۱۴۰۲ بهمن ۹, دوشنبه

 

استقرار چهار کشتی جنگی چین در اطراف تایوان

کشتی جنگی چین در اطراف تایوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
استقرار این 4 کشتی جنگی برای مهار جزیره در زمان صلح صورت گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه یومیوری به نقل از منابع متعدد نوشت که چین برای همیشه چهار کشتی جنگی را در اطراف تایوان مستقر کرده است که در سال 2022 پس از بازدید یک نماینده آمریکایی از آنجا در مانور دریایی شرکت داشتند. استقرار این 4 کشتی جنگی برای مهار جزیره در زمان صلح و در شرایط پیش بینی نشده برای جلوگیری از نزدیک شدن کشتی های آمریکایی به آن جا صورت گرفته است.
بر اساس نقشه‌ای که این روزنامه به آن اشاره کرده است، کشتی‌ها جزیره را از سه طرف شمال، جنوب و شرق احاطه کرده‌اند و یک ساحل باز رو به چین باقی مانده است. علاوه بر این، یکی از کشتی‌ها در غرب جزایر سنکاکو (نام چینی Diaoyu) قرار دارد که ژاپن آن را قلمرو خود می‌داند.
گفتنی است، روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال 1949 پس از اینکه نیروهای کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک که در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین شکست خورده بودند، به تایوان نقل مکان کردند، قطع شد. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفته شد. از اوایل دهه 1990، طرفین شروع به تماس از طریق سازمان های غیردولتی - انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد تبادل کراس استریت تایپه کردند.
اوضاع در اطراف تایوان پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده در اوایل آگوست سال گذشته، به طور قابل توجهی تشدید شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، با مشاهده حمایت آمریکا از جدایی طلبی تایوان، سفر پلوسی را محکوم کرد و مانورهای نظامی گسترده ای برگزار کرد.روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال 1949 پس از اینکه نیروهای کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک که در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین شکست خوردند، به تایوان رفتند، از بین رفت. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفته شد. از اوایل دهه 1990، طرفین شروع به تماس از طریق سازمان‌های غیردولتی کردند.
گفتنی است، پیشتر پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی مهمات و تجهیزات به تایوان را در دو درخواست به ارزش 440 میلیون دلار تایید کرده است.
تان کفی سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به این موضوع گفت:" چین قاطعانه با فروش تسلیحات آمریکا به تایوان مخالف است و پیشتر به طرف آمریکایی اعلام کرده است. ایالات متحده نگرانی های کلیدی چین را نادیده می گیرد، به شدت در سیاست داخلی این کشور مداخله می کند و عمدا تنش ها را در تنگه تایوان تشدید می کند و اساسا تایوان را به انبار باروت تبدیل می کند و مردم تایوان را به ورطه فاجعه می کشاند. چین از ایالات متحده می خواهد که فوراً فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند و به هر شکل به وعده خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان عمل کند. نیازی نیست در مسیر اشتباه و خطرناک بیشتر پیش برویم".
وی همچنین خاطرنشان کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین آمادگی رزمی بالایی برای دفاع قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود و حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان دارد.

هیچ نظری موجود نیست: