۱۴۰۲ بهمن ۷, شنبه

 

تحلیل رسانه‌های جهان از «رای دردسرساز» برای نتانیاهو و بایدن

رسانه‌های جهان امروز شنبه ۲۷ ژانویه در گزارش‌های خود رای دادگاه لاهه را دردسری بزرگ برای کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو توصیف و تاکید کردند که تبعات سیاسی این رای حتی جو بایدن را هم تهدید می‌کند.

تحلیل رسانه‌های جهان از «رای دردسرساز» برای نتانیاهو و بایدن

«رای دادگاه لاهه و احکامی که اسرائیل باید به آن پایبند باشد، برای نتانیاهو و وزرای تندروی او که هر گامی برای پایان دادن به جنگ را رد می‌کنند، دردسر بزرگی ایجاد خواهد کرد»، این بخشی از گزارش روزنامه عبری هاآرتص است.

هاآرتص در بخش دیگری به پیچیده‌شدن حمایت متحدان غربی اسرائیل از جنگ علیه غزه اشاره کرد. موردی که روزنامه گاردین هم در توضیح آن نوشت «تل‌آویو ممکن است حکم دیوان دادگستری را نادیده بگیرد، اما این کار برای آمریکا و انگلیس دشوار خواهد بود».



نشریه هیل نیز با توصیف رای دادگاه لاهه به «ضربه‌» علیه رژیم اسرائیل می‌نویسد ضربه اصلی جایی بود که «دادگاه این پرونده را برای بررسی و پیگیری، به اندازه کافی معقول تشخیص داد»؛ حالا رای قضات توجیهات اسرائیل برای ادامه جنگ را پیچیده و حمایت از اقداماتش را محدود می‌کند.

قضات لاهه بعدازظهر روز گذشته جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که «دادگاه امروز رای خود را در مورد امکان اعمال تدابیر فوری علیه اسرائیل در پی اتهامات آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی در جنگ علیه غزه صادر خواهد کرد».

این دادگاه در پایان جلسه خود به اسرائیل دستور داد تا «تمامی ظرفیت‌هایش» را برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در غزه، در راستای اجرای تعهدات کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی به کار گیرد؛ دادگاه در حکم صادره خود خواستار آزادی فوری همه اسرا شد.

حمایت کشورهای عربی از شکایت جنوب آفریقا علیه اسرائیل

روزنامه تلگراف امروز در گزارشی به ترس رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن درباره هزینه‌های سیاسی احتمالی که ممکن است در پس حمایت او از اسرائیل و در صورت تداوم افزایش تعداد تلفات غیرنظامی ایجاد شود، اشاره کرد. 

این رسانه با استناد به گزارش‌هایی نوشت که «بایدن از نتانیاهو خواسته تا قبل از انتخابات آمریکا به جنگ پایان دهد». یک تحلیلگر سیاسی به این روزنامه می‌گوید که فشار بایدن در این راستا تعجب‌آور نیست، «زیرا این اختلافات، آراء طرفداران ۲۰۲۰ و پایگاه انتخاباتی او را تهدید می‌کند».

پایان پیام/م

هیچ نظری موجود نیست: