۱۴۰۲ آذر ۴, شنبه

 

حزب کمونیست آلمان: آلمان از تروریسم علیه کوبا حمایت میکند




دادگاه بروکسل محاصره آمریکا علیه جزیره سوسیالیستی را محکوم کرد • گفتگو با پاتریک کوبله

ملینا دیمان
دوران ما ارگان حزب کمونیست آلمان

ترجمه مجله هفته



شرکت کنندگان در دادگاه بین المللی علیه ایالات متحده امریکا در ۱۶ و ۱۷ نوامبر در بروکسل (عکس: یایرا خیمنز رویگ)

در ۱۶ و ۱۷ نوامبر، یک دادگاه دو روزه علیه محاصره مرگبار کوبا توسط آمریکا در بروکسل برگزار شد. تحت ریاست نورمن پش، استاد حقوق بین الملل و حقوق بشر در دانشگاه هامبورگ، اسناد ارزیابی شد و اتهامات و اظهارات شاهدان شنیده شد. در نهایت، محکومیت ایالات متحده آمریکا در یک جزوه چهار صفحه‌ای مطرح شد که در اینجا قابل خواندن است.

دوران ما ارگان حزب کمونیست آلمان با پاتریک کوبله، رئیس حزب کمونیست، که در دادگاه شرکت کرد، در مورد محاکمه، اثرات محاصره و آنچه که با حاکمیت کشورهای دیگر انجام می‌شود، صحبت کرد.

دوران ما: هفته گذشته، دادگاهی علیه محاصره کوبا در بروکسل برگزار شد و شما نیز در آنجا سخنرانی کردید. آیا شما به عنوان شاهد احضار شده اید؟

پاتریک کوبله: من به عنوان شاهد آنجا نبودم. در اماده‌سازی برای کیفرخواست، یک بلوک وجود داشت که در خدمت دسته‌بندی سیاسی بود. از نمایندگان احزاب سیاسی از جمله خودم نیز دعوت شد تا درباره محاصره صحبت کنند.

دوران ما: ۳۰۰ شرکت کننده از ۲۱ کشور در دادگاه شرکت کردند. به نظر می‌رسد یک رویداد چشمگیر بود.

پاتریک کوبله: کنفرانس بزرگی بود. نمایندگان زیادی از سازمان‌ها و همچنین دیپلمات‌های چندین کشور وجود داشتند. این در واقع مانند یک جلسه دادگاه بود، شاهدان از زمینه‌های بسیار متفاوت شهادت دادند. آنها گزارش داده‌اند که چگونه مبادلات بین دانشگاه‌ها با محاصره غیرممکن است، چگونه شرکت‌ها به دلیل محاصره ورشکسته می‌شوند و چگونه کوبا را از پژوهش درباره کووید کنار گذاشتند.

این بسیار بسیار متنوع بود و همچنین گاهی اوقات باعث افسردگی میشد، زیرا بارها و بارها آشکار شد که مردم، حتی کودکان، به دلیل محاصره می‌میرند یا نمی‌توانند آنطور که واقعا ممکن است رشد کنند. برخی از موارد وجود داشت که باعث تاثر و اشک ریختن من شد. فیلمی درباره دختری بود که سرطان داشت و موثرترین داروی شیمی درمانی برای او به دلیل انسداد در دسترس نبود. دختر مجبور شد یکی از پاهایش را قطع کند. خیلی سخت بود

قاضی ارشد، نورمن پش، کارشناس حقوق بین الملل، در حکم «اشکال غیرقانونی جنگ» و «تلاش برای نسل کشی»، در میان چیزهای دیگر حکم داد…

پاتریک کوبله: بله، جور دیگری نمی‌توان حکم داد. در واقع سعی می‌شود مردم کوبا را گرسنه نگه دارند، و نه تنها از نظر غذا، بلکه از نظر پزشکی و فرهنگی. در نهایت هدف این است که مردم کوبا را در تضاد با انقلاب قرار دهند. این همان چیزی است که در مورد آن صحبت می‌شود. و این جنگ است. چیزی جز جنگ نیست.

این محاصره اکنون از ۳۰ سال پیش به طور سالانه توسط همه کشورها محکوم می‌شود. در آخرین رای‌گیری در سازمان ملل، تنها آمریکا و اسرائیل به محاصره رای دادند، رای اوکراین ممتنع بود.

این محاصره به شدت غیرقانونی است، زیرا هیچ کشوری حق ندارد مانند آمریکا عمل کند. اما بدتر این است که آمریکا سایر کشورها را نیز در سیاست محاصره خود درگیر می‌کند. آمریکا به طور اساسی حاکمیت آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند، زیرا خودسرانه شرکت‌های آلمانی را که ارتباطی با محاصره ندارند، اگر از محاصره پیروی نکنند در آمریکا مجازات می‌کند. در این زمینه نیز، موضع دولت فدرال آلمان غیرعادی است. یا ترسو است یا – که به احتمال زیاد است – جنایتکار است. زیرا در نهایت، خود را به عنوان حامی تروریسم نشان می‌دهد. علناً اعلام می‌کند که مخالف محاصره است، اما در واقع از تروریسم آمریکایی حمایت می‌کند و اجازه می‌دهد هر چیزی که این محاصره را بدتر می‌کند، ادامه یابد.

دوران ما: آیا دادگاه تأثیری داشت؟

پاتریک کوبله: فکر می‌کنم بله. باید بر دولت‌های خود فشار وارد کنیم. باید تأثیرات این محاصره کشنده را علنی کنیم – اینطور نیست که بسیاری از مردم از آن اطلاع داشته باشند. گاهی اوقات با دوستانم بحث می‌کنم که می‌گویند: «بله، در کوبا، مردم خیلی بدبخت هستند!» و وقتی از آن‌ها می‌پرسم: «بله، درست است – اما چرا مردم اینقدر بدبخت هستند؟» آن‌ها از محاصره و تأثیرات واقعاً وحشتناک آن بی‌اطلاع هستند. من فکر می‌کنم باید این موضوع را واضح کنیم – و دادگاه نیز به همین منظور برگزار شد.

حالا البته می‌توان گفت که این چه تأثیری می‌گذارد؟ فکر می‌کنم این یک نگرش اشتباه است. این شکل دادگاه‌ها سنتی است. اولین دادگاه از این نوع در آن زمان علیه جنگ ویتنام بود. دادگاه‌ها به گسترش و بزرگ‌تر شدن مقاومت کمک کردند، و این لازم است.

ما به عنوان حزب کمونیست آلمان، اکنون گام بزرگی برداشته‌ایم، زیرا دوباره توانستیم از طریق بیمارستان «رزا لوکزامبورگ»، از کوبا حمایت کنیم. در این بیمارستان به کودکان معلول کمک می‌شود که در سایر کشورهای جهان سوم احتمالاً شانس چندانی نخواهند داشت. با جمع‌آوری کمک‌های مالی، اطمینان حاصل کردیم که زیرساخت فناوری اطلاعات به سطحی منطقی برسد.

ما تا زمانی که این محاصره برداشته شود، با کار خود به حمایت از کوبا ادامه خواهیم داد. من تقریباً مطمئن هستم: اگر محاصره تمام شود، کوبا می‌تواند پیشرفتی شگفت‌انگیز داشته باشد، همانطور که برای مثال در طول همه‌گیری دیده شد: یک کشور تحت شرایط محاصره، واکسن‌های خود را تولید می‌کند و هنوز هزاران پزشک را به سایر کشورها می‌فرستد. اگر تصور کنید که بدون محاصره چه چیزی در آنجا وجود خواهد داشت – کوبا پیشرفتی عظیم خواهد داشت.

دوران ما: بنابراین، وظیفه ما این است که از یک سو حمایت مادی کنیم و از سوی دیگر در اینجا درباره محاصره و عواقب آن آگاهی‌رسانی کنیم؟

پاتریک کوبله: باید به دولت خود بگوییم که رفتارش قابل قبول نیست. همانطور که قبلاً گفتم – ظاهراً ادعا می‌کند: «ما نیز مخالف محاصره هستیم.» اما سپس کاری نمی‌کند، هیچ کاری برای متوقف کردن این محاصره انجام نمی‌دهد. در عوض، اجازه می‌دهد آلمان نیز برای این محاصره گروگان گرفته شود.

مصاحبه توسط ملینا دیمان

هیچ نظری موجود نیست: