۱۴۰۲ آذر ۷, سه‌شنبه

 

گروگان های آزاد شده از دسترسی رسانه ها خارج میشوند.



اسرائیل: خط راست افراطی علیه آتش بس و تبادل اسرا.
دسترسی به افراد آزاد شده محدود شده است.

نوشته کنوت ملنتین

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

پس از مذاکرات پیچیده، در روز جمعه، اولین مرحله از مبادله زندانیان بین اسرائیل و حماس آغاز شد. این امر با آتش‌بس چهار روزه همراه بود. مردم از هر دو طرف از این خبر بسیار خوشحال و آسوده‌خاطر شدند، حتی اگر هنوز همه افراد درگیر آزاد نشده باشند و دولت اسرائیل هیچ تردیدی باقی نگذاشته است که می‌خواهد جنگ خود علیه مردم «نوار غزه» را به زودی از سر بگیرد. وزیر دفاع، یاو گالانت، روز پنجشنبه در جریان بازدیدی از خط مقدم گفت که حداقل دو ماه جنگ «فشرده» دیگر در پیش است.

در روز شنبه، دیروقت، ۱۰۰ هزار نفر در تل‌آویو برای ادامه مذاکرات تا آزادی همه گروگان‌ها تظاهرات کردند. سخنرانان عمدتاً از بستگان گروگان‌ها بودند و پروفایل سیاسی آنها کمرنگ بود.

اما این امر آشکار است که جناح راست‌گرای افراطی ائتلاف حاکم، که توسط وزیر امنیت، ایتمار بن‌گویر، و وزیر دارایی، بزالل سموتریچ، نمایندگی می‌شود، تنها با اکراه به مرحله اول «توافق» موافقت کرده است و ترجیح می‌دهد مذاکرات بعدی را متوقف کند. سموتریچ، که همچنین رئیس حزب «صهیونیسم مذهبی» است، روز چهارشنبه توضیح داد که آنها در جریان جلسه کابینه متقاعد شده‌اند که بازگشت گروگان‌ها اهداف جنگ را تقویت خواهد کرد.
یک هوادار راست‌گرای افراطی اسرائیل، جاناتان پولارد، روز چهارشنبه در یک ویدئوی گسترده‌ای از خشم خود نسبت به «توافق» گفت و از آن ابراز انزجار کرد. او گفت که دولت باید بلافاصله پس از آغاز جنگ، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کرد و به خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در باریکه غزه می‌گفت که یا باید سکوت کنند یا زندانی می‌شوند.
آتش‌بس و مبادله زندانیان «یک اشتباه بزرگ و وحشتناک» بود، و پوسترهای با عکس گروگان‌ها که در همه جا چسبانده شده بودند «زهری علیه توانایی ما برای جنگ تمام‌عیار علیه دشمنانمان» بودند.

این اظهارات اهمیت زیادی دارند زیرا پولارد یک چهره شناخته‌شده است و در اسرائیل به‌عنوان یک قهرمان محسوب می‌شود. او در سال ۱۹۸۷ به دلیل جاسوسی برای اسرائیل به‌عنوان کارمند سرویس اطلاعاتی نیروی دریایی ایالات متحده به حبس ابد محکوم شد، اما باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ او را با شرایطی عفو کرد. پولارد تنها پس از پایان این شرایط در سال ۲۰۲۰ می‌توانست به اسرائیل بازگردد. او به‌عنوان یک آشوبگر متعصب برای راست‌گرایان افراطی شناخته می‌شود، اما سال گذشته پیشنهاد بن‌گویر را برای نامزدی در حزب را رد کرد، زیرا معتقد بود که بیش از حد رنج کشیده است.

خصومت راست‌گرایان افراطی علیه خانواده‌های گروگان‌های گرفته شده در تاریخ ۷ اکتبر نیز در جریان یک جلسه استماع پارلمانی در روز دوشنبه گذشته مشهود بود. نمایندگان حزب اوتما یهودیت، از جمله رئیس کمیته امنیت، زویا فوفیل، بر سر نمایندگان خانواده‌ها فریاد زدند که آنها “بیشتر برای حماس صحبت می کنند تا برای اسرائیل”. خانواده ها از آنها خواسته بودند که لایحه ای را کنار بگذارند که مجازات اعدام برای “تروریست ها” را در جریان مذاکرات تعیین می کند.
اینکه دولت راست‌گرای اسرائیل چگونه با گروگان‌هایی که رفتار «صحیح» ندارند، برخورد می‌کند، در مورد یوچه‌وود لیف‌شیتز ۸۵ ساله، که به عنوان یکی از اولین گروگان‌ها در ماه اکتبر آزاد شده بود، مشخص می‌شود. او طی یک کنفرانس مطبوعاتی در یکی از بیمارستان‌های تل‌آویو، توصیف شدیدی از حملات فلسطینیان در ۷ اکتبر ارائه کرد، اما همچنین گزارش داد که با او “بسیار مهربانانه” رفتار شده و در دوران اسارت در نوار غزه تحت مراقبت‌های پزشکی خوبی قرار گرفته است.

در واکنش اول، سخنگوی قدیمی بیمارستان که این کنفرانس خبری را ممکن ساخته بود، اخراج شد. علاوه بر این، وزارت بهداشت روز بعد از کنفرانس خبری، دستورالعمل‌های جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن گروگان‌های آزاد شده باید در یک «بخش جداگانه» محصور شده در بیمارستان‌ها اسکان داده شوند که تنها خانواده‌های آن‌ها، کارکنان پزشکی و مأموران امنیتی به آن دسترسی دارند.

هیچ نظری موجود نیست: