۱۴۰۲ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

 

شروط جهاد اسلامی برای توافق تبادل اسرا با اسرائیل

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به مواضع ثابت خود در قبال طرحهایی که برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، بار دیگر بر آتش‌بس فراگیر و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از غزه تأکید کرد.

شروط جهاد اسلامی برای توافق تبادل اسرا با اسرائیل

زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به آنچه در رسانه‌ها درباره طرحهای دولت آمریکا برای اسرای اسرائیلی منتشر شده است واکنش نشان داد و بر مواضع ثابت این جنبش در قبال این طرحها تأکید کرد.

النخاله در این زمینه گفت: بدون تضمین آتش‌بس فراگیر، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل [از غزه]، بازسازی و راهکار سیاسی روشنی که تضمین کننده حقوق ملت فلسطین باشد، هیچ توافقی نخواهیم کرد.

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد به توافق رسیدند. طرحی که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در واشنگتن آن را «قوی و قانع کننده» توصیف کرده است

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس ساعاتی پیش گفت که این گروه پیشنهاد نشست پاریس در خصوص آتش‌بس در غزه را دریافت کرده و در حال بررسی آن برای پاسخ است.

اسماعیل هنیه همچنین خبر داد که برای بررسی این طرح به قاهره، پایتخت مصر می‌رود و جنبش حماس به طور کلی از هر طرح و ابتکار جدی و عملی به شرط اینکه به توقف کامل جنگ، بازسازی و رفع محاصره و تبادل اسرا منجر شود استقبال می‌کند.

«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم» وزیر خارجه قطر شب گذشته نیز با اشاره به اینکه مذاکرات درباره اسرای فلسطینی و اسرائیلی، نسبت به هفته‌های گذشته، بهتر شده است، گفت: «مرحله کنونی مذاکرات می‌تواند به آتش‌بس دائمی در آینده منجر شود».

تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که «در مذاکرات، پیشرفت حاصل شده است. در این دیدار، طرح آزادی اسرا در چند مرحله بررسی شد». دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، مذاکرات را «سازنده» خواند، ولی در عین حال گفت که هنوز «شکافهای بزرگی» وجود دارد.

امیدواری‌ها از توفق برای پایان جنگ در غزه در حالی است که ۱۱۶ روز از آغاز آن می‌گذرد و تاکنون ۲۶۷۵۰ نفر شهید و ۶۵۶۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند و بیش از هفت هزار نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند و بمباران شدید مناطق مختلف ادامه دارد.

پایان پیام/

هیچ نظری موجود نیست: