۱۴۰۲ بهمن ۱۱, چهارشنبه

 

ترس های آمریکایی؛ گرفتار شدن در باتلاق جنگ

سربازان آمریکایی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2024
اشتراک
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرده سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، در منابع خبری آورده شده که واشینگتن از طریق واسطه ها پیام هایی برای ایران با این مضمون ارسال نموده که خواهان جنگ گسترده نیست و همچنین هشدار داد که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد. اگرچه نماینده ایران در سازمان ملل متحد این موضوع را رد کرده اما با این وجود تهدیدهای واشنگتن را غیرقابل پذیرش دانسته و هشدار داد که حمله به داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود. سناریوهای مختلفی از قبیل اقدام تلافی جویانه ایالات متحده در عراق و سوریه و همچنین تهدید به تقابل نظامی با ایران در خلیج فارس در کنار سناریوی حل و فصل دیپلماتیک از محتمل ترین حالات قابل انتظار در شرایط فعلی است.
جعفرقنادباشی تحلیل گر مسائل خاورمیانه در این باره به اسپ‍وتنیک گفت، آمریکایی‌ها در چند دهه گذشته تجربه حضور در میدان جنگ واقعی و جدی نداشتند و آخرین جنگ به معنای واقعی کلمه برای آنها جنگ ویتنام بود. لشکرکشی آنها به عراق و افغانستان نیز پس از مدتها فشار و اعمال تحریم‌های طولانی علیه این کشورها صورت گرفت، بنابراین حریفی قدرتمند به شمار نمی آمقنادباشی خاطر نشان کرد، ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و اگرچه در تبلیغات و اظهار نظرها همواره این‌گونه القا می‌شود که دموکرات‌ها به‌دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو خواستار گسترش تنش‌ها نیستند، اما اتفاقا بیشترین فشارها را برای جنگ وارد می کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که از یک سو دموکرات‌ها می‌دانند درصورت گسترش صحنه نبرد و آسیب دیدن خطوط انتقال نفت، قیمت انرژی بالا می‌رود و این به‌ضرر دموکرات‌ها در رقابت انتخاباتی است، اما دلیل دیگر نگرانی آنها این است که به‌وجود آمدن جنگی جدید در خاورمیانه منجر به فرو ریختن هیمنه پوشالی نظامی آمریکا شده و تبعات منفی به همراه دارد.
جعفر قنادباشی در پایان گفت، حملات اخیر به کشتی‌های آمریکایی و پایگاه‌های این کشور در منطقه به معنی بالا رفتن هزینه اجرای سیاست صیانت از اسرائیل است و این می‌تواند در آمریکا مخالفان زیادی داشته باشد. از سوی دیگر در حال حاضر ایالات متحده در حال کاهش نیروهای نظامی خود از خاورمیانه است و به طور ویژه از عراق است و اگر اقداماتی صورت پذیرد که منجر به خروج کامل آنها از عراق یا سوریه شود، برای دموکراتها تبعات حیثیتی سنگینی به همراه خواهد داشت، همانطور که همواره ترامپ را به‌دلیل خروج از افغانستان هدف انتقادات خود قرار داده و ممکن است خودشان در عراق و سوریه به سرنوشت ترامپ دچار شوند.
به نظر من آمریکایی‌ها اکنون در وضعیتی گرفتار شده‌اند که راه خروج ندارند و به همین دلیل در روزهای اخیر با وجود حملات فراوان به پایگاه‌های‌شان، کاخ سفید دائما از پاسخ هایی چند سطحی و مرحله ای سخن می گوید و فقط درحال برجسته کردن حمله اخیر و کشته شدن سه سرباز آمریکایی است تا بتوانند با یک پاسخ موردی و تبلیغات درباره آن، این‌گونه وانمود کنند که پاسخ تمام ضربات را داده‌ است.
در پایان باید مواضع هوشمندانه مقاومت عراق به ویژه هدف قراردادن نقاط حیاتی در فلسطین اشغالی که آمریکایی‌ها را در چنین وضعیتی قرار داده، تحسین کرد، آنها با حملات اخیر خود به آمریکا گوشزد کردند جنایات آنها در حمله به پایگاه‌های نیروهای مقاومت در عراق بی‌پاسخ نمی‌ماند و اکنون هم با اعلام این‌که تمام پایگاه‌های آمریکا اهداف مشروع مقاومت است، ثابت کردند از تهدیدات آمریکا هراسی ندارند و این به معنی شجاعت و ایستادگی و اطلاع گروه‌های مقاومت از نقاط ضعف آمریکاست.

هیچ نظری موجود نیست: