۱۴۰۲ بهمن ۷, شنبه

 

تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و حوثی‌ها، ادامه وضعیت بحرانی در دریای سرخ

یک جنگندۀ آمریکایی در حال برخاستن از ناو هواپیمابر آیزنهاور AP – Mass Communication Specialist 3rd Class Kaitlin Watt

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه ۷ بهمن اعلام کرد ارتش آمریکا یک موشک ضدکشتی حوثی‌ها که آماده شلیک به سوی کشتی‌ها دریای سرخ بود را هدف قرار داد.

بر اساس بیانیه سنتکام، نیروهای آمریکایی این موشک را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شناسایی کردند و تشخیص دادند که این موشک تهدیدی قریب‌الوقوع علیه کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه است.

به گزارش العربیه، در این بیانیه آمده است که «نیروهای آمریکایی متعاقباً برای دفاع از خود موشک را مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

با این حال، ارتش آمریکا اعلام کرد که در پی حمله شبه‌نظامیان حوثی روز جمعه ۶ بهمن به یک نفت‌کش «ترافیگورا» در خلیج عدن، آسیب جدی به آن وارد شده است.

شرکت «ترافیگورا» اعلام کرده بود که نفت‌کش «مارلین لواندا» که برای این شرکت فعالیت داشته مورد اصابت یک موشک در حین عبور از دریای سرخ قرار گرفته است.

این شرکت افزود: «از تجهیزاتی که در کشتی برای مهار آتش قرار داشته برای خاموش کردن آتش استفاده شده است.»

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی اما با اعلام اینکه نفت‌کش «مارلین لواندا» که در خلیج عدن مورد اصابت موشک ضدکشتی قرار گرفته متعلق به بریتانیا است، تاکید کرد اصابت مستقیم موشک باعث آتش‌سوزی در این نفت‌کش شده است.

پیش از آن سازمان امنیت دریایی بریتانیا «آمبری» نیز شامگاه جمعه اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع حادثه‌ای در فاصله ۶۰ مایل دریایی از جنوب شرقی عدن در یمن دریافت کرده است.

در بیانیه سازمان امنیت دریایی بریتانیا آمده است: «گزارشی مبنی بر وقوع حادثه‌ای در فاصله ۶۰ مایلی سواحل عدن در یمن دریافت کرده است، مقامات در تلاش برای کشف علت این حادثه هستند. همچنین به کشتی‌ها توصیه کرده مراقب حوادث باشند و هر گونه فعالیت مشکوک را گزارش کنند.»

سازمان امنیت دریایی بریتانیا «آمبری» جمعه اعلام کرد، یک موشک به یک کشتی تجاری در نزدیکی سواحل عدن اصابت کرده است و توضیح داد، که این حمله منجر به آتش‌‎سوزی در کشتی شده و خدمه در سلامت کامل بسر می‌برند.

حوثی‌ها برای چهارمین ماه، به حملات خود علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تنگه «باب المندب» ادامه می‌دهند و این حملات باعث شده شرکت‌های کشتیرانی مجبور به پیمودن راه‌های طولانی‌تر با هزینه بیشتر شوند.

در مقابل، نیروهای آمریکا و بریتانیا چندین حمله علیه مواضع حوثی‌های در چندین شهر یمن از جمله «صنعا» و «الحدیده» برای توقف این حملات علیه کشتیرانی بین المللی انجام داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: