۱۴۰۲ آبان ۳, چهارشنبه

 

گزارش زنده

  1. خبر فوریدبیرکل سازمان ملل در واکنش به انتقاد تند اسرائیل: از تحریف‌ حرف‌هایم شوکه شدم

    در پی انتقاد شدید و واکنش تند دولت اسرائیل به اظهارات شب گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، او با شرکت در یک نشست خبری در مورد گفته‌هایش توضیح داد.

    او گفت که از «برداشت‌های نادرست» که از سخن سخنانش شده «شوکه» شده است.

    او به خبرنگاران گفت این برداشت‌ها به گونه‌‌ای است که «گویی ترورهای حماس را توجیه می‌کند» و افزود: «این خلاف واقعیت است و موضوع برعکس بوده است.»

    آقای گوترش گفت «اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل» را «بدون قید و شرط» به عنوان «ترور» محکوم می‌کند.

    دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان - یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند» و افزود «در واقع، من از مصیبت مردم فلسطین صحبت کردم.»

    دبیرکل سازمان ملل گفت که من به صراحت اعلام کردم «درد و رنج مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند». او افزود که این توضیح را برای روشن شدن موضع خود «و به ویژه به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان» داده است.

  2. نماینده اسرائیل در سازمان ملل: نتانیاهو از تماس تلفنی با دبیرکل خودداری کرده است

    گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای تماس تلفنی را نپذیرفته است.

    آقای اردان در مورد دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است «تصادفی نیست» که آنتونیو گوترش از زمان آغاز جنگ به اسرائیل نیامده است.

    او گفته است که «پس از [حمله حماس] گوترش دو بار از نخست‌وزیر خواسته است با او صحبت کند اما این درخواست پذیرفته نشده است.»

    اختلاف بین اسرائیل و سازمان ملل که پس از سخنرانی شب گذشته دبیرکل سازمان در نشست شورای امنیت آغاز شده بود شدت گرفته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ و «۵۶ سال اشغال» سرزمین فلسطینیان توسط اسرائیل» گفته بود حملات حماس در هفتم اکتبر - که در آن بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند - «در خلاء» رخ نداد.

    به گفته نماینده اسرائیل در سازمان ملل «آژانس‌های سازمان ملل تصویری معوج از شرایط موجود در غزه ارائه داده و ادعاهای مربوط به وضعیت آن را منعکس می‌کنند در حالی که همه می‌دانند که اطلاعات مربوط به غزه تحت کنترل حماس است.»

    او گفت گام‌های بعدی دولت باید اخراج «کارکنان سازمان ملل از اسرائیل باشد که رویکرد خصمانه‌ای به این کشور دارند» زیرا «آنان تصویری نادرست از آنچه در حال وقوع است ارائه می‌دهند.»

    آقای اردان یادآوری کرد که به مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه، روادید ورود به اسرائیل داده نشده است و برای سایر کارکنان این سازمان هم ویزا صادر نخواهد شد.

  3. مرکز یادبود هولوکاست از اظهارات دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد

    مرکز جهانی یادبود هولوکاست (یاد وشم) در بیت‌المقدس، از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، انتقاد کرد که گفته حمله اخیر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل «در خلا» روی نداده است.

    دنی دایان رئیس این مرکز امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت: «کشتار یهودیان توسط حماس در ۷ اکتبر با ذهنیت نسل‌کشی و بی‌اندازه وحشیانه اجرا شد. تفاوت آن با هولوکاست این است که یهودیان امروز یک دولت و یک ارتش دارند و دیگر ما بی‌دفاع و در اختیار دیگران نیستیم.»

    او آنچه رخ داد را آزمونی دانست برای «صداقت» رهبران، روشنفکران و شخصیت‌های تأثیرگذار جهان که از بنای یادبود یاد وشم بازدید و تعهد می‌کنند «دیگر هرگز» -عبارتی که به منزله تعهد به جلوگیری از تکرار فاجعه هولوکاست است.

    در ادامه پیام دنی دایان آمده است: «کسانی که به دنبال درک هستند، مایل به یافتن زمینه‌هایی برای توجیه هستند، مجرمان را قاطعانه محکوم نمی‌کنند و خواهان آزادی بی‌قیدوشرط و فوری ربوده‌شدگان نمی‌شوند.»

    او گفت این افراد «در این آزمون مردود می‌شوند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این آزمون مردود شده است.»

    آنتونیو گوترش به این بیانیه واکنشی نشان نداده اما امروز (چهارشنبه)، با تاکید بر بخشی دیگر از سخنرانی شب گذشته خود در شورای امنیت سازمان ملل در ایکس (توییتر سابق) نوشت:

    «نارضایی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند» و افزود «حملات هولناک نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»

  4. نخست وزیر بریتانیا: از اظهارات گوترش حمایت نمی‌کنیم

    ریشی سوناک

    ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را که در آن، گفته بود رویدادهای ۷ اکتبر در خلاء رخ ​​نداده‌اند، رد می‌کند.

    سخنگوی آقای سوناک گفت: «بدیهی است که ما با چنان تصویری از این واقعه موافق نیستیم.»

    «برای ما واضح است که برای حمله تروریستی وحشیانه حماس که با نفرت و انگیزه عقیدتی صورت گرفت توجیهی وجود ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

    سخنگوی ریشی سوناک همچنین گفت در شرایط فعلی، برقراری یک آتش‌بس عمده تنها به نفع حماس تمام خواهد شد اما از توقف‌ موقت و محدود عملیات برای امدادرسانی حمایت کرد.

    در همین حال وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد یک هواپیمای ترابری حامل حامل ۲۱ تن کمک بشردوستانه برای ساکنان غزه به سمت مصر پرواز کرده است.

    به گفته وزارت دفاع بریتانیا این کمک‌ها بخشی از بسته کمکی ۳۰ میلیون پوندی دولت برای غزه است که ریشی سوناک اوایل این هفته تصویب آن را اعلام کرد. کمک‌های اهدایی را قرار است هلال احمر مصر توزیع کند.

  5. اسرائیل به مقام‌های سازمان ملل ویزا نمی‌دهد

    با تشدید اختلاف بین اسرائیل و سازمان ملل متحد، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که از صدور ویزا برای کارکنان سازمان ملل خودداری می‌کنند.

    اختلاف دو طرف در پی اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت در شب گذشته آغاز شد.

    او گفت که حملات حماس در ۷ اکتبر که در آن بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل کشته شدند «در خلا» رخ نداد.

    این اظهارات با واکنش خشم‌آلود وزیر خارجه اسرائیل روبرو شد که گفت «هیچ توجیهی برای چنین قتل عامی وجود ندارد.»

    اسرائیل اینک به سازمان ملل اطلاع داده که برای مقام‌های این سازمان روادید ورود به این کشور را صادر نخواهد کرد.

    گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، به رسانه‌های اسرائیلی گفته است که «لازم است که ما سازمان ملل را با یک تکان به خود بیاوریم.»

    او گفت که مارتین گریفیث، سرپرست امور بشردوستانه سازمان ملل، در نظر داشت به اسرائیل سفر کند اما برای او روادید ورود صادر نشده است.

    آقای اردان گفت: «من با هماهنگی با وزارت امور خارجه این تصمیم را به اطلاع سازمان ملل رساندم.»

    «او نمی‌تواند به اینجا به این منطقه بیاید. نهادهای سازمان ملل هم در شرایط کنونی نیاز دارند مرتب افراد جدیدی را به اینجا بفرستند اما به آنها اجازه ورود به اسرائیل داده نخواهد شد.»

  6. تصاویری از روز هجدهم جنگ اسرائیل و حماس

    دو پسر نوجوان در خان یونس نظاره‌گر عملیات نیروهای امداد میان آوار ناشی از حملات اسرائیل هستند
    Image caption: دو پسر نوجوان در خان یونس نظاره‌گر عملیات نیروهای امداد میان آوار ناشی از حملات اسرائیل هستند
    دو دختر فلسطینی دستبندهایی را که پدرشان به آنها داده بود، می‌بندند که در صورت مجروح یا کشته شدن قابل شناسایی باشند
    Image caption: دو دختر فلسطینی دستبندهایی را که پدرشان به آنها داده بود، می‌بندند که در صورت مجروح یا کشته شدن قابل شناسایی باشند

    Image caption: تدی خرس‌هایی که عکس و نام کودکان اسرائیلی گروگان گرفته شده توسط حماس به آن‌ها آویزان شده در میدان دیزنگوف تل‌آویو به نمایش گذاشته شده‌اند
    کامیون‌های امداد در گذرگاه رفح در مرز مصر در انتظار اجازه ورود به غزه صف کشیده‌اند
    Image caption: کامیون‌های امداد در گذرگاه رفح در مرز مصر در انتظار اجازه ورود به غزه صف کشیده‌اند
    یک سرباز اسرائیلی روی یک تانک در مرز اسرائلی با لبنان و میان تبادل آتش، ایستاده است
    Image caption: یک سرباز اسرائیلی روی یک تانک در مرز اسرائلی با لبنان و میان تبادل آتش، ایستاده است
  7. مسئولان بهداشتی حماس: بیش از ۷۰۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در غزه کشته شده‌اند

    وزارت بهداشت گروه حماس در غزه می‌گوید که شمار مجموع افرادی که پس از حمله ۷ اکتبر اسرائیل کشته شده‌اند به ۶۵۰۰ نفر رسیده که شامل ۲۷۰۴ کودک می‌شود.

    به گزارش وزارت بهداشت حماس در شبانه روز اخیر ۷۵۶ فلسطینی از جمله ۳۴۴ کودک کشته شده‌اند. طبق این گزارش منطقه جنوب غزه در حملات اخیر به شدت لطمه دیده است.

هیچ نظری موجود نیست: