به گزارش اکوایران، شاید مهم‌ترین سوژه نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل،  سخنان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بود که در محکومیت حملات حماس در 7 اکتبر به اسرائیل، سخنرانی کرد، اما با استناد به اشغال مستمر اسرائیل در اراضی فلسطین، اذعان کرد که این حملات «در خلأ» اتفاق نیفتادند.

به نوشته گابریل الیزوندو، خبرنگار الجزیره در نیویورک، بسیاری از کشورها از سخنرانی گوترش به عنوان «رویکردی بسیار متعادل» استقبال کردند، اما اسرائیل نسبت به این سخنان «خشمگین» شده و خواستار استعفای دبیرکل سازمان ملل شد.

بر اساس گزارش الیزوندو، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که در این سخنرانی حضور داشت «آنقدر ناراحت بود که دیدار با دبیرکل را که قرار بود بعدازظهر سه شنبه برگزار شود، لغو کرد». به تعبیر او: «این واقعاً غیرعادی است که شاهد چنین واکنشی علیه دبیرکل باشیم.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، سخنرانی گوترش را «تکان دهنده» توصیف کرد. او در پستی در توییتر، از گوترش خواست فورا استعفا دهد. این در حالی است که الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که به دیدار او رفته بود، گفت که دیگر در روز سه‌شنبه طبق برنامه با گوترش ملاقات نخواهد کرد. کوهن نوشت: «من با دبیرکل سازمان ملل ملاقات نخواهم کرد. پس از 7 اکتبر دیگر جایی برای رویکرد متعادل وجود ندارد. حماس باید از جهان پاک شود.»

گیلاد اردان اسراییل سازمان ملل

هم‌چنین، اردان، به رادیو ارتش اسرائیل گفت که باتوجه به اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت درباره اسرائیل و حماس، اسرائیل برای نمایندگان سازمان ملل ویزا صادر نخواهد کرد. اردان گفته که اسرائیل هم اکنون از صدور ویزا برای دستیار امور بشردوستانه سازمان ملل خودداری کرده است و به آنها «درس خواهد داد».

آنتونیو گوترش، پس از نشست شورای امنیت تلاش کرد از اظهارات خود که به نظر می‌رسید حمله مرگبار حماس به اسرائیل را توجیه می‌کند، عقب نشینی کند.

گوترش در توییتی نوشت: «نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند» و افزود: «این حملات هولناک نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»