۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

 

آیا اسرئیل دوباره جنگ را شروع خواهد کرد؟

Палестинский заключенный жестикулирует среди сторонников и родственников после освобождения из израильских тюрем, Палестина - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
اشتراک
سوالی که این روزها بسیار مطرح می باشد این است که آیا پس از حدود یک هفته آتش بس و مبادله اسرا اسرائیل دوباره جنگ را در غزه شروع خواهد کرد؟
به گزارش اسپوتنیک، شاید بتوان گفت سوال مهم تر این است که آیا جامعه جهانی خواهد پذیرفت که اسرائیل دوباره جنگ و کشتار در غزه را شروع کند؟
ایالات متحده آمریکا به اسرائیل یک چراغ سبز داده بود تا هر کاری می تواند انجام دهد و کار حماس را در غزه تمام کند و تضمین داده بود که همه جوره پشت اسرائیل در مقابل جامعه جهانی خواهد ایستاد و همین کار را کرد.
اما بحث در این است که این چراغ سبز آمریکا هم محدودیت زمانی دارد و اینگونه نیست که تا ابد الدهر خود آمریکا بتواند فشارهای بین المللی در پوشش کشتار غیر نظامیان وانسان های بی گناه را تحمل کند.
کما اینکه دیدیم درون ایالات متحده اعتراض های مردمی به اوج خود رسید و بایدن در مراسم مختلف مورد انتقاد علنی مردم به دلیل حمایت بی چون و چرا از کشتار زنان و کودکان و انسان های بی گناه قرار گرفت.
از سوی دیگر ارتش اسرائیل طی پنجاه و پنج روز عملیات بی وقفه معادل پنج بمب اتم مهمات بر سر مردم غزه ریخت و از همه قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری و حقوق انسان وحقوق کودک و حقوق زنان و... هر چه نامش را ببرید عبور کرد اما حتی یک موفقیت که بتواند به آن ببالد به دست نیاورد.
بر عکس عملکرد ارتش اسرائیل موجب انتقادات شدید بین المللی علیه آن شد و در حالی که در روز 7 اکتبر اسرائیلی ها از یک حمایت نسبی بسیار خوب در جوامع بین المللی برخوردار بودند که می توانستند از آن بهره های سیاسی فراوان ببرند با عملیات خود در غزه کاری کردند که ورق بر علیه اسرائیل برگشت و نه فقط آن حمایت ها را از دست دادند بلکه حتی حمایت هایی که از قبل داشتند را نیز از دست داده اند و امروزه در جامعه جهانی بسیاری به اسرائیلی ها به عنوان جنایتکاران جنگی نگاه می کنند و حد تنفر از اسرائیل در جوامع جهانی به حد اعلا رسیده، امری که تا به حال اینقدر سابقه نداشته.
کار به جایی رسیده که بسیاری از یهودیان جهان از جمله یهودیان ایالات متحده که اصولا سیاستمداران آمریکایی تشنه حمایت شان هستند تلاش می کنند خود را دور از این جنایات نگه دارند و حتی بر علیه عملکرد دولت اسرائیل تظاهرات به پا می کنند.
یکی از مسایل بسیار مقدس برای یهودیان جان یهودیان است و همیشه برای اینها بسیار مهم بود که جان یهودیان به خطر نیافتد ولی دولت اسرائیل بدون توجه به اینکه جان بیش از 250 اسیر اسرائیلی در خطر است بی مهابا به بمباران غزه شتافت و این مساله موجب آن شد که حتی درون اسرائیل انتقادات از دولت این کشور به اوج برسد.
این در شرایطی است که به دلیل اعلان بسیج عمومی بیش از 350 هزار نیروی کار از کارهای خود دست کشیدند و به جبهه های جنگ با غزه رفتند ولی نه در جبهه ها کاری از دستشان بر می آمد و نه در پشت جبهه ها و عملا این ماجرا طبق برخی بر آوردها چیزی حدود 45 ملیارد دلار به اقتصاد اسرائیل ضربه زده، بحث هزینه های جنگ به کنار.
البته آقای بایدن و نمایندگان کنگره آمریکا قول داده اند که بخش های اعظم این هزینه ها را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پوشش دهند ولی خوب ادامه این ماجرا قطعا صدای مالیات دهندگان آمریکایی را در خواهد آورد که چه خبر است که دولت آمریکا هر چه اینها زحمت می کشند و کار می کنند و مالیات می دهند پولها را یا خرج اوکراین می کند یا خرج اسرائیل.
از سوی دیگر متحدین اروپایی آمریکا نیز شاکی هستند که توجه ایالات متحده نسبت به اوکراین کم شده و کمک ها کاهش یافته و در مقابل ارتش روسیه در اوکراین در حال پیشروی است و هر روز خبرهای جدیدی از شکست های اوکراین در جبهه های جنگ شنیده می شود.
با توجه به این شرایط اینکه نمایندگان اسرائیلی کنگره آمریکا بتوانند به ادامه روند پشتیبانی و حمایت از اسرائیل ادامه دهند نیز زیر سوال است و مردم آمریکا امروزه سوال می کنند که این نمایندگان نماینده مردم آمریکا هستند و در کنگره هستند تا برای منافع مردم آمریکا کاری کنند ویا نماینده لابی های صهیونیستی که حامی زلنسکی و نتانیاهو هستند.
یک حساب کتاب ساده می تواند ثابت کند که هزینه هایی که ایالات متحده برای اوکراین و اسرائیل کرده می تواند هزینه درمان رایگان همه مردم آمریکا تا آخر عمرشان را تامین کند.
گویند چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.

هیچ نظری موجود نیست: