۱۴۰۲ بهمن ۸, یکشنبه

 

هشدار وزارت امور خارجه روسیه به غرب درباره عواقب مصادره دارایی‌های روسیه

وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2024
اشتراک
مصادره اموال فدراسیون روسیه غیرقانونی است و اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله برابری حاکمیتی کشورها را نقض می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت که مسکو به طور مناسب و موثر به هرگونه تلاش کشورهای غربی برای مصادره املاک و دارایی های روسیه پاسخ خواهد داد.
در اعلامیه منتشره وزرات خارجه روسیه آمده است: "ما بیش از یک بار در مورد نامشروع بودن اقدامات قهری یکجانبه کشورهای غربی علیه اموال روسیه در خارج از کشور صحبت کرده ایم.
ما بارها خاطرنشان کرده‌ایم که مصادره اموال فدراسیون روسیه غیرقانونی است و اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله برابری حاکمیتی کشورها را نقض می‌کند".
گفتنی است، پس از آغاز عملیات ویژه روسیه دراوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هفت تقریباً نیمی از ذخایر ارزی روسیه را به میزان تقریباً 300 میلیارد یورو مسدود کردند. حدود 200 میلیارد یورو در اتحادیه اروپا است که عمدتاً در حساب های شرکت بلژیکی Euroclearاست. در پایان اکتبر، این شرکت گزارش داد که در 9 ماه سال 2023 حدود سه میلیارد یورو سود از سرمایه گذاری در دارایی های تحریم شده روسیه به دست آورده است.در اواخر سال گذشته، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد که درآمدهای پیش بینی نشده به دست آمده از این طریق را در حساب‌های جداگانه در انتظار دریافت پیشنهادات بعدی جمع آوری کند. فرض بر این است که این پول می تواند به اوکراین منتقل شود.
وزارت خارجه روسیه مسدود کردن دارایی‌ها در اروپا را سرقت خواند و خاطرنشان کرد که بروکسل نه تنها پول افراد خصوصی، بلکه دارایی‌های عمومی را نیز هدف قرار داده است.
همانطور که وزارت امور خارجه اضافه کرد، چنین اقداماتی را تنها می توان به عنوان "تجاوز آشکار به املاک و مستغلات مستقل و سرقت پیش پا افتاده و آشکار توسط گروهی از دولت ها از دارایی های کشور دیگر" توصیف کرد.
در عین حال، کشورهای "غرب جمعی" می توانند مطمئن باشند که هر یک از تلاش های آنها برای مصادره املاک و مستغلات روسیه و همچنین سایر دارایی ها، ناگزیر پاسخ مناسب و موثری را در پی خواهد داشت.
پیشتر، خبرگزاری بلومبرگ با استناد به یادداشتی از شورای امنیت ملی خطاب به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اطلاع داده بود که کاخ سفید از لایحه ای با هدف مصادره دارایی های مسدود شده فدراسیون روسیه حمایت می کند. این خبرگزاری خاطرنشان کرد که در عین حال، کاخ سفید می خواهد اقدامات خود را با سایر کشورهای گروه هفت (G7) هماهنگ کند تا خطر تضعیف اعتماد سرمایه گذاران خارجی به ایالات متحده کاهش یابد.

هیچ نظری موجود نیست: