۱۴۰۲ آبان ۶, شنبه

 


سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس در نوار غزه شد؛ آمریکا رأی منفی داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع خواستار «آتش‌بس بشردوستانه فوری، بادوام و پایدار» بین اسرائیل و حماس و دسترسی بدون مانع به نوار غزه شده است.

طرح پیش‌نویس اردن الزام‌آور نیست، اما دارای وزن سیاسی و نشان‌دهنده میزان انزوای آمریکا و اسرائیل در سطح بین‌المللی همراه با افزایش عملیات زمینی اسرائیل است.

این قطعنامه اواخر روز جمعه با ۱۲۰ رای موافق، ۴۵ رای ممتنع و ۱۴ رای از جمله اسرائیل و آمریکا به تصویب رسید.

در این قطعنامه نامی از حماس برده نشده، قطعنامه خواستار “آزادی فوری و بدون قید و شرط” همه غیرنظامیانی است که به اسارت گرفته شده اند و حملات علیه غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی را محکوم کرده است.

این قطعنامه همچنین خواستار اجازه ورود تجهیزات ضروری به نوار غزه و دسترسی مداوم امدادگران به این سرزمین شده است. قطعنامه از اسرائیل می خواهد دستور تخلیه مردم غزه از شمال و حرکت به سمت جنوب را لغو کند و «هر گونه تلاش برای انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی فلسطین را قاطعانه رد می کند».

این قطعنامه همچنین بر ضرورت «تأسیس فوری مکانیسمی برای تضمین حفاظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین» تأکید می کند.

پس از چهار تلاش برای دستیابی به یک موضع مشترک در شورای امنیت که به دلیل وتوهای روسیه و ایالات متحده، اولین بار است که سازمان ملل به دیدگاه جمعی در مورد بحران خاورمیانه رسید.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل، یک بار دیگر در سازمان ملل عربده کشی کرد. او گفت: «امروز روزی است که به بدنامی یاد خواهد شد. سازمان ملل دیگر حتی یک ذره مشروعیت یا اهمیتی ندارد. اردان افزود: «امروز روشن شد که اکثر کشورهای جهان خواهان جلوگیری از جنایات و قتل‌عام نیستند، بلکه مشوق آن بوده و به یک سازمان تروریستی کمک می‌کنند که به حیات خود ادامه دهد.» سفیر اسرائیل گفت کشورهای حامی قطعنامه باید «از خود خجالت بکشند» زیرا «این جنگ به خودی خود آغاز نشده است».

حماس در بیانیه ای از درخواست برای توقف درگیری استقبال کرد. این گروه گفت: «ما خواستار اعمال قطعنامه برای ورود سوخت و کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان هستیم».

هیچ نظری موجود نیست: