در رویارویی مستقیم آن را شکست داد.
ریتر گفت: "شما نمی توانید حماس را شکست دهید اگر بخواهید آنها را نابود کنید، زیرا حماس یک ایدئولوژی مبتنی بر مفهوم مقاومت است. هرچه بیشتر برای نابودی آنها تلاش کنید، فلسطینی ها تمایل بیشتری به مقاومت خواهند داشت."
این کارشناس به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیه کرد که با پیشنهاد مذاکره از اجرای این سناریو سرپیچی کند و خاطرنشان کرد که حتی در صورت امتناع حماس، حمایتی را که اخیراً دریافت کرده است از دست خواهد داد و بار دیگر در نگاه جامعه جهانی به "آدم بد" تبدیل خواهد شد.
پس از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است. صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از حملات موشکی گسترده، رزمندگان حماس به مناطق مرزی جنوب کشور یهودیان نفوذ کردند.
در پاسخ، ارتش اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داده و رساندن آب، غذا، برق، دارو و سوخت به این منطقه را متوقف کرد.
تعداد قربانیان در نوار غزه به گفته وزارت بهداشت محلی از 7 هزار نفر فراتر رفته، بیش از 18 هزار نفر مجروح شدند و به گفته منابع مختلف، بیش از 200 اسرائیلی در اسارت حماس هستند.

وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند. 

هیچ نظری موجود نیست: