۱۴۰۲ بهمن ۳, سه‌شنبه

 

طرح جدید کاخ سفید؛ تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش

تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش طرحی است که این روزها مقام‌های کاخ سفید مشغول مانور بر روی آن به عنوان گونه‌ای از راهکار دو دولتی هستند.

طرح جدید کاخ سفید؛ تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش

بعد از آنکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل طرح راهکار دو دولتی را رد کرد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از طرح جدیدی برای پیشبرد این ایده رونمایی کرده است.

بایدن چند روز پیش که توسط خبرنگاران درباره مخالفت نتانیاهو با این راهکار مورد سوال قرار گرفت گفت که با نتانیاهو صحبت کرده و به نظر می‌رسد که او با «همه راهکارهای دو دولتی» مخالفتی ندارد.

بعد از اینکه خبرنگاران از بایدن خواستند منظورش را واضح‌تر توضیح دهد او گفت: « «چندین نوع راهکار دو دولتی وجود دارند. بعضی از کشورهای عضو سازمان ملل ارتش ندارند... برخی کشورها هستند که محدودیت‌هایی دارند. بنابراین من فکر می‌کنم راه‌هایی برای پیشبرد امور وجود دارد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در جمع خبرنگاران به این طرح اشاره کرد و گفت که بایدن درباره اینکه راهکار دو دولتی به چه شکلی خواهد بود «ذهن منعطفی» دارد. او گفت که رئیس‌جمهور، «ضرورت قدری انعطاف‌پذیری» را در خصوص تشکیل کشور مستقل فلسطین درک می‌کند.

نتانیاهو روز یکشنبه بار دیگر مخالفتش با طرح راهکار دو دولتی را اعلام کرد، اما آن‌طور که روزنامه تایمز اسرائیل نوشته احتمال موافقت با طرح «فلسطین غیرنظامی‌شده» را رد نکرد. 

او در پیام ویدئویی روز یکشنبه گفت: «من بر سر کنترل امنیتی کامل بر سر تمامی سرزمین‌های غرب رود اردن مصالحه نخواهم کرد.»

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در برابر فشارهای خارجی و بین‌المللی بر سر راهکار دو دولتی ایستادگی کرده اضافه کرد: «تا زمانی که من نخست‌وزیر باشم قاطعانه بر سر این موضوع ایستادگی می‌کنم.» 

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته نتانیاهو یک یک هفته گذشته بارها اظهارات مشابهی مطرح کرده، هر چند که بسیار احتیاط کرده که تمامی اشکال راهکار دو دولتی را رد نکند. 

شبکه سی‌ان‌ان هم در گزارشی روز شنبه نوشته بود که نتانیاهو به بایدن گفته که او به طور کلی با ایده تشکیل کشور فلسطین مخالف نیست. 

البته بحث تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش از مدت‌ها پیش مطرح بوده و حتی ۱۰ سال پیش، در بحبوحه مذاکرات به میانجی‌گری آمریکا برای حل درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل ادعا شده بود که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان، تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش را در ازای برخی امتیازها پذیرفته است.

این طرح، با وجود این، در آن زمان ناکام ماند. 

انتهای پیام/ 

هیچ نظری موجود نیست: