۱۴۰۲ بهمن ۷, شنبه

 

شورای امنیت برای الزام‌آورساختن حکم دادگاه لاهه تشکیل جلسه فوری می‌دهد

تظاهرات حامیان فلسطین در برابر دادگاه لاهه

به‌گفته ریاست فرانسوی شورای امنیت، این شورا برای بررسی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که جمعه ۶ بهمن از اسرائیل خواست، از هرگونه اقدام احتمالی «نسل‌کشی» در نوار غزه جلوگیری کند، تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش العربیه، وزارت خارجه الجزایر نیز اعلام کرد، این جلسه که چهارشنبه ساعت ۱۶:۰۰ (به‌وقت گرینویچ) به درخواست این کشور «به منظور الزام‌آورساختن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اقدامات موقت علیه اشغالگری اسرائیل» برگزار خواهد شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه بدون این که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شود، از اسرائیل خواست، از ارتکاب هرگونه اقدامی که می‌تواند به‌عنوان «نسل‌کشی» در نوار غزه محسوب شود، جلوگیری کند و اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد.

دادگاه لاهه که هیچ ابزاری برای اجرای تصمیمات خود ندارد، خاطرنشان کرد اسرائیل که تمامی گذرگاه‌های کمک‌های بین‌المللی به نوار تحت حاصره کامل غزه را در کنترل خود دارد، باید «گام‌های فوری» را برای تامین«کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز مبرم فلسطینی‌ها» بردارد.

استقبال دولت خودگردان

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطین گفت: «حکم سرنوشت‌ساز دیوان بین‌المللی دادگستری به جهانیان یادآوری می‌کند که هیچ کشوری، فراتر از قانون نیست و عدالت در مورد همه اجرا می‌شود و به فرهنگ جنایت و فرار اسرائیل از مجازات که در طول دهه‌ها اشغال، پاکسازی قومی، آزار و اذیت و آپارتاید تبلور یافته، پایان می‌دهد».

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد: «اتهام نسل کشی علیه اسرائیل نه تنها دروغ بلکه یک رسوایی است».

هم‌زمان، آفریقای جنوبی که با طرح شکایت علیه اسرائیل در دادگاه لاهه، این کشور را به نسل‌کشی فلسطینیان و نقض کنوانسیون سازمان ملل متهم کرد، حکم دیوان بین‌المللی را مورد ستایش قرار داد.

استقبال آمریکای لاتین از حکم دادگاه

آلیسیا بارسِنا (Alicia Bárcena) وزیر امور خارجه مکزیک با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، این حکم را «گامی مهم برای پایان دادن به خصومت‌ها و هزینه‌های سنگین جانی انسان‌ها به ویژه زنان و کودکان» در نوار غزه ارزیابی و اعلام کرد: مکزیک از تصمیم در مورد اقدامات موقت که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری صادر شد، استقبال می‌کند.

برونو رودریگس (Bruno Rodríguez) وزیر امور خارجه کوبا نیز اعلام کرد این کشور امیدوار است تا اسرائیل به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد.

وی در شبکه مجازی ایکس نوشت: پس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل باید به این دستور پایبند باشد و اقدامات فوری برای توقف اقدامات نسل‌کشی علیه مردم فلسطین انجام دهد.

رودریگس بار دیگر تکرار کرد که آتش‌بس «تنها راه برای توقف جنایات در غزه» است.

گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئیس‌جمهوری کلمبیا از طریق این شبکه اجتماعی، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را «پیروزی بشریت» توصیف و تصریح کرد: اسرائیل باید از نسل‌کشی جلوگیری کند.

پترو که در پیام خود به تشریح حکم صادر شده پرداخت، تاکید کرد: آنچه تحمیل می‌شود، آتش‌بس برای آزادی همه جانبه گروگان‌های دو طرف است.

دولت ونزوئلا با صدرو بیانیه‌ای به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داد و از اینکه این حکم «توقف فوری و هر نوع خصومت» را شامل نمی‌شود، ابراز تاسف کرد.

به گفته ایوان خیل (Yvan Gil) وزیر امور خارجه ونزوئلا، «کاراکاس بار دیگر خشونت دائمی اشغالگران اسرائیلی علیه غزه را محکوم کرده و احترام به حق مقدس حیات مردم فلسطین را خواستار است».

آلبرتو ون کلاوِرن (Alberto Van Klaveren) وزیر امور خارجه شیلی نیز در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، با استقبال از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، «توقف فوری درگیری‌ها، آزادی همه گروگان‌ها، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و احترام به حقوق بشر بین‌المللی» را خواستار شد.

دولت برزیل به ریاست جمهوری لولا داسیلوا که پیشتر، رژیم اسرائیل را به «اقدامات تروریستی» متهم کرده بود نیز از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم تل‌آویو استقبال کرد.

وزارت امور خارجه بولیوی تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید برای تضمین اجرای اقدامات اعلام شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری متحد شود.

هیچ نظری موجود نیست: