۱۴۰۲ آبان ۲, سه‌شنبه

 


شورش در خانه؛ اعتراض به سیاست بایدن نسبت به اسرائیل

سفر شتابزده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه قرار بود با دیدار او با رهبران عرب و اسرائیل همراه شود و خشونت‌هایی را که پس از حمله ۷ اکتبر حماس آغاز شده بود، کاهش داده و محدود کند.

با این حال، بایدن تنها با رهبران اسرائیل دیدار کرد چرا که اردن نشست چهارجانبه‌ای که قرار بود با حضور پادشاه این کشور، بایدن و رهبران مصر و فلسطین برگزار شود را لغو کرد.

برخی از دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی از اینکه بایدن به اسرائیل برای حملات سنگین به غیرنظامیان فلسطینی‌ به عنوان بخشی از کارزارش علیه حماس، چراغ سبز نشان داد و باعث بدتر شدن اوضاع شد، عصبانی هستند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، اوایل هفته پیش در اعتراض به سیاست بایدن در قبال بحران غزه استعفا داد و به گفته منابعی که همه آنها نخواستند نامشان فاش شود، مقامات بیشتری از دولت بایدن در حال آماده شدن برای استعفا هستند.

این مقامات از سیاست دولت بایدن که با اشتیاق از اسرائیل حمایت کرده و فلسطینی‌های بی‌گناه را نادیده می‌گیرد، نا امید هستند.

منابعی به «العربیه» گفته‌اند که چندین عرب آمریکایی که در دولت بایدن خدمت می‌کنند، ناامیدی و ناراحتی خود را از سیاست بایدن در قبال بحران غزه ابراز کرده‌اند.

مقامات ارشد دولت بایدن در روزهای اخیر با همکاران خود برای بحث در مورد مواضع دولت نشست‌هایی داشته‌اند. به نظر آنها، انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا دلیل اصلی اتخاذ سیاست‌های کنونی توسط دولت بایدن در مورد اسرائیل است.

نشریه «هافینگتون پست» هم برای اولین بار درباره یک بیانیه گزارش داد که توسط دیپلمات‌ها و کارمندان فعلی دولت ایالات متحده تهیه و در آن از موضع ایالات متحده در قبال اسرائیل به دلیل یک طرفه بودن انتقاد شده است.

جان اسرائیلی‌ها مهمتر است

دیپلمات‌های آمریکایی منتقد سیاست بایدن به «العربیه» گفتند که در زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی توسط دولت، زندگی اسرائیلی‌ها، «مهم‌تر» از جان عرب‌ها در نظر گرفته می‌شود. رای وتوی آمریکا علیه قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شده بود هم انگیزه بیشتری برای برخی از مقامات دولت بایدن ایجاد کرد تا از سمت خود استعفا دهند.

با این حال، کسانی که از رویکرد بایدن دفاع می‌کنند می‌گویند حمایت قاطع او از اسرائیل به او اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌‌های این کشور در مورد حمله احتمالی به غزه نفوذ بیشتری داشته باشد. بایدن همچنین یکی از حامیان دیرینه اسرائیل است و قدمت همراهی او با اسرائیل به دورانی برمی‌گردد که وی به عنوان سناتور در مجلس سنای آمریکا حضور داشت.

بایدن اوایل هفته پیش، پس از دیدار با خانواده قربانیان حمله حماس از اسرائیل گفت: «برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید.»

نبود محدودیت

وزارت خارجه آمریکا در روزهای پس از حمله حماس به اسرائیل ایمیلی داخلی به گروه کوچکی از مقامات ارسال کرد و به آنها دستور داد از عباراتی مانند «کاهش تنش»، «آتش‌بس» یا «بازگرداندن آرامش» استفاده نکنند.

در شب حمله حماس به اسرائیل، دفتر امور فلسطین آمریکا، پستی را در شبکه‌های اجتماعی خود حذف کرد که در آن از همه طرف‌ها خواسته شده بود از خشونت و حملات تلافی‌جویانه خودداری کنند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا این پست حذف شد، گفت: «توئیت‌هایی که در پلتفرم ایکس منتشر می‌شوند، دقیقاً سیاست ایالات متحده را منعکس نمی‌کنند. ایالات متحده حمله تروریستی علیه اسرائیل را محکوم می‌کند و بی‌چون و چرا از حق اسرائیل برای دفاع از خود، همانطور که رئیس جمهوری و وزیر خارجه هر دو به صراحت گفته‌اند، حمایت می‌کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ۸ اکتبر با همتای ترک خود صحبت کرد و گفت که او «حمایت آنکارا برای آتش‌بس» را تشویق می‌کند. با این حال، پستی در شبکه اجتماعی ایکس که به آتش‌بس اشاره می‌کرد نیز به سرعت حذف شد.

استانداردهای دوگانه

علاوه بر اختلافات درون دولت آمریکا بر سر سیاست‌های بایدن، متحدان دیرینه واشینگتن در خاورمیانه، یعنی اردن و مصر هم پس از انفجار در بیمارستان «الاهلی» غزه، از ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا شانه خالی کردند. کشورهای عربی، اسرائیل را مقصر حمله به بیمارستان دانسته‌اند، در حالی که ایالات متحده می‌گوید اطلاعاتی در تایید ادعاهای اسرائیل در اختیار دارد مبنی بر اینکه این بیمارستان با پرتاب اشتباه موشک توسط گروه الجهاد دچار انفجار شده است.

سعودی، امارات متحده عربی، قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج، همگی اسرائیل را به دلیل تداوم هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه مورد انتقاد قرار داده‌اند. خبرگزاری «رویترز» هم ناامیدی دیپلمات‌های ارشد آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه را از رای وتوی آمریکا به قطعنامه آتش‌بس، گزارش کرده است.

یک دیپلمات آفریقایی با بیان اینکه آمریکا با رای وتوی خود اعتبارش را از دست داد، گفت این رای به ما می‌گوید برای آمریکا جان اوکراینی‌ها از فلسطینی‌ها ارزشمندتر است.

یک دیپلمات ارشد عرب هم به «رویترز» گفت، آمریکا استانداردهای دوگانه دارد. او گفته ما نمی‌توانیم از اصول منشور سازمان ملل برای محافظت از اوکراین استفاده کنیم اما آن را برای فلسطین نادیده بگیریم.

استعفای مقام وزارت خارجه

جاش پل، مقام وزارت خارجه آمریکا که این هفته از سمت خود کناره‌گیری کرد، گفت که به دلیل «گسترش و تسریع ارائه تسلیحات مرگبار به اسرائیل» از مقامش استعفا کرده است.

پل، مدیر کنگره و امور عمومی دفتر سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه آمریکا بود و ۱۱ سال در این سمت حضور داشت.

او در نامه استعفای خود در شبکه اجتماعی «لینکداین»، حمله حماس به اسرائیل را «هیولاوار» توصیف کرد اما با این حال گفت واکنش اسرائیل و حمایت ایالات متحده از آن تنها به رنج بیشتر اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها منجر خواهد شد.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه، به پرسش‌ها درباره استعفای پل پاسخ داد و گفت: «وزارت خارجه از ابراز عقاید مختلف سیاسی و شخصی در مورد اینکه سیاست ایالات متحده باید چگونه باشد، پشتیبانی می‌کند.»

ناامیدی در میان برخی مقامات وزارت خارجه و دولت بایدن از حمایت قاطع از اسرائیل، در نقطه مقابل ناامیدی آن‌ها از سیاست بایدن در قبال ایران قرار دارد.

در مورد ایران، برخی از دیپلمات‌ها سیاست بایدن را بسیار ملایم دانسته و این نارضایتی باعث شد چندین مقام از دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که قبلاً توسط راب مالی رهبری می‌شد، استعفا کنند.

بر اساس گزارش‌ها، دو فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا هم به دلیل ناامیدی از سیاست دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در امور آفریقا، از سمت خود کناره‌گیری کرد‌ه‌اند.

منبع: العربیه

هیچ نظری موجود نیست: